حجت‌الاسلام كشميری: شيخ «جعفر مجتهدی» سرالاسرار عرفان شيعه را محبت اهل‌بيت می‌داند
کد خبر: 1610925
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۸۶ - ۰۷:۴۰

حجت‌الاسلام كشميری: شيخ «جعفر مجتهدی» سرالاسرار عرفان شيعه را محبت اهل‌بيت می‌داند

گروه انديشه: «كشميری» عرفان در شيعه را منهای اهل بيت، ممكن ندانست و مطرح كرد كه به اعتقاد شيخ‌جعفر مجتهدی سرالاسرار عرفان در شيعه، محبت اهل‌بيت(ع) است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين «رضوی كشميری» از نزديكان مرحوم شيخ جعفر مجتهدی در سلسله همايش‌های «با افلاكيان خاك‌نشين» ويژه شيخ «‌جعفر مجتهدی» گفت: يكی از دلايلی كه چنين همايش‌هايی به ياد اوليای بزرگ خدا برگزار می‌شود، جذب قلوب جوان است كه حضور گسترده جوانان حاضر خود گويای لزوم اين مسئله است.
وی افزود: اهل طريقت دو دسته‌اند؛ يكی مجذوبين سالك و ديگری سالكان مجذوب. مجذوبين سالك كسانی هستند كه جذبه الهی آن‌ها را انتخاب می‌كند و سپس طی طريق می‌كنند. آن‌ها نخست جلوه‌ها را می‌بينند و سپس سلوك می‌كنند. در ايشان علم الهی اولی به عمل عبد است. آقای شيخ جعفر مجتهدی از اين دسته بود. بعضی از شيعيان اين چنين مجذوب سالك هستند. او از كودكی مجذوب بود.
كشميری سلوك در ايام جوانی را مهم شمرد و اذعان كرد: هرچه اين جذبه زودتر حاصل شود، توفيقات بيشتر است؛ به خصوص در سنين نوجوانی و جوانی كه بسيار باارزش است. برخی نيز سالك مجذوب هستند كه سلوك می‌كنند تا به جذبه حق برسند. جوانان بدانند كه هدف اين جلسه‌ها، فرارفتن از امثال شيخ جعفر مجتهدی است. اين همايش‌ها نبايد صرف بيان كرامات يك ولی باشد؛ بلكه بايد بهره زيادتری از آن برده شود.
اين سخنران، انسان را واجد سه عالم دانست و گفت: عالم نخست، عالم «عقلانيت» است كه غذايش علم و معارف است. اين عالم است كه تراز انسانيت است. پايين‌تر از اين عالم، «روحانيت» است. غذای اين عالم محبت است كه شروع عرفان نيز محبت و عشق است. عالم سوم، عالم «نفسانيت» است كه غذای آن تقواست.
وی شيخ جعفر مجتهدی را دارای روحی لطيف دانست كه مصاحبت با او، انسان را به ياد خدا می‌انداخت و در همين رابطه گفت: هنگامی كه در جوار آقای مجتهدی می‌نشستيم، آن‌قدر لطيف می‌شديم؛ گويی كه به بی‌وزنی رسيده‌ايم؛ چراكه جذبه قدسی در نفس ناطقه وی به ظهور تام رسيده بود.
كشميری عرفان در شيعه را منهای اهل بيت (ع)، ممكن ندانست و گفت: از نگاه شيخ جعفر مجتهدی، سرالاسرار عرفان در شيعه محبت اهل‌بيت (ع) است. امام صادق (ع) می‌گويد كه صاحبان عقل كسانی هستند كه به حكمت و فكرت عمل می‌كنند و پس از آن امواج عشق الهی در وجود آنان ظهور می‌كند و لطف از سوی حق برايشان سرعت می‌گيرد و فوائد وجودی آنان شروع می‌شود و سخنشان حكمی می‌شود و صاحب فراست و كياست می‌شوند، باطن را می‌بينند و با قدرت عمل می‌كنند‌ و محبت آنان فقط برای خالق است و خدا را در قلب خود می‌بينند و از محبت او به حكمت می‌رسند. آنان علم و حكمت را بدون واسطه دريافت می‌كنند. صدق را نيز از طريق غير صديقان بدون واسطه به آنان می‌بخشند و كسانی كه حامل اين سيره شوند، همگی عاقبت خير می‌‌يابند.
وی در پايان اظهار كرد: معرفت و محبت اهل‌بيت (ع)، معرفت و محبت رسالت رسول اكرم (ص) را هديه می‌دهد و معرفت و محبت رسالت نبوی، معرفت و محبت خداوند است. ملاك و ميزان معرفت و محبت اهل بيت است و كل حيات جعفر آقای مجتهدی روايت اين محبت بود .
همايش «افلاكيان خاك‌نشين ويژه شيخ جعفر مجتهدی» عصر ديروز 20 آذرماه در سالن همايش‌های وزارت كشور با حضور بسيار گسترده علاقه‌مندان از تهران و شهرستان‌ها برگزار شد.
captcha