اولين جلسه از نشست‌های«كارگاه‌های تفسير قرآن» در همدان برگزار شد
کد خبر: 2171572
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۶

اولين جلسه از نشست‌های«كارگاه‌های تفسير قرآن» در همدان برگزار شد

گروه فعاليت‌های قرآنی: اولين جلسه از سلسله «كارگاه‌های تفسير قرآن» به همت مركز فعاليت‌های قرآنی دانشجويان ايران(ايسكا) وابسته به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی همدان دوشنبه 24 مرداد در دانشگاه علوم پزشكی همدان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه همدان، حجت‌الاسلام «حسين ثروتی» مدرس «كارگاه‌های تفسير قرآن» كه به همت مركز فعاليت‌های قرآنی دانشجويان ايران(ايسكا) وابسته به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی همدان برگزار شد، گفت: كلمه كوثر به معنی خير كثير و نه نعمت كثير است.
وی افزود: كافران نمی‌توانستند بين خير كثير و نعمت كثير تفاوتی قايل شوند و خداوند متعال در قرآن می‌فرمايند: ای پيامبر ما به تو خير كثير داده‌ايم.
وی اظهار كرد: خير كثير به معنای استفاده بهتر از چيزی است و اين يعنی مواجهه صحيح با مسايل و نه در داشتن وسايل مورد نياز است.
حجت‌الاسلام ثروتی بيان كرد: همانطور كه در سوره نحل آيه 126 آمده است اگر كسی به شما حرف ناخوشايندی زد، صبر كنيد و جواب ندهيد برای شما آن صبر بهتر است يعنی اگر كسی توهين كرد و ما جواب نداديم آن برای ما خير است كه ما از آن اتفاق ساده استفاده خير كرده‌ايم.
وی گفت: گاهی ما نعمت‌های زيادی داريم اما از آن‌ها درست استفاده نمی‌كنيم پس خير مواجهه ما با مسائل است همانگونه كه امام‌سجاد(ع) نيز فرموده‌اند: به نداده‌هايت بيشتر از داده‌هايت شكر كن.
وی بيان كرد: آيا ما در نداشته‌ها بيشتر با خدا ارتباط داريم يا در داشته‌هايمان كه گاهی ممكن است منجر به غرور و غفلت در ما شود؟
وی با بيان اينكه درسوره كوثر خير كثير برای پيامبر يعنی جهت‌گيری‌های درست ايشان در مسائل گفت: ما بايد سعی كنيم بين مفهوم و مصداق در خواندن آيه‌های قرآن دقت كنيم.
ثروتی با اشاره به سوره كوثر تصريح كرد: اگر كسی مخالف جهت‌گيری‌های پيامبر(ص) بود دچار مشكل می شود، و او ناتمام و ابتر می‌شود.
وی اضافه كرد: اگر كسی مفهومی را درك نكرد و تنها مصداق را فهميد در مفهوم باقی می‌ماند و نمی‌تواند برای خود درس زندگی درست كند و قرآن در هر سوره يك مطلب جديد می‌گويد و بنابراين ما بايد به اين مطلب توجه داشته باشيم كه هر سوره چه پيامی دارد.
captcha