برگزاری اولین جلسه هیئت ۹ نفره/ آغاز بازنگری آیین‌نامه مسابقات قرآن
کد خبر: 3313220
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
مروری بر رویدادهای قرآنی هفته؛

برگزاری اولین جلسه هیئت ۹ نفره/ آغاز بازنگری آیین‌نامه مسابقات قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: برگزاری اولین جلسه هیئت ۹ نفره رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی، آغاز بازنگری آیین نامه مسابقات قرآن و چند خبر دیگر از جمله مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته جاری بودند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در هفته ای که پشت سر گذاشته شد، خبرهای متنوعی از نهادها و دستگاه های قرآنی مختلف منتشر شد که بدون شک مهم ترین آن تشکیل اولین جلسه هیئت 9 نفره رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی مردم نهاد بود، جلسه ای که روز دوشنبه در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد و خروجی آن تصویب تشکیل یک کارگروه بود. در ادامه این گزارش نگاهی کوتاه به مهم ترین رویدادهای قرآنی هفته سوم خردادماه خواهیم داشت.

فراخوان دو مسابقه
در اولین روز این هفته از سوی سازمان دارالقرآن الکریم فراخوان دو مسابقه قرآنی اعلام شد. ابتدا فراخوان چهارمین دوره مسابقات قرآنی تسنیم ویژه کارکنان دستگاه‌های فرهنگی و خانواده‌های اعلام شد، در این فراخوان زمان ثبت نام از 25 خردادماه آغاز و تا 31 تیرماه از طریق سایت تلاوت سازمان دارالقرآن الکریم اعلام شده است. پس از انجام ثبت نام علاقه‌مندان برای شرکت چهارمین دوره مسابقات قرآن تسنیم، مرحله استانی این مسابقات پنجم و ششم شهریورماه و مرحله کشوری نیز 26 و 27 آذرماه برگزار می‌شود. همچنین این سازمان در همین روز فراخوان سومین دوره مسابقات قرآن «تلاوت» را نیز اعلام کرد.

تشریح فعالیت طرح هزاران ختم قرآن
یکی دیگر از رویدادهای مهم روز اول سومین هفته خردادماه 94 مربوط به پانزدهمین دوره طرح هزاران ختم قرآن کریم بود. این طرح از 30 اردیبهشت‏‌ماه، تا 13 خردادماه به همت رادیو قرآن و مشارکت دستگاه‏‌ها و نهادهای قرآنی کشور از جمله؛ آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، شورای عالی قرآن، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خبرگزاری ایکنا و بنیاد ختم قرآن مجید برگزار شد. متوسط میزان مشارکت علاقه‏‌مندان در این طرح انتخاب یک تا دو جزء از قرآن بوده است اما برخی افراد نیز با انتخاب چند جزء، نیمی از قرآن کریم و یا ختم کل قرآن در این طرح حضور پیدا کردند. در این طرح شرکت کنندگان از سه طریق ثبت نام کرده بودند که 9 هزار ختم قرآن از طریق ثبت نام کنندگان پیامکی، هزار و 68 دور ختم کامل از طریق ثبت نام تلفنی و 210 دور ختم کامل قرآن از طریق ثبت نام کننده های اینترنتی صورت گرفت.

تبیین جزئیات طرح 1449 در برنامه افق
در این روز قسمت دیگری از برنامه رادیویی «افق» به روی آنتن رادیو قرآن رفت. احمد لیایی دبیر این طرح در بخشی از این برنامه گفت: امسال شبکه‌های اصلی سیما هرکدام باکس‌های 15 دقیقه‌ای تا 30 دقیقه‌ای دارند که به مفاهیم سوره یاسین، تجوید، روخوانی و ... می‌پردازند اما در شبکه قرآن سیما تمامی این بخش‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. وی یادآور شد: یکی از نوآوری‌های امسال ارائه یک اپلیکیشن ویژه گوشی‌های همراه است و سعی می‌کنیم اطلاعات مربوط به طرح، محتوای طرح، درس‌نامه‌های روزانه و... را به صورت صوتی و تصویری ارائه کنیم.

این طرح توسط شبکه قرآن سیما و رادیو قرآن با همکاری دیگر دستگاه‌های قرآنی برگزار می‌شود.

دیدار جمعی از قاریان با مدیر شبکه قرآن
اولین خبر مهمی که در دومین روز این هفته منتشر شد دیدار جمعی از قاریان بین‌المللی قرآن کریم با بهرام محمدی‌نیا، مدیر شبکه قرآن سیما بود. مدیر شبکه قرآن در این دیدار به ارائه گزارشی از روند اجرایی شبکه قرآن سیما در اعمال ساختار و ماموریت‌های جدید پرداخت و از قاریان قرآن خواست تا طرح‌های قرآنی خود را به موازات این ماموریت‌ها معرفی کنند. همچنین، مجتبی ایزدی، قائم مقام شبکه قرآن سیما در این نشست از تشکیل بانک تلاوت قاریان جهان اسلام که از جمله کارهای زیربنایی شبکه در دوره جدید است، خبر داد و گفت: برای اولین بار جلسه جمع‌خوانی قرآن کریم به صورت تلویزیونی در شبکه تولید خواهد شد. مهدی قره‌شیخلو، قاسم رضیعی، حسین کرمی، حسین رستمی، مهدی عباسی، رحیم خاکی، مسعود سیاح گرجی، امین پویا، احمد ابوالقاسمی و مهدی عادلی از جمله قاریان حاضر در این نشست بودند که به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

پخش مستقیم تلاوت‌های با کیفیت مسابقات مالزی
در خبر دیگری از شبکه قرآن سیما و به فاصله یک روز تا آغاز مسابقات بین المللی قرآن مالزی، اعلام شد که تلاوت‌هایی با سطح کیفی بالا که در طول برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی انجام ‌شود به صورت زنده از شبکه قرآن سیما پخش می‌شود. همچنین اعلام شد که امسال دو مستند 28 دقیقه‌ای از مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی تهیه خواهد شد، این مستندها درباره تمام اتفاقات و وقایع مسابقات، حضور قاری ایرانی در طول مسابقات، حضور قاریان دیگر کشورها و حاشیه‌های این دوره از مسابقات خواهد بود. همچنین در طول برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی هر روز یک گزارش در حدود 10 دقیقه تهیه و فردای آن روز از شبکه قرآن سیما پخش می‌شود.

احتمال تشکیل صندوق مشارکت در سال 94
روز دوشنبه نیز حجت الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه احتمال دارد صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی در سال ۹۴ راه‌اندازی شود به بیان برخی موانع موجود بر سر راه افتتاح این صندوق در سال ۹۳ پراخت. وی اظهار کرد: صحبت‌هایی شده است که ممکن است در سال 94 این صندوق راه‌اندازی شود، اگر ما بتوانیم نامه‌ای از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور داشته باشیم و به خزانه برود می‌توان از طریق این نامه حساب ویژه‌ای برای صندوق باز کرد تا در نهایت صندوق راه‌اندازی شود.

سرانجام جلسه هیئت 9 نفره برگزار شد
سرانجام و پس از ماه ها انتظار اولین جلسه هیئت ۹ نفره رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور بعدازظهر روز 18 خردادماه در معاونت قرآنی وزارت ارشاد برگزار شد تا گام دیگری به ادغام دو اتحادیه قرآنی مردم نهاد نزدیک شویم. در این جلسه مقرر شد کارگروهی به مسئولیت حجت‌الاسلام علی پروانه و یوسف افراش تشکیل و اطلاعات کاملی از موسسات قرآنی کشور فراهم و ارائه شود تا آیین نامه صدور مجوز واحد به مؤسسات قرآنی به تصویب نهایی برسد.

تأکید بر تدوین نظام جامع مسابقات بین المللی قرآن
شصت و یکمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی روز 18 خرداد ماه برگزار شد، در این جلسه پیشنهاد نحوه تشکیل کارگروه ارتقای منابع خاص قرآنی دستگاه‌ها و نهادها در قوانین سالانه بودجه کشور در سال 1394 مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در این جلسه علاوه بر نحوه تشکیل کارگروه ارتقاء منابع خاص قرآنی دستگاه‌ها و نهادها در قوانین سالانه بودجه کشور گزارش و تحلیل برگزاری سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مورد بررسی قرار گرفت. در انتهای این جلسه بر تدوین نظام جامع مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و بررسی و تصویب آن در شورای توسعه فرهنگ قرآنی تأکید شد.

تعیین سه شاخص برای توزیع بودجه به شوراهای استانی
محمد انجم شعاع، دبیر کمیته تخصیص و نظارت بر اعتبارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی در روز 19 خردادماه از تعیین شاخص‌های توزیع بودجه به شوراهای استانی خبر داد و گفت: بودجه‌ای که در سال 94 در اختیار کمیته جهت توزیع بین شوراهای استانی قرار می‌گیرد بر سه شاخصه اصلی قرار دارد، ‌شاخصه اول که مبنایی‌ترین شاخصه نیز هست، بحث جمعیت و سرانه هر استان است،‌ این شاخصه 70 درصد بودجه قرآنی را شامل خواهد شد. دومین شاخصه مربوط به عملکرد استان‌ها در سنوات گذشته است، ‌این امر نیز 10 درصد بودجه را شامل خواهد شد، 20 درصد بودجه باقیمانده نیز به مناطق محروم و مرزی تعلق خواهد گرفت.

خبرهایی از نمایشگاه قرآن
با اینکه روزهای چندانی به برپای بیست و سومین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن باقی نمانده است، اما همچنان خبرهای کمی از  کیفیت بخش ها و غرفه های این دوره از نمایشگاه به بیرون درز پیدا می کند، در یکی از معدود خبرهای این هفته در مورد نمایشگاه قرآن، از افزایش 30 درصدی ثبت نام شرکت کننده ها در بخش فروش خبر داده شد.
مدیر بخش فروش نمایشگاه بین‌المللی قرآن با بیان اینکه 511 ثبت نام تا به حال در بخش فروش صورت گرفته است، گفت: 292 ناشر در بخش مکتوب نمایشگاه ثبت نام کرده‌اند. 104 شرکت تولید و عرضه محصولات فرهنگی - قرآنی هم متقاضی شرکت در نمایشگاه بوده‌اند. 49 شرکت در بخش رسانه‌های دیجیتال و 61 شرکت هم در بخش عفاف و حجاب ثبت نام کرده‌اند. تا به حال 16 هزار و 129 محصول از سوی متقاضیان شرکت در نمایشگاه در بخش فروش ثبت نام به ثبت رسیده است.

دو خبر از جشنواره قرآنی پیام نور
در این روز دو خبر از جشنواره قرآنی کارکنان و اساتید دانشگاه پیام نور منتشر شد، اولین خبر آغاز ثبت نام برای حضور در نوزدهمین جشنواره قرآن و عترت اساتید و کارکنان دانشگاه پیام نور در سه بخش کتبی، شفاهی و پژوهشی از روز نوزدهم خردادماه بود و خبر دیگر نیز انتخاب استان زنجان به عنوان میزبان مرحله کشوری این مسابقات بود.

چرا بانوان در دیدار جامعه قرآنی با مقام معظم رهبری غایب اند؟
سنت دیدار جامعه قرآنی کشور در طلیعه ماه مبارک رمضان با مقام معظم رهبری به یکی از بهترین خاطرات فعالان قرآنی کشورمان تبدیل شده است، در حالی که چند روزی به این دیدار در سال 94 باقی نمانده است، قائم‌مقام شورای عالی قرآن دلایل عدم حضور بانوان در دیدار جامعه قرآنی با رهبر معظم انقلاب را تشریح کرد. وی با اشاره به دیدار جامعه قرآنی با رهبر معظم انقلاب که هرساله در طلیعه ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و اعتراض بانوان قرآنی به عدم دعوت برای حضور در این محفل، اظهار کرد: در این دیدار همانند سنوات گذشته فقط اساتید، پیشکسوتان، قاریان و حافظان قرآن آقا حضور دارند و امکان حضور بانوان قرآنی در این دیدار وجود ندارد.
سرابی یادآور شد: البته به دلیل محدودیت‌ها و ملاحظاتی که وجود دارد امکان حضور بانوان قرآنی در دیدار قرآنیان با رهبر معظم انقلاب فراهم نیست چرا که ظرفیت این دیدار حدود 500 نفر است و با توجه به اینکه تعداد اساتید، قاریان و حافظان برجسته قرآن آقا از سراسر کشور چندبرابر این عدد است ما محدودیت جدی در پذیرش بانوان داریم.

آغاز بازنگری آئین نامه مسابقات قرآن
روز چهارشنبه 20 خرداد ماه رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف از بازنگری آیین‌نامه مسابقات قرآن و برگزاری جلسه‌ای دو روزه با حضور داوران آقا و خانم برای اعمال این تغییرات، خبر داد. وی با بیان اینکه آیین‌نامه مسابقات قرآن کشور هر چند سال یک‌بار با حضور هیئتی از داوران برجسته قرآن کریم متشکل از بانوان و آقایان بازنگری می‌شود، گفت: با توجه به اینکه اقتضائات هر از چندگاهی تغییر می‌کند زمانی که آیین‌نامه‌ای برای چند سال متوالی استفاده می‌شود ممکن است نقاط ضعفی را نشان دهد و به همین دلیل هر چند سال یکبار نشستی برای ایجاد تغییرات در آیین‌نامه برگزار می‌شود. با توجه به ضرورت بازنگری آیین‌نامه مسابقات قرآن کشور، نشست بازنگری آیین‌نامه طی روزهای پنجشنبه، 21 خردادماه و جمعه، 22 خردادماه در آستان حضرت معصومه(س) با حضور اساتید و صاحب‌نظران قرآنی برگزار می‌شود.

captcha