طبق آيه 19سوره اعراف، شيطان وسوسه‌گر انسان و مانع تلاش است
کد خبر: 2179388
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۳

طبق آيه 19سوره اعراف، شيطان وسوسه‌گر انسان و مانع تلاش است

گروه فعاليت‌های قرآنی:وسوسه يعنی ترك كردن و شيطان فرد را به كار ترغيب نمی‌كند بلكه او را وسوسه می‌كند اين نكته در سوره اعراف آيه 19 به خوبی اشاره شده است.

به گزارش خبرگزاری قرانی ايران(ايكنا) شعبه همدان، در نشست كارگاه‌های تفسير قرآن كه به همت مركز فعاليت‌های قرآنی‌دانشجويان ايران(ايسكا) وابسته به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی همدان سه‌شنبه 8 شهريور در محل دانشگاه علوم پزشكی همدان برگزار شد، حجت‌السلام«حسين ثروتی» گفت: ابتدای سوره ناس با كلمه" قل" آغاز شده و از پيامبر(ص) می‌خواهد كه پيام را بگويد يعنی بگو من آدمی هستم كه دائما از وسواس‌الخناس به خدا پنا می‌برم .
وی افزود: در اين سوره اعوذ به معنای استمرار آمده و دو نكته را نشان می‌دهد: اينكه آن كسی كه پناه می‌برد ضعف دارد و كسی كه به او پناه برده می‌شود قوی است.
وی ادامه داد: در قرآن صفاتی از خداوند آمده كه ما بايد از آن‌ها نكته‌برداری كنيم. حال سؤالی كه برای خواننده پيش می‌آيد اين است كه مشكل در كجاست كه انسان به رب، ملك و اله پناه می‌برد.
ثروتی تصريح كرد: در اين سوره «رب» به معنی صاحب است «ملك» به معنی كسی كه در يك مجموعه مديريت می‌كند و «اله» به معنی معبود و معشوق، و هركسی كه ما به او در حد پرستش ارادت داريم و يا آنقدر به وی محبت داريم كه خود را در نظر نمی‌گيريم.
وی ادامه داد: كسی كه به خدا پناه برده فردی بی‌صاحب است، كسی كه از بی‌برنامگی رنج می‌برد و در زندگی مشكل محبتی دارد به سوی خدا گرايش پيدا می‌كند. چه كسی مانع انسان می‌شود؟ اينجا به وسواس الخناس می‌رسيم او از شر وسوسه‌های شيطان به خدا پناه می‌برد.
مدرس اين كارگاه بيان كرد: وسوسه يعنی ترك كردن و شيطان فرد را به كار ترغيب نمی‌كند بلكه او را وسوسه می‌كند اين نكته در سوره اعراف آيه 19 به خوبی اشاره شده است.
ثروتی اذعان كرد: يوسوس فعل مضارع است و از باب استمرار می‌آيد كه از سه موضع ياد شده به خدا پناه می‌برم از اينكه كه جن و انس در سينه و جان و ياد مردم دائما تحريك ايجاد می‌كنند.
ثروتی در بخش ديگری از سخنانش پيرامون عيد فطر گفت:آنقدر كه خداوند در كل ماه رمضان به شما بخشيده ،همان مقدار را در شب عيد فطر می‌بخشد.
وی افزود: روز عيد فطر حقی دارد كه ما در دعای فطر خدا را به حق اين روز قسم می‌دهيم و نگاهمان به اين شب بايد، برای دعا باشد.
captcha