خبرنگاران مروج فرهنگ استاندارد باشند/تبدیل رعایت استاندارد به یک مطالبه عمومی
کد خبر: 3309262
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶
قنبریان:

خبرنگاران مروج فرهنگ استاندارد باشند/تبدیل رعایت استاندارد به یک مطالبه عمومی

گروه اندیشه: مدیرکل استاندارد لرستان گفت: استاندارد یک سازمان حاکمیتی است که وظیفه نظارت را برعهده دارد به همین جهت امور تصدی‌گری را به شرکت‌های خصوصی واگذار می‌کند لذا می‌طلبد رسانه‌ها مروج فرهنگ استاندارد باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، مرضیه قنبریان، مدیرکل استاندارد لرستان، شنبه، نهم خردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان لرستان، گفت: از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها که مروج فرهنگ استاندارد هستند تشکر می‌کنم.
وی با اشاره به این‌که طبق قانون استاندارد 312 قلم مشمول استاندارد اجباری می‌شود که اداره کل استاندارد لرستان تمام آن‌ها را پوشش می‌دهد، ادامه داد: استاندارد یک سازمان حاکمیتی است که وظیفه نظارت را برعهده دارد به همین جهت امور تصدی‌گری را به شرکت‌های خصوصی واگذار می‌کند.
قنبریان، افزود: با استفاده از توان یک شرکت خصوصی امور تصدی‌گری را به بخش خصوصی واگذار کردیم و بحث بازرسی‌ها و نظارت‌ها را که زیر نظر این امور است به شرکت‌های همکار دارای تاییدیه صلاحیت واگذار شده است.
مدیر کل استاندارد لرستان، تصریح کرد: اداره کل استاندار لرستان بازرسی مخازن CNG خودروهای گازسوز و دوگانه‌سوز را در دو شهرستان خرم آباد و بروجرد در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال جاری انجام داده‌است.
وی با بیان این‌که بحث استاندارد تجهیزات شهربازی‌های لرستان نیز تحت پوشش استاندارد اداره کل استاندار است تا وضعیت استان را رصد کنیم، عنوان کرد: ما بحث بازکول‌های سیلوهای گندم را به‌دلیل اهمیت بازکول‌های تعاونی‌های خرید گندم‌های روستائیان و عشایر  و ذی‌نفع بودن آن‌ها با جدیت پیگیری کرده‌ایم و توانستیم شرکتی را از تهران برای انجام بازرسی بازکول‌ها به استان بیاوریم که این بازرسی به غیر از دو شهرستان ازنا و دورود در بقیه شهرستان‌های استان مانند پل‌دختر و شهرهای جنوبی که فصل برداشت گندم شروع شده، انجام شده است.
قنبریان بیان کرد: از آن‌جا که بحث میزان فروش برای ما مطرح است لذا آزمون دوره‌ای وسایل سنجش و کالیبره کردن ترازوها نیز برای ما مهم است چراکه در این امر حقوق مصرف کننده، خریدار و فروشنده مطرح است، خاطرنشان کرد: هدف ما در اجرای این طرح این است که بدانیم ترازو و وسایل سنجش کالیبره هستند یا نه؟ که به‌دلیل عدم همکاری اصناف خود اداره کل استاندارد این کار را انجام داد.
مدیر کل استاندارد لرستان، گفت: براساس قوانین استاندارد باید هر ساله وسایل توزین مورد آزمون قرار بگیرند تا صحت کار آن‌ها بررسی و تأیید شود که تعرفه این کار 90 هزار ریال مشخص شده است.
وی، عملکرد اداره کل استاندارد لرستان در زمینه تست وسایل توزین را در سال 93موفق ندانست و افزود: در برنامه‌ای که داشتیم بنابود چهار هزار و 500 وسیله توزین را کالیبره کنیم که تنها توانستیم دو هزار و 500 تا ترازو را کالیبره کنیم که در اجرای این طرح صنف طلا فروشان همکاری خوبی با ما داشتند.
قنبریان، در رابطه با اجرای این طرح در سال 94 بیان کرد: این طرح در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری اجرا شد که طی آن سه هزار و 930 مورد ترازو توسط کارشناسان اداره کل استاندار لرستان کالیبره شدند که همه آن‌ها مورد تأیید هستند.
مدیرکل استاندارد لرستان در رابطه با جایگاه‌های CNG موجود در سطح استان، اظهار کرد: در کل استان لرستان 12 پایگاه CNG وجود دارد که با استفاده از توان شرکت خصوصی مورد بازرسی قرار گرفتند و اکثراً نیز مشکل مواجه هستند که به آن‌ها مهلت دو ماهه داده شده است که مشکل را برطرف کنند و به‌سمت استاندارد سازی حرکت کنند.
وی با اشاره به این‌که کپسول‌های LPG، به هیچ عنوان مورد تأیید استاندارد نیست، عنوان کرد:  قرار دادن این گپسول‌ها بر روی اتومبیل‌ها کاملاً ممنوع است و خود مردم باید این کار را انجام ندهند چراکه آن‌ها خود مانند بمب متحرک هستند.
قنبریان با اشاره به برگزاری طرح طاها در سطح استان، تصریح کرد: اداره کل استاندارد در سال گذشته پنج هزار و 11 مورد بازرسی از مراکز صنفی استان انجام داده است که 493 مورد نمونه برداری انجام شد که اسامی متخلفین به استان‌های مبدأ اطلاع داده شده است.
مدیرکل استاندار لرستان، ادامه داد: اداره کل استاندارد لرستان تاکنون 10 پرونده از متخلفین را به تعزیرات حکومتی معرفی کرده است چراکه بر اساس تبصره سه ماده 59 قانون نظام صنفی نداشتن استاندارد هر کالا توزیعی به منزله تقلب است.
وی، با اشاره به این‌که براساس قانون سازمان استاندارد موظف است دو بار در سال نازل‌های سوخت را از نظر استاندارد بازرسی کند، اظهار کرد: در بازرسی که انجام داده‌ایم با موردی در رابطه با نازل‌های سوخت مواجه نشدیم.
قنبریان  با اشاره به این‌که مسئله تأیید آسانسورهای ساختمان‌ها در دست سازمان استاندار است، عنوان کرد: استاندارد آسانسور بحث مهمی است که متأسفانه در ساخت مسکن‌مهر لرستان به آن توجه نشده است و تنها کاری که از دست ما برمی‌آید این است که از شهرداری تقاضا کرده‌ایم که تا زمانی‌که ساختمان‌ها از سازمان استاندارد، تأییدیه آسانسورهای خود را نگرفته‌اند به پیمان‌کاران نامه پایان‌کار داده نشود.
مدیرکل استاندارد لرستان افزود: برای این‌که تشخیص دهیم یک کالا واقعاً استاندارد است یا نه می‌توانید  کد 10 رقمی زیر نشان استاندارد را به سامانه 1517 بفرستید.
وی با بیان این‌که نظارت بر کارخانه‌های تولید آرد و نانوایی‌ها برعهده اداره کل استاندارد است، عنوان کرد: تاکنون 12 واحد تولید آرد تحت پوشش این اداره کل است که استاندارد یکی از آن‌ها تعلیق شده.
وی با اشاره به این‌که همواره یکی از بازرس‌های استاندارد در گشت‌های صنعت و معدن حضور دارد، اذعان کرد: ما در زمینه آرد و نانوایی‌ها بررسی می‌کنیم که آرد مطابق با نوع پخت و نمک استفاده شده در نان استاندارد لازم را داشته باشد.
قنبریان با اشاره به این‌که اداره کل استاندارد موظف است حداقل هر سه ماه یک‌بار واحدهای صنفی و تولیدی که مشمول استاندارد اجباری می‌شوند را بازرسی کنند، بیان کرد: بازرسان این اداره کل کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولید محصولات لبنی و آرد را هر ماه بازرسی می‌کنند.
مدیرکل استاندارد لرستان، با بیان این‌که به غیر از شهرستان‌های دوره‌چگنی و رومشگان که شهربازی ندارند و دورود، 29 مرکز شهربازی در خرم‌آباد و دیگر شهرستان‌ها و 196 وسیله بازی از این مراکز مورد بازرسی قرار گرفتند که همه نقص داشتند و درخواست ما درقبال این مراکز این بوده است که آن‌ها جمع‌آوری یا تعلیق کنند.
وی با اشاره به این‌که ساختار اداری هر اداره در معاونت راهبردی تعیین می‌شود که در آخرین تغییرات اداره کل استاندارد که در سال 91 انجام شده است 67 پست سازمانی برای لرستان در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: همچنین در این ساختار 2 اداره در شهرستان‌های بروجرد و کوهدشت، یک نمایندگی در شهرستان ازنا و یک اداره کل در مرکز استان برای اداره کل استاندارد لرستان تعریف شده است.
قنبریان با بیان این‌که اداره کل استاندارد لرستان 34 نفر کارمند دارد، عنوان کرد:10 نفر از کارمندان کارشناس هستند و بنابراین آمار نصف چارت سازمان خالی است اما این مشکل وجود دارد که دولت درحال کم کردن هزینه‌ها و کوچک کردن خود است و اگر بنا باشد کسی در این اداره کل استخدام شود ابتدا باید از طرف استانداری آگهی استخدام داده شود و سپس نیرو جذب شود.
مدیرکل استاندار لرستان، تصریح کرد: براساس تبصره 4 ماده 6 قانون استاندارد اعطای هر گونه تسهیلات به واحدهای تولیدی منوط به این است که تاییدیه استاندارد و تبلیغات را داشته باشند این درحالی است که گاهی اوقات واحدهایی که تأییدیه استاندارد را ندارند در صدا و سیما  تبلیغات دارند.
وی با اشاره به این‌که اداره کل استاندارد کارهای خود را از طریق دولت الکترونیک انجام می‌دهد، اظهار کرد: اداره کل استاندارد لرستان با همکاری شهرداری خرم‌آباد از هفته آینده اقدامات حقوقی خود را شروع می‌کند.
قنبریان با بیان این‌که فلزات گران‌بها مانند طلا و نقره مشمول استاندارد اجباری اداره کل استاندارد می‌شوند که از واحدهای مستمر تولید کننده آن‌ها هر 2 سال یک بار بازرسی می‌شود، اذعان کرد: 4 واحد تولیدی طلا در استان وجود دارد که 3 واحد آن گواهی استاندارد را دریافت کرده‌اند و یک واحد دیگر نیز در صدد گرفتن استاندارد است.
مدیرکل استاندارد لرستان، با اشاره به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و بالا رفتن مصرف شیرینی و افزایش مراجعه به شیرینی فروشی‌ها جهت تهیه زولبیا بامیه، عنوان کرد: در این صنف کار استاندارد بررسی وزن و استاندارد بودن جعبه‌های مقوایی است که شیرینی فروشی‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند.
وی با اشاره به این‌که کارخانه‌ها و واحدهای تولید محصولات و فرآورده‌های لبنی مشمول استاندارد اجباری می‌شوند، عنوان کرد: هیچ‌کدام از واحدهای تولیدی فرآورده‌های لبنی استان لرستان مانند پگاه در محصولات خود از روغن پالم استفاده نکرده‌اند.
وی با اشاره به این‌که استاندارد با تمام چیزهایی که انسان با آن‌ها سروکار دارد مخصوصاً محصولات خوراکی در ارتباط است، خاطرنشان کرد: استاندارد و رعایت استانداردها باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود به‌طوری که خود مردم به‌طور اتوماتیک محصولاتی که استاندارد نیستند را حذف کنند.

captcha