توصیه‌های امام رضا(ع) در فصل سرما/ در این فصل چه بخوریم؟
کد خبر: 2774656
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۴

توصیه‌های امام رضا(ع) در فصل سرما/ در این فصل چه بخوریم؟

گروه اجتماعی: همواره ائمه(ع) سفارش‌هایی را در حوزه سلامت بدن داشته‌اند که در این گزارش نگاهی به توصیه‌های امام رضا(ع) در فصل سرما داریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مردم در فصل سرما با بسیاری از مشکلات و بیماری‌هایی مواجه می‌شوند که اگر نگاهی به دستورات رسیده از ائمه(ع) داشته باشیم، می‌توانیم راه برون‌رفت از این بیماری‌ها را تشخیص دهیم.

یکی از منابعی که می‌توان برای جلوگیری از مشکلات و عوارض فصل سرما به آن مراجعه کرد،‌ رساله ذهبیه امام رضا(ع) است، امام رضا(ع) در این رساله بر اساس ماه‌های رومی سفارش‌هایی را برای تغذیه و سلامت و نیز حفظ الصحه متذکر شده‌اند.

ایشان در رساله ذهبیه ضمن توصیه کلی درباره مزاج‌ها و زمان و مکان می‌فرماید: «إن قوة النفس تابعة لأمزجة الأبدان، وان الأمزجة تابعة للهواء، وتتغیر بحسب الهواء، فی الأمکنة...، بدان که نیروی روح پیرو مزاج‌های مختلف بدن است و مزاج‌ها خود تابع هوا هستند و با تغییر هوا دچار دگرگونی می‌شوند».

در همین زمینه محمدرضا کلیمی، پزشک و متخصص طب سنتی اظهار کرد: همانطور که بدن نیاز به پوشاک متناسب با فصل‌های سال دارد، غذا هم نوعی پوشش برای بدن محسوب می‌شود و با توجه به هر فصل باید تغذیه مورد نیاز بدن خود را انتخاب کنیم.

وی با اشاره به اینکه استفاده از پوشاک و خوراک مناسب در فصل سرما برای افرادی که دارای طبع و مزاج سرد هستند، مناسب است، عنوان کرد: فردی که طبع سرد و بلغمی دارد اگر از ترشی‌ها استفاده کند فشارش پایین آمده و دچار مشکلات و عوارض خلط بلغم می‌شود.

در این رساله و در موضوع فصل سرما، اولین نکته‌ای که امام رضا(ع) به آن اشاره می‌کنند آن است که «در این ماه بلغم زیاد می‌شود، بلغم همان سیستم ایمنی بدن است که از جنس آب و سرد و تر است و در طب سنتی با عنوان مزاج زمستانی از آن یاد می‌شود».

این متخصص طب سنتی در این خصوص نیز بیان کرد: فردی که پایه مزاجی صفرا دارد اگر غذاهای صفرازا بخورد اعصابش تند و ضعیف می‌شود بنابراین این فرد باید از غذاهای گرم و خشک استفاده کند، همچنین فردی که مزاج بلغمی و سرد دارد و فشارش پایین است، طبیعتا نباید غذاهای سرد و مرطوب بخورد.

همچنین امام رضا(ع) در رساله ذهبیه از فصل زمستان، سن کودکی و پیری، فربهی، غذاهای تر و سرد خوردن(ماهی، ماست، و...) به عنوان عوامل افزایش بلغم نام می‌برند از این رو برای این ماه مصرف موادی مثل گوشت، ادویه‌جات و سبزیجات مفید است.

ادامه دارد...

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مسافر
|
-
|
۱۳۹۳/۱۱/۱۴ - ۱۰:۴۵
0
0
با سلام وتشکر گزارش خیلی کوتاه بود، کاش اندکی بیشتر توضیح می دادید چون در این صورت نیاز نبود منتظر گزارش بعدی باشیم
رسول
|
-
|
۱۳۹۳/۱۱/۱۴ - ۱۰:۴۸
0
0
لطفا بیشتر توضیح دهید، خیلی مختصر ونامفهوم بود
دهقان
|
-
|
۱۳۹۳/۱۱/۱۴ - ۲۲:۵۳
0
0
با سلام توضیحات خیلی کلی بود، لطفا به جزئیات در هر گزارش بیشتر بپردازید
captcha