بخش عترت به همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه افزوده شود
کد خبر: 2857340
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۳
مرضیه محصص:

بخش عترت به همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه افزوده شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: بانوی پژوهشگر قرآنی اظهار کرد: همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه می‌تواند بخش عترت را نیز در کنار قرآن پررنگ‌تر کند و به اعلام فراخوان با محوریت مقالات پژوهشی حوزه عترت بپردازد.

مرضیه محصص، بانوی قرآن‌پژوه که در دوازدهمین «همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه» تجلیل خواهد شد، متولد 1359 در تهران است، وی دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق(ع) بوده که تحصیلات مقطع کارشناسی خود را در دانشگاه الزهرا(س) به پایان رسانده و سال 1392 از پایان‌نامه دکتری خود دفاع کرده است است. به بهانه برگزاری همایش بانوان قرآن‌پژوه، خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت‌وگویی با این پژوهشگر قرآنی انجام داده‌ است.
محصص با بیان اینکه، هم‌اکنون تدریس علوم قرآن و حدیث و دروس معارف در دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه الزهرا(س) و دانشگاه مذاهب اسلامی انجام می‌دهم درباره فعالیت‌های قرآنی بانوان اظهار کرد: به طور کلی توسعه مهارت‌ها در حوزه روخوانی، روان‌خوانی، صحیح‌خوانی، درک معانی آیات قرآن، فعالیت‌های پژوهشی و... برای اقشار مختلف جامعه به ویژه بانوان که عهده‌دار تربیت نسل پویای آینده هستند از اهمیت بالایی برخوردار است.

همایش بانوان قرآن‌پژوه به گسترش درک عمومی از مفاهیم قرآن منجر می‌شود
وی افزود: اولویت‌بخشی که در همایش بانوان قرآ‌ن‌پژوه نسبت به توسعه فرهنگ قرآنی و جلب مشارکت حداکثری بانوان انجام گرفته است منجر به گسترش درک عمومی از مفاهیم قرآنی شده و موجب می‌شود تا زمینه کاربردی کردن تعالیم قرآنی در زندگی فردی و اجتماعی بانوان فراهم شود و التزام عملی افراد به قرآن در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی ارتقا پیدا کند.
محصص با عنوان این مطلب که عرصه برای فعالیت‌های قرآنی بانوان در جامعه امروز ما فراهم است، گفت: اما آنچه در فعالیت قرآنی بانوان اهمیت دارد خود افراد هستند که باید یک میل درونی قوی و انگیزه وافری نسبت به فعالیت‌های قرآنی داشته باشند تا بتوانند در عرصه فعالیت‌های قرآنی وارد شده و این فعالیت‌ها را به صورت مستمر دنبال کنند؛ هرچند که مسئولان فرهنگی و قرآنی نیز با توجه به مجموعه‌هایی که در اختیار دارند باید به تقویت فعالیت‌های قرآنی بانوان بپردازند.

شرایط گرایش بانوان به سمت پژوهش‌های قرآنی ایجاد شود
وی با تأکید بر ضرورت توسعه فعالیت‌های پژوهشی در میان بانوان عنوان کرد: باید شرایطی ایجاد شود تا بانوان به سمت پژوهش قرآنی جلب شوند؛ متأسفانه هنوز در جامعه مشاهده می‌کنیم هنوز بین برخی بانوان آن اغنا فکری که باید باشد رخ نداده و باید افرادی باشند که این آموزش‌ها را داشته باشند و بانوان را نسبت به این حوزه‌ها اغنا کنند.
این پژوهشگر قرآنی با بیان اینکه متأسفانه انجام فعالیت‌های میان رشته‌ای در حوزه قرآن فقط محدود به پژوهشگران در رشته‌های مرتبط شده است، عنوان کرد: افرادی که در رشته‌های دیگر تحصیل می‌کنند وارد پژوهش‌های قرآنی نمی‌شوند در صورتی که این افراد نیز می‌توانند ارتباط بین رشته تحصیلی خود با قرآن را مورد پژوهش قرار دهند.

پژوهش‌های قرآنی در رشته‌های غیرمرتبط دانشگاهی نیز انجام شود
وی ادامه داد: اگر افراد به این موضوع توجه داشته باشند که قرآن برای هدایت بشر آمده است تا درست زیستن را آموزش دهد و سعادت فردی و اجتماعی انسان‌ها را تضمین کرده است تمسک به تعالیم قرآنی را از هر شکلی در پیش می‌گیرند و در این صورت پژوهش و آموزش قرآن یکی می‌شود و با چنین مبانی فکری، حتی کسانی که در رشته‌های هنری و... تحصیل می‌کنند، می‌توانند به انجام پژوهش‌های قرآنی و دینی مرتبط با رشته خود بپردازند.
محصص که در دوازدهمین همایش بانوان قرآن‌پژوه تجلیل خواهد شد درباره آشنایی خود با این همایش اظهار کرد: از سال 1389 با ارائه مقاله به نشریه «بینات» در این همایش شرکت می‌کردم و تقریبا هرساله در این همایش حضور داشته‌ و در جریان بوده‌ام که چه موضوعاتی طی دوره‌های گذشته مورد توجه بوده است و حضور در دوره‌های قبلی این همایش شروعی برای ارتباطات بیشتر و آشنایی با الگوهای قرآنی خوبی برای ادامه فعالیت قرآنی بود.

موفقیت همایش بانوان قرآن‌پژوه طی دوره‌های گذشته
این بانوی قرآن‌پژوه در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: همایش بانوان قرآن‌پژوه طی دوره‌های گذشته موفقیت‌های خوبی به دست آورده است اما رویکرد جدیدی که این همایش می‌تواند داشته باشد این است که بحث عترت را نیز در کنار قرآن پررنگ‌تر کند و به اعلام فراخوان با محوریت مقالات پژوهشی حوزه عترت بپردازد.
وی درباره مقالات پژوهشی خود طی سال‌های گذشته گفت: طی سال‌های گذشته به دلیل دغدغه‌های پژوهشی که داشته‌ام مقالات متعددی را تألیف کرده‌ام که این مثال‌ها در همایش‌های مختلف به عنوان مقالات برتر شناخته شده‌ و در نشریات علمی و پژوهشی متعددی به چاپ رسیده‌اند.
محصص ادامه داد: «اعجاز تشریعی قرآن کریم در حوزه خانواده»، «تأملی بر رهیافت قرآن کریم»، «شاخصه‌های نوآوری از منظر قرآن کریم»، «بازخوانی نسبت امر به معروف و نهی از منکر با حریم خصوصی بر مبنای قرآن کریم»، «سازگاری همسران از راه تغافل دریافتی از آموزه‌های دینی» و... برخی از مقالات بنده طی سال‌های اخیر هستند که در نشریات مختلف به چاپ رسیده و به عنوان مقالات برتر در همایش‌ها معرفی شده‌اند.

captcha