انتخاب میزبانان چهار دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی/ اعلام آمار بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3339606
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۶
مروری بر رویدادهای قرآنی هفته؛

انتخاب میزبانان چهار دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی/ اعلام آمار بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: انتخاب میزبانان چهار دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی و نیز اعلام آمار بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن دو خبر مهم این هفته بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در هفته‌ای که پشت سر گذاشته شد،‌ فعالیت‌های قرآنی متعددی در گوشه و کنار کشورمان به وقوع پیوست که از جمله آن می‌توان به معرفی میزبانان چهار دوره آینده مسابقات قرآن دانش آموزی، برگزاری نشست خبری نمایشگاه قرآن، اعلام خبر بازبینی کل مجموعه آموزشی سازمان ‌دارالقرآن‌ الکریم در سال جاری و چند خبر دیگر اشاره کرد.

اعلام آمار بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن
بر همین اساس در اولین روز این هفته نشست نقد و بررسی بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم صبح دهم مردادماه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور برزین ضرغامی، ‌دبیر نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.  وی در صحبت های خود در این نشست، گفت: نمایشگاه امسال 20 شب شاهد حضور بازدیدکننده‌ها بود و برخی شب‌ها نمایشگاه قرآن به علت استقبال مردم تا ساعت یک بامداد تمدید می شد که این امر در شب‌های پایانی بیشتر نیز شده بود. براساس آماری که دریافت شده است تعداد بازدیدکننده‌ها در نمایشگاه قرآن در برخی شب‌ها حدود 40 تا 50 هزار نفر و در برخی شب‌ها نیز تعداد این بازدیدکننده‌ها به 180 هزار نفر هم می‌رسید. در ارائه آمار سعی شده است تا آمار غیرواقعی منتشر نشود بر همین اساس در مجموع 20 شب برپایی نمایشگاه قرآن شاهد حضور یک میلیون و 500 هزار تا دو میلیون نفر بوده‌ایم.

نهایی شدن اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی تکلیف دستگاه ها را مشخص می کند
همچنین در این روز و در برنامه رادیویی افق، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بیان مطالبی پیرامون موضوع «تدوین اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی در سه حوزه پژوهش، تبلیغ و ترویج و آموزش عمومی قرآن» پرداخت. وی اظهار کرد: اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی در صورت تدوین و نهایی شدن، تکلیف تمامی دستگاه‌های سیاست‌گذار، دستگاه‌های میانی و موسسات قرآنی و... را مشخص می‌کند.

دیدار اعضای کاروان قرآنی اعزامی به حج با آیت الله العظمی جوادی آملی
در اولین روز هفته جاری و در بعدازظهر این روز، اعضای کاروان قرآنی اعزامی به حج با آیت‌الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند. در این دیدار آیت‌الله جوادی‌آملی طی سخنانی با اشاره به برخی از پیام‌های قرآن کریم، گفت: حج، ما را به میهمانی خدا دعوت می‌کند. انسان در ماه رمضان و در ایام حج میهمان خداوند است، البته همه موجودات در هر زمان و مکان میهمان خدا هستند و حتی مار و عقرب هم میهمان خدا هستند اما نوع این میهمانی‌ها تفاوت دارد.

برگزاری نشست توجیهی کاروان قرآنی اعزامی به حج
خبر دیگری که پیرامون کاروان قرآنی اعزامی به حج منتشر شد، نشست توجیهی اعضای این کاروان بود. دبیر کمیته اعزام و دعوت از قاریان در نشست توجیهی اعزام قاریان به حج تمتع با اشاره به اینکه امسال نیز ۲۰ نفر در کاروان قرآنی حضور دارند، اظهار کرد: ۱۳ نفر حج اولی در قالب کاروان قرآنی اعزام می‌شوند. وی گفت: تجربه ثابت کرده است که برگزاری این دوره‌های آموزشی توجیهی به ویژه برای حج اولی‌ها بسیار اثرگذار بوده است و همین که از طریق این دوره‌های آموزشی یک آشنایی خوبی بین اعضای کاروان قرآنی صورت می‌گیرد و هماهنگی‌های جزئی خوبی انجام می‌شود بسیار خوب بوده و برکات زیادی داشته است.

تصویب آئین نامه صدور مجوز برای مؤسسات تا پایان تابستان
روز یکشنبه یازدهم مهرماه نیز حمیدرضا شیخ‌ویسی،‌ معاون رسیدگی به امور مؤسسات معاونت قرآن وزارت ارشاد با اشاره به نهایی شدن آئین‌نامه جدید صدور مجوز مؤسسات قرآنی گفت: کارگروه مؤسسات قرآنی که مسئولیت آن با معاونت قرآن وزارت ارشاد بود، ‌نسبت به بررسی آئین‌نامه بررسی صدور مجوز مؤسسات اقداماتی را انجام داد که از جمله آن تلفیق کردن آیین‌نامه صدور مجوز وزارت ارشاد با سازمان تبلیغات اسلامی بوده است. تقریباً 60 درصد کار صورت گرفته است و الباقی موارد مانده است که‌ به تدریج این آئین‌نامه پیشنهادی مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت و امیدواریم تا دو جلسه آینده هیئت به تصویب نهایی برسد. بنابر این آئین‌نامه جدید بررسی صدور مجوز مؤسسات قرآنی، نهایتاً تا آخر تابستان نهایی و تصویب خواهد شد.

مجموعه آموزشی سازمان دارالقرآن الکریم بازبینی می شود
همچنین در این روز مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم از بازبینی کل مجموعه آموزشی این سازمان در سال جاری خبر داد. وی در همین خصوص گفت:‌ از جمله کارهایی که امسال در دستور کار سازمان دارالقرآن الکریم قرار گرفته است بازبینی کل مجموعه آموزشی زیر نظر سازمان است که این کار، کار سنگینی بوده و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال به انجام برسانیم. هرچند که سازمان دارالقرآن الکریم باسابقه‌ترین مجموعه قرآنی در حوزه آموزش است و مدون‌ترین طرح‌های آموزشی قرآن در زمینه‌های مختلف را دارد و همچنین در رشته‌های مختلف قرائت، حفظ، مفاهیم، تفسیر و ... دوره‌های تعریف شده و کلاسیک داشته و برای هر یک از این دوره‌ها آزمون ورودی و خروجی دارد اما به هر حالی 30 سال یا کمتر از عمر این فعالیت‌ها می‌گذرد و هم‌اکنون وقت آن رسیده است که یک بازبینی اساسی صورت گیرد.

ادغام مسابقات قرآن دانش آموزی و شکوفه ها
محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از ادغام مسابقات قرآن دانش‌آموزی و شکوفه‌ها خبر داد. وی با بیان اینکه با این ادغام هیچ حذفی نداریم در رشته‌ها نخواهیم داشت و فقط نحوه برگزاری مسابقات تغییر کرده است، ادامه داد: مسابقات قرآن شکوفه‌ها از این پس از سوی وزارت آموزش و پرورش و با کمک سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود و در واقع یک کار مشترک و ارزشمند است. این اتفاق مبارک نشان از مدیریت خوب سازمان اوقاف بوده و نشان دهنده آن است که مسئولان سازمان اوقاف، نگاه جامعی نسبت به این موضوع دارند. هم‌اکنون در حال تهیه دستورالعمل‌های اجرایی مسابقات قرآن شکوفه‌ها هستیم و تفاهم‌نامه همکاری را تا پایان شهریورماه امضا می‌کنیم.

انتخاب میزبانان چهار دوره آینده مسابقات قرآن دانش آموزی
در خبر دیگری که در حوزه آموزش و پرورش و البته در روز دوشنبه منتشر شد، اعلام شد که میزبانان چهار دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی مشخص شده است. محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش دراین روز اظهار کرد: برای میزبانی مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی یک برنامه زمان‌بندی پنج‌ساله پیش‌بینی شده است که پنج ساله اول آن به پایان رسیده است و پنج سال دوم نیز امسال آغاز شد. استان‌های همدان، تهران، اردبیل و زنجان به ترتیب چهار استانی هستند که طی چهار سال آینده میزبانی مسابقات قرآن دانش‌آموزی خواهند بود.

مسابقات اذان به صورت مستقل برگزار می شود
در پی حاشیه های به وجود آمده در مورد برگزاری مسابقات اذان و خبرهایی که در زمینه برگزاری آن در حاشیه اجلاس سراسری  نماز انتشار یافت. روز دوشنبه دوازدهم مردادماه رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف از مذاکرات اولیه با ستاد اقامه نماز خبر داد و تصریح کرد که در هر صورت مرحله کشوری رشته اذان مستقل از دیگر رشته‌ها برگزار می‌شود. وی گفت:‌ قرار نیست که زحمت برپایی این مسابقه را به ستاد اقامه نماز واگذار کنیم. کماکان این کار توسط سازمان اوقاف و امور خیریه انجام می‌شود الا اینکه پیشنهاد دادیم که برای بهره‌برداری بیشتر در آن ایام و همزمان با برپایی اجلاس نماز برگزار شود. ما بر روی تصمیم خود مصمم هستیم که مسابقات اذان و دعاخوانی را در قالب جشنواره ملی برگزار کنیم که در واقع بیشتر به آن پرداخته شود و اینگونه که در کنار مدیحه‌سرایی و ابتهال گم می‌شود این اتفاق برای آن نیفتند. به هر حال اگر شد مسابقات اذان و دعاخوانی در ایام برپایی اجلاس سراسری نماز برگزار می‌شود و اگر نشد در قالب جشنواره ملی به صورت مستقل برپا می‌شود.

سفر هیئت قرآنی از کشور عراق به ایران
در این روز هیئت هشت نفره از مسئولان قرآنی کشور عراق جهت بازدید از فعالیت‌های حوزه آموزش عمومی قرآن کریم وارد کشور شدند تا طی چهار روز اقامت در ایران از دستگاه‌های مختلفی همچون سازمان دارالقرآن‌الکریم، سازمان ‌اوقاف و امور خیریه،‌ رادیو قرآن و بخش‌های از نیروهای مسلح بازدید کنند. در قم نیز سه دیدار در نظر گفته شده است که عبارت از مرکز آموزش‌های تربیت معلم سازمان اوقاف، جامعه‌المصطفی(ص) و همچنین جامعه‌القرآن‌ است.

هزینه تحصیل رایگان حفاظ در سال 93 محفوظ است
همچنین روز دوشنبه رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در خصوص باقی‌مانده هزینه تحصیل رایگان حافظان در سال ۹۳ گفت: حفاظ، پیگیری‌های قانونی‌شان را انجام دهند و همکاران در مرکز نیز آنها را در نوبت پرداخت قرار می‌دهند. جای نگرانی برای این افراد نیست، آنها پیگیری‌های قانونیشان را انجام دهند، همکاران در مرکز نیز آنها را در نوبت پرداخت قرار می‌دهند و وقتی که نوبت آنها شد هزینه مربوطه پرداخت می‌‌شود.

نسبت تلاوت همراه با اخلاص قرآن با میزان تأثیرگذاری بر مستمع
روز دوشنبه نیز رادیو قرآن برنامه گفت وگو محور «فرهنگ تلاوت» را به روی آنتن برد. در این برنامه عباس سلیمی، پیشکسوت قرآن کشور طی سخنانی گفت: قرائت زمانی که خودمان به آن اعتقاد داشته باشیم، با جانمان آن را درک کرده باشیم و برای دنیا، مسائل دنیا و رقابت‌های نفسانی قرآن را تلاوت نکنیم، آن هنگام بر مردم تأثیرگذار است. سلیمی در ادامه درباره قرائت قرآن کریم که مورد نظر خداوند است و آن را می‌پسندد، گفت: بیانات مقام معظم رهبری در این دیدارها به مانند کارگاه آموزش قرآنی است که پیشنهاد می‌دهم با مراجعه به آرشیو برنامه‌های دیدار جامعه قرآنی با ایشان در سنوات گذشته، امسال و سال‌های آینده بانکی در قالب مطالبات قرآنی ایشان استخراج شود.

اختتامیه طرح قرآنی 1449 شهریورماه برگزار می شود
روز چهارشنبه نیز احمد لیایی،‌ دبیر طرح قرآنی «۱۴۴۹؛ قرآن کتاب زندگی» با اشاره به اینکه این طرح نسبت به سال‌های گذشته با کیفیتی به مراتب بهتر برگزار شد، گفت: ‌مراسم اختتامیه این طرح نیمه‌های شهریورماه برگزار می‌شود. یکی از نوآوری‌های این طرح، دکور آن بود،‌ استودیو این برنامه در بزرگترین استودیو صدا و سیما که استودیو شماره 11 است برپا شده است، ‌در فضای داخلی استودیو سعی شده است تا تنوع برنامه‌ها و آیتم‌ها وجود داشته باشد ضمن اینکه سعی شده تا این تنوع در بخش کاروان نیز وجود داشته باشد.

captcha