پیام فیلم «برف» توجه به سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی است
کد خبر: 1424931
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۷
سعید عصمتی:

پیام فیلم «برف» توجه به سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی است

گروه هنر: در فیلم سینمایی «برف» محور و پیام داستان توجه به سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی است که در خانواده نمود پیدا می‌کند.

سعید عصمتی، سرمایه‌گذار سینما در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این‌که فیلم «برف» کاری متکی به خانواده ایرانی است، گفت: حضور من در فیلم سینمایی «برف» از پیش تولید کار آغاز شد. دلیل حضورم نیز این بود که «برف» جزء معدود فیلم‌هایی است که در آن به خانواده توجه شده است، چون اکثر تولیدات بیش از این‌که خانواده محور باشند شخص محور هستند. درضمن در این فیلم شاخصه‌های زندگی ایرانی - اسلامی مد نظر قرار گرفته است، پس می‌توان گفت که این اثر به نوعی درصدد ترویح سبک زندگی ایرانی - اسلامی است.

وی درباره توجهات قرآنی «برف» چنین توضیح داد: کسانی که این فیلم را مشاهده کرده‌اند می‌دانند در این فیلم به نکته‌های بسیاری توجه شده که در آن به وضوح می‌توان نگاه قرآنی و اسلامی را مشاهده کرد، حتی در این فیلم دیالوگ‌های فراوانی وجود دارد که به نوعی برگرفته از فرامین دینی است. مطلب دیگر این‌که در رقتار شخصیت‌ها می‌شود به خوبی گرایشات قرآنی را مشاهده کرد. برای مثال به پخش اذان در فیلم اشاره می‌کنم. این رویکرد نیز تنها نشان دادن وقت نماز در فیلم‌های سینمایی نیست، بلکه می‌خواهد نشان دهد که جامعه ما چگونه با یک بانگ الهی به سمت خداوند می‌رود.

سرمایه‌گذار فیلم «دیگری» اضافه کرد: در قرآن بارها توصیه شده به پدر و مادر خود نیکی کنیم، اما ما نمود این کلام را به چه نحو در سینما می‌بینیم؟ آیا تنها با خریدن یک هدیه می‌توان محبت به والدین را نشان داد؟ مسلما جواب این سوال خیر است، چون در رفتار روزمره هم باید این احترام مشاهده شود. اتفاقی که در «برف» روی می‌دهد. مثال روشن در این فیلم صحنه‌ای است که پسر نزد پدر حاضر به دراز کردن پایش نیست. این عمل را شاید در ظاهر کمتر کسی متوجه شود، ولی اگر با دقت به آن نگریسته شود نکات بسیاری را از آن می‌توان دریافت.

توجه رهبر معظم انقلاب به فرهنگ در شعار سال برای توجهات بیشتر به این حوزه

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: کم رنگ شدن فرهنگ در سطح جامعه به اندازه‌ای ملموس است که رهبر معظم انقلاب در شعار سال 93 تاکید ویژه‌ای به روی فرهنگ داشتند. با توجه به این نقصان فیلم «برف» سعی داشته که کاری فرهنگی انجام دهد به همین دلیل به روشنی به موضوعات ایرانی ـ اسلامی توجه کرده است، البته این‌که این پرداخت چگونه حاصل شده، باید گفت که همفکری نویسنده و کارگردان سبب به وجود آمدن چنین نگرشی در این فیلم سینمایی شده است.

عصمتی برای تاثیرگذاری بیشترین مفاهیم قرآنی در آثار سینمایی به سینماگران پیشنهاد کرد: سینماگری که می‌خواهد موضوعات قرآنی را در کارش لحاظ کند باید از حرکات چکشی پرهیز کند. منظور این است که موضوعات مورد نظر به صورت مستقیم و دیکته شده نباید منتقل شود. نکته دیگر این‌که مردم ما اکثرا در خانواده‌هایی بزرگ شده‌اند که در آن یاد و ذکر اهل بیت همیشه وجود دارد، پس تنها با اشاره‌ای می‌شود آنها را به سمتی کشاند که خواست مورد نظر (رسیدن به فرهنگ اسلامی) حاصل شود.

این سرمایه گذار سینما توصیه کرد: آفت دیگر سینمای ما این است که در برخی مواقع به دین نگاه سیاسی می‌شود. رویکردی که بسیار خطرناک است و برخی مواقع باعث دور شدن تماشاگر از آموزه‌های دینی می‌شود. این معضل غلط نیز از آنجا حاصل شده که برخی‌ها سعی می‌کنند از این قبیل رفتارها برای خود منافع مادی کسب کنند.

اعتماد به خانواده راه رسیدن جوانان به سعادت

وی متذکر شد: تمام گفته «برف» این است که جوانان با اعتماد به خانواده قادرند به بسیاری از خواسته‌های خود دست یابند. این گفته نیز به این معنا نیست که دوست قابل اعتماد نیست، بلکه منظور این است که به آن اندازه که خانواده برای انسان دل می‌سوزاند، دوست دل‌نگرانی ندارد.

عصمتی در پایان بیان کرد: درآمد اقتصادی من از راه سینما نیست، پس اگر به آن ورود کرد‌ه‌ام دغدغه مادی نبوده، بلکه تکلیف خود می‌دانم که در این حوزه‌ ورود داشته باشم. این تکلیف نیز به این نحو جامه عمل به خود می‌پوشاند که از آثاری چون «برف» که دغدغه  آموزه‌های دینی دارند، حمایت کنم.

captcha