استفاده از ابزار نامتعارف در عزاداری‌ها با فرهنگ حسینی در تضاد است
کد خبر: 1331647
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۸
مدرس دانشگاه‌های اراک:

استفاده از ابزار نامتعارف در عزاداری‌ها با فرهنگ حسینی در تضاد است

گروه اجتماعی: استفاده از ابزار و آلات نامتعارف در عزاداری‌های سید و سالار شهیدان با فرهنگ حسینی و اهداف قیام حضرت در تضاد است و همین ابزار و آلات ناصحیح است که گاهی زمینه استحاله اهداف حرکت امام حسین(ع) را در ذهن برخی افراد فراهم می‌کند.


علیرضا مرادی، کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی با اشاره به شیوه‌های عزاداری در ایام محرم و صفر، گفت: متاسفانه امروز بخشی از جامعه ما شب‌های قدر قرآن به سر می‌گیرند؛ اما روزهای قدر قوانین آن را زیر پا می‌گذارند و به همانگونه نیز در ایام ماه محرم و صفر به ظاهر عزاداری کرده و ابزار و آلات محبت به اهل بیت(ع) را ایجاد می‌کنند؛ ولی در باطن محبت رفتاری را فراموش و به ارزش‌ها و اهداف قیام امام حسین(ع) چندان پای‌بند نیستند.



وی بیان کرد: استفاده از ابزار و آلات نامتعارف در عزاداری‌های سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) با فرهنگ حسینی و اهداف قیام حضرت در تضاد است و همین ابزار و آلات ناصحیح است که گاهی زمینه استحاله اهداف حرکت امام حسین(ع) را در ذهن برخی افراد فراهم می‌کند.



بروز برخی فرهنگ‌ها نافی تجلی برخی سنت‌های اسلامی می‌شود



مرادی با بیان اینکه بروز برخی فرهنگ‌ها نافی تجلی برخی سنت‌های اسلامی می‌شود، تصریح کرد: وجود بعضی شیوه‌ها و استفاده از برخی ابزارها از قبیل موسیقی‌های نامتعارف، اسراف، مداحی‌های تفرقه انگیز، ادوات و آلات عزاداری و ... در عزاداری‌های کنونی بیانگر عدم وجود فرهنگ حسینی و عاشورایی در جامعه  است که این مهم آسیب‌های فراوانی را در پی خواهد داشت.



کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث با تأکید بر لزوم جایگزینی سنت‌های دینی و اسلامی به جای شیوه‌های مدرن در عزاداری‌های کنونی، افزود: بروز برخی از رفتارهای شخصی و خلوت دل مداح و سخنوران مجالس عزاداری با اهل بیت(ع) و حرکت به‌صورت سینه‌زنی و پیاده روی هیئات مذهبی می‌تواند در مخاطبان جاذبه ایجاد کند و در انتقال فرهنگ عاشورا مؤثر باشد.



تلفیق احساس و منطق با قالب هنر در جذب مخاطبان



وی ادامه داد: گاهی مواقع تلفیق احساس و منطق با قالب هنر نیز می‌تواند در جذب مخاطبان جوان اثرگذار باشد و هنرمندان به ویژه شعرا می‌توانند با استفاده از این ابزار در انتقال فرهنگ حسینی نقش داشته باشند؛ اما این شیوه نیز باید در وهله اول استاندارسازی شده و بر اساس واقعیت عاشورا و صحنه کربلا نه فراتر از آن بیان شود.



 مرادی تصریح کرد: در زمان ائمه اطهار(ع) اگر شاعر و یا مداحی حرف و یا مدحی خلاف واقعیت می‌گفت، بلافاصله ائمه(ع) مانع می‌شدند و اجازه نشر آن مطلب یا شعر را نمی‌دادند و مداحان نمی‌توانستند مداحی‌های غلوآمیز و مرثیه‌های ذلت‌آور بخوانند؛ لذا مداحان و شعرای ما نیز نباید به خود اجازه دهند تا هر واژه‌ای را در مورد ائمه(ع) به کار ببرند و بعضی واژه‌ها باید قبل از بیان پیرایش و آفت‌زدایی شوند.



بدترین شیوه عزاداری شیوه‌ای است که با عقل و منطق سازگاری نداشته باشد



مدرس دانشگاه‌های اراک اظهار کرد: بدترین شیوه عزاداری شیوه‌ای است که با عقل و منطق سازگاری نداشته باشد و آنچه در فرهنگ دینی ما همواره مورد تأکید قرار گرفته این است که هرچه را که عقل می‌پسندد شرع نیز می‌پذیرد و آنچه را که شرع می‌پذیرد عقل هم آن را قبول می‌کند.



وی اظهار کرد: تحریفات و بدعت‌ها از طریق مداحی وارد هیئت‌های عزاداری می‌شود و از این رو بیان مسایل روز، شبهات و  روش‌های صحیح عزاداری نقش مؤثری در جلوگیری از بروز انحرافات خواهد داشت.



کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث در پایان، خاطرنشان کرد: حرکت دسته‌های عزاداری در خیابان‌ها یک سنت است؛ لیکن اگر این حرکت به‌صورت پیاده روی و سینه زنی بدور از بهره‌گیری از برخی ابزار و آلات مدرن امروزی باشد یادآور کاروان کربلا و ذلت‌های اهل بیت(ع) و اثرگذارتر است.

captcha