بررسی «آیین خردورزی فرزندان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین(ع)» در شماره جدید «فلسفه و کودک»
کد خبر: 1388506
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴

بررسی «آیین خردورزی فرزندان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین(ع)» در شماره جدید «فلسفه و کودک»

گروه اندیشه: سومین شماره فصلنامه آموزشی ـ پژوهشی ـ تحلیلی «فلسفه و کودک» (هفتمین شماره فصلنامه تخصصی فلسفه و کودک) به صاحب‌امتیازی آیت‌الله سید‌محمد خامنه‌ای و مدیرمسئولی زهره حسینی توسط انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در این شماره نشریه، مطالبی همچون «آموزه‌های منطق غیرصوری در خدمت آموزش فلسفه برای کودکان» از رضا ماحوزی و فاطمه بهارلویی‌، «فلسفه به‌مثابه محتوا؛ توجه به ایده‌ها و سؤالات فلسفی در فلسفه برای کودکان» از احمد اکبری، زینب اجلا‌لی و ملیحه اکبری و «معنی‌شناسی تربیت حکمی متعالی کودکان و نوجوانان در شیوه زیست ایرانی ‌ـ اسلامی» از نواب مقربی به چاپ رسیده است.
بنا بر این گزارش، «نقش بازی در درونی شدن ارزش‌های اخلاقی در کودک» از رقیه غفاری‌، «تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری بر تفکر خلاق دانش‌آموزان» از ناهید مهرجو، «آیین خردورزی فرزندان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین(ع)» از مجتبی فائق و «آموزش حکمت متعالیه به کودکان و نوجوانان؛ مجرای اسلامی‌سازی علوم» از مهدی پرویزی‌ دیگر مقالات این شماره از فصلنامه «فلسفه و کودک است.

در چکیده مقاله «آیین خردورزی فرزندان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین(ع)» نوشته مجتبی فائق آمده است: «خداوند متعال، با قراردادن قوه عاقله در سرشت انسان، او را بگونه‌ای آفرید که فطرتاً اندیشمند است. به علاوه، بسیاری از آموزه‌های مرتبط با خردورزی را در معجزه جاویدان و آخرین فرستاده‌اش، قرآن‌ ‌کریم، مورد توجه قرار داد.
اندیشه و خرد از مفاهیم اساسی در دین مبین اسلام است که امامان معصوم(ع)، حجت‌های حق بر روی زمین، نیز بر لزوم پرورش و بارور نمودن آن تأکید نموده‌اند. مقصود از آیین خردورزی، مجموعه اصولی است که برای پرورش اندیشه آدمی مورد نیاز است. این اصول، شامل روش‌های صحیح آموزشی، دوره سنی مناسب جهت یادگیری، علوم مفید و سازنده و نظیر این‌هاست.
خردورزی با تعلیم و تربیت رابطه مستقیم دارد و به همین دلیل در شکل‌گیری شخصیت فرزندان نقش کلیدی ایفا می‌کند. فرزندان نیز از عناصر سازنده نظام خانواده هستند که در ایجاد اجتماعی سالم و اثرگذار، تأثیر چشمگیری دارند. به همین دلیل، آشنایی با آیین خردورزی فرزندان در منابع اصیل اسلامی بسیار حائز اهمیت است که باید مورد پژوهش قرار گیرد.
در سرمقاله این فصلنامه تخصصی به قلم سردبیر نشریه، نیز می‌‌خوانیم: «‌با خبر شدیم که از سال گذشته آموزش و پرورش درس جدیدی را با نام «تفکر و پژوهش» برای کلا‌س‌های ششم و هفتم تدوین کرده است که به ظاهر عنوان زیبا و جذابی است و احساس می‌شود جای خالی این واحد درسی از سال‌ها پیش وجود داشته است؛ اما سؤال اساسی این است که این درس و بسته آموزشی ارائه شده در این واحد درسی تا چه اندازه قادر است کمبود تفکر و اندیشه‌ورزی را در دانش‌آموزان جبران کند؟»
در ادامه سرمقاله این پرسش مطرح شده که «آیا اصولا‌ً این درس و محتوای آن به هدف اندیشه‌پروری خواهد رسید یا خیر؟ آیا معلمین آموزش دیده این دروس به اندازه‌ای تبحّر دارند و به روش تدریس تفکرورزی آگاهی و تسلط کافی دارند؟ یا اینکه این طرح هم طرح عجولا‌نه الگوبرداری شده از طرح‌های دیگر است که مانند خیلی از طرح‌ها و برنامه‌ها در این 30 سال آمدند و رفتند و نه تنها تأثیر مثبت نداشتند که برخی از آنها تأثیرات نامطلوبی نیز در جامعه برجای گذاشتند...»
این فصلنامه تخصصی به همراه چکیده مقالات با ترجمه انگلیسی روانه بازار نشر شده است. علاقه‌مندان برای تهیه این فصلنامه می‌توانند با بخش انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا تلفن 02188153594 تماس حاصل کنند.

یادآور می‌شود، فصلنامه آموزشی ـ پژوهشی ـ تحلیلی «فلسفه و کودک» به صاحب‌امتیازی آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای و مدیرمسئولی زهره حسینی و سردبیری مژگان پروینیان توسط انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا منتشر می‌شود.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حیدر
|
-
|
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ - ۱۸:۵۰
0
0
با سلام واحترام ؛ جواب داوری مقالهای در حوزه فلسفه تربیتی کودک و نوجوان را چند مدت به نویسنده اعلام می فرمایید . با تشکر و سپاس فراوان
حیدر
|
-
|
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ - ۱۸:۵۰
0
0
با سلام واحترام ؛ جواب داوری مقالهای در حوزه فلسفه تربیتی کودک و نوجوان را چند مدت به نویسنده اعلام می فرمایید . با تشکر و سپاس فراوان
captcha