راهکارهایی برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی در سطح عمومی
کد خبر: 3312761
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
احمد زرنگار مطرح کرد:

راهکارهایی برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی در سطح عمومی

گروه فعالیت‌های قرآنی: یکی از اساتید علوم قرآن و حدیث به ارائه برخی راهکارها برای ارتقای سطح فعالیت‌های قرآنی در بین عموم مردم پرداخته است.

احمد زرنگار، فعال قرآنی کشورمان و عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به وضعیت فعالیت‌های قرآنی کشور گفت: نکته‌ای که در زمینه فعالیت‌های قرآنی کشور باید مورد توجه قرار گیرد و مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید داشته‌اند، بحث ارتقای فعالیت‌های قرآنی در سطح عمومی است. مقام معظم رهبری سال گذشته فرمودند وضع فعالیت‌های تخصصی قرآنی مطلوب است اما وضع فعالیت‌های قرآنی در بین عموم مردم مطلوب نیست، این یک واقعیت است. شما نگاه کنید، دانشجویی که سال‌ها در مدرسه، قرآن آموخته است و ساعت‌ها برای آموزش قرآن به او وقت صرف شده است، هنوز در روخوانی با مشکل مواجه است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه آیات و روایات متعددی در مورد تلاوت روزانه قرآن آمده است افزود: هنوز و بعد از گذشت سال‌ها نتوانسته‌ایم انس با قرآن را فراگیر کنیم؛ چرا؟ دلیلش چیست؟ آیا از خودمان سؤال کرده‌ایم که چرا چنین شده است؟


این فعال قرآنی کشورمان در بخش دیگری از این گفت‌وگو بحث آداب و اخلاق تلاوت قرآن را مطرح و تصریح کرد: در حال حاضر تهاجم فرهنگی به گونه‌ای شده است که عده‌ای به خود اجازه داده تا بحث عربی بودن قرآن کریم را مطرح‌ کنند و اینکه فارسی زبان نباید قرآن را به عربی بخواند بلکه قرائت ترجمه فارسی آن نیز کفایت می‌کند.
زرنگار بیان کرد: ساعت‌ها طول می‌‌کشد تا دانشجوها و عامه مردم توجیه شوند که نورانیت قرآن و وحی خداوند در آیات است، ترجمه تنها برای فهم است، اول باید قرآن را بخوانیم و یاد بگیریم بعد سراغ ترجمه برویم. بنابر این دشمن از هر دری برای ضربه زدن به اعتقادات مردم وارد می‌شود و همین تهاجم نیز در راستای تضعیف اعتقادات است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما اذعان کرد:‌ برای جلوگیری از چنین تهاجماتی و نیز ارتقای آموزش‌‌‌ها باید کیفیت آموزش‌ها را ارتقاء دهیم. در این زمینه مسابقات به تنهایی نمی‌تواند این بار را بر دوش بکشد، کاری که می‌‌توانیم انجام دهیم این است که بیاییم، تلاوت قرآن کریم را به صورت یک فرهنگ در بیاوریم، این کار را باید از فرهنگسراها شروع کرد که البته کارهای ارزشمندی در این زمینه صورت گرفته است.
وی رسانه‌ها را یکی دیگر از عوامل اثرگذار برای مقابله با تهاجمات فرهنگی علیه اعتقادات عنوان کرد و گفت: علاوه بر این می‌توان از ظرفیت رسانه‌ها برای افزایش و ارتقای سطح کیفی فعالیت‌ها استفاده کرد. به اعتقاد من، رسانه‌ها باید در این زمینه ورود به مراتب بهتری داشته باشند تا بتوانند اثرگذاری خود در این حوزه را نیز به نمایش بگذارند.


زرنگار افزود: من همیشه تأسف می‌خورم که زمانی که به دانشجوی رشته علوم قرآن و حدیث می‌گوییم تلاوت کن با خجالت شروع به خواندن می‌کند، اما از سوی دیگر در کشوری همچون مصر یکی از شرایط ورود به الازهر حافظ قرآن بودن قرار داده شده است، اگر به قاریان مصری نگاه کنید متوجه خواهید شد که اکثراً قرآن را از حفظ می‌خوانند تا جایی که یکی از قاریان برجسته این کشور گفته بود که قاری که قرآن را از حفظ تلاوت نکند معنا ندارد، همین گفته باعث شد تا تلنگری به قاریان ایرانی زده شود و آنها نیز به این عرصه ورود پیدا کنند.
این فعال قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم که تلاوت و انس با قرآن را به یک فرهنگ تبدیل کنیم،‌ گفت: یکی دیگر از مباحثی که باعث خواهد شد تا شاهد ارتقاء فعالیت‌های قرآنی در جامعه آن هم در سطح عموم مردم باشیم بحث کیفیت دادن به بحث آموزش قرآن در مدارس است، در حال حاضر در سردر بسیاری از مدارس تابلویی با عنوان «مدرسه قرآنی» به چشم می‌خورد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما ضمن تأکید مجدد بر اینکه مدارس قرآنی تنها در حد یک تابلو بوده است، اظهار کرد:‌ انجام چنین حرکاتی آن هم در زمینه قرآنی بسیار ناراحت کننده است، ما نباید در زمینه قرآن با اغماض برخورد کنیم و باید برخوردها حقیقی باشد. البته اثرگذاری مؤسسات قرآنی نیز آنگونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است و نتوانسته اند باعث رشد فرهنگ قرآنی و اخلاق قرآنی در جامعه شوند.
وی اعزام قاریان و حافظان و نیز گروه‌های تواشیح به خارج از کشور را سومین بحثی که می تواند ارتقاء فعالیت‌های قرآنی آن هم در سطح عمومی را به دنبال داشته باشد،‌ عنوان و تصریح کرد: شاید شما بگوئید این کار با شدت و ضعف صورت می‌گیرد، اما به اعتقاد من باید برای اعزام گروه‌‌های تبلیغی به خارج از کشور، اطلاع‌رسانی عمومی شود.


زرنگار اذعان کرد: متأسفانه در زمینه اعزام گروه‌های تبلیغی به خارج از کشور نیز یک سری ملاحظه‌کاری‌ها وجود دارد، در این قضیه می‌بینیم فراخوانی برای اطلاع‌رسانی این قضیه به گروه‌های مختلف وجود ندارد، اعزام‌ها در دستان عده خاصی است، من بارها گفته‌ام این سفره باید باز و گسترده شود و همه از آن استفاده کنند. تنگ‌نظری‌ها که جایی در قرآن ندارد، باید از بین برود و همه کسانی که مقام آورده یا نیاورده‌اند انتخاب شوند و برای اعزام معرفی شوند.
این فعال قرآنی کشورمان در ادامه خاطرنشان کرد:‌ چهارمین بحثی که می‌تواند ارتقاء فعالیت‌ها را به دنبال داشته باشد، انتخاب افراد قرآنی در مسئولیت‌های قرآنی است، افرادی که در مسئولیت‌های مختلف انتخاب می‌ کنیم باید افرادی باشند که درد قرآن داشته باشند و به خاطر پول و مقام مسئولیت را قبول نکنند، متأسفانه آسیب و آفت در این زمینه در عرصه فعالیت‌های قرآنی زیاد به چشم می‌خورد.
زرنگار در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه با به کار بستن این رویکردها می‌توان جامعه را به سمت قرآن‌خوانی و قرآن‌دانی راهنمایی کرد، گفت: در فرهنگ قرآن، قاری به کسی گفته می‌شود که بعد از نماز چند آیه از قرآن کریم را تلاوت کند. از امام صادق (ع) پرسیده شد که چند آیه در روز باید قرآن تلاوت شود که آن حضرت در پاسخ فرمودند حداقل 50 آیه در روز باید تسط یک فرد مسلمان تلاوت شود. چنین شخصی را می‌توان قاری قرآن نامید. باید این امر که واقعاً قاری قرآن چه کسی است، برای همه باز کنیم.

captcha