تفرقه زمینه‌ساز رشد تکفیر در جهان اسلام است
کد خبر: 2860698
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹
احمد مبلغی:

تفرقه زمینه‌ساز رشد تکفیر در جهان اسلام است

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تفرقه را زمینه‌ساز ظهور خطرهای بزرگ برای امت اسلام دانست و ادامه داد: تفرقه خطرهایی مانند رشد تکفیر، جنگ‌های داخلی، شکست مسلمانان، عقب ماندگی جهان اسلام و دور شدن از تمدن اسلامی را به دنبال دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس 28 بهمن در دیدار با اصحاب رسانه مصری گفت: در شرایط کنونی که منطقه با خطر بزرگ تفرقه مواجه شده، یک میل جدی برای تعامل میان ملت‌ها و دولت‌های اسلامی خصوصا بین دو کشور ایران و مصر ظهور یافته است.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس الازهر مصر، خطاب به شخصیت‌های مصری عنوان کرد: وقتی در مصر بودم بسیاری از سوالات پیرامون این موضوع دور می‌زد که با توجه به دعوت الازهر مصر از ایران برای حضور در کنفرانس بین‌المللی مبارزه با تکفیر، آیا امکان گشودن رابطه میان دو کشور وجود دارد؟ و رسانه‌ها و تحلیل‌گران نیز بر این باور بودند که این سفر می تواند نقش گشاینده در رابطه ایران و مصر داشته باشد.

مبلغی اظهار داشت: برخی تعبیرات در سخنان برگزارکنندگان کنفرانس مبارزه با تکفیر، ذهن‌ها را متوجه نوعی علاقه و رغبت برای ایجاد ارتباط بین الازهر مصر و حوزه‌های قم و نجف می‌کرد و این رغبت نیز در رویکرد رسانه‌های مصری ظهور خوبی یافته بود و الان نیز ادامه دارد و طبعا این رویکرد رسانه‌ای بدون وجود یک پیش زمینه سیاسی و دینی فراهم نشده است.

مبلغی تفرقه را زمینه ساز ظهور خطرهای بزرگ برای امت اسلام دانست و ادامه داد: تفرقه خطرهایی مانند رشد تکفیر، جنگ‌های داخلی، شکست مسلمانان، عقب ماندگی جهان اسلام و دور شدن از تمدن اسلامی را به دنبال دارد و ممکن است امت اسلامی را منهدم کند.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تصریح کرد: بی گمان نمی‌توان گفت که کشورهای اسلامی اختلافات صد درصد با هم دارند به این معنا که می‌توان در شرایط پرمخاطره کنونی، قدر مشترک سیاسی را بین آنها در نظر گرفت ولباس توافق را بر تن آن پوشاند که در این زمینه حرکت‌هایی به سمت نتیجه‌گیری موثر به انجام برسد.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: حرکت در جهت استقرار بخشیدن به روابط دینی بین اتباع مذاهب و ارتقای این روابط تا سطحی که تکفیریان وخشونت گرایان دیگر از فقدان آن استفاده جدی نکنند و دیگر، قرار دادن قدرمشترک‌های سیاسی مورد توافق به مثابه یک حرکت برای گفت‌و‌گوی سیاسی منطقه‌ای است.

مبلغی در پاسخ به این سوال که آیا تقریب بین دولت‌های سیاسی برعهده سیاسیون است یا رجال دینی؟ عنوان کرد: همه صاحبان نقش‌های اجتماعی باید در عرصه ورود پیدا کنند ولی شخصیت‌های مصلح نقش مهمتری در این زمینه دارند، هر چند نقش ویژه در ابن زمینه بر عهده دولت‌ها و سیاستمداران است که با گفت و گوهای سیاسی، وضع را تغییر دهند و خوشبختانه نوعی فهم اجتماعی - سیاسی، منطقه را فراگرفته است.

وی یادآورشد: جمهوری اسلامی ایران واجد استعدادهای مهم و جدی برای گفت‌و‌گو است و استعدادهایی نیز کمابیش در دولت‌های منطقه به چشم می‌خورد، البته ابتکارات نباید صرفا به صورت سیاسی دنبال شود بلکه ابتکارات علمایی و فرهنگی کشورها در قبال هم فرصت بزرگی است که لازم است انجام بپذیرد.

مبلغی گفت: همه می‌دانیم تفرقه به یک زمینه خاصی محدود نمانده است، بلکه سیاست، فرهنگ، دین و اقتصاد همه نیز در تیررس خطرهای تفرقه قرار گرفته‌اند و مشکل به صورتی شامل و جامع به سمت اسلام و پیامبر اسلام (ع) نشانه رفته است.

captcha