حضرت معصومه(س) محدث، حلقه واسط امام و مردم و رهبر امامزادگان ایران
کد خبر: 3343037
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۷
نیکوبرش عنوان کرد:

حضرت معصومه(س) محدث، حلقه واسط امام و مردم و رهبر امامزادگان ایران

گروه جامعه: نویسنده کتاب «دخترم معصومه(س)» با تأکید بر اینکه حضرت معصومه(س) جایگاه علمی و معرفتی خود را با تلاش و ممارست به دست آوردند، نقش رهبری حضرت در حرکت برادران امام رضا(ع) به سمت ایران را تشریح کرد.

فرزانه نیکوبرش، مشاور امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان به شایستگی برای میلاد حضرت معصومه(س) جشن گرفت؟ گفت: باید اول یک تعریف از شادی داشته باشیم. شادی صرفاً پایکوبی نیست بلکه کسب آرامش و سکینه همراه با معرفت شادی‌آور است.

نویسنده کتاب «دخترم معصومه(س)» با اشاره به اینکه میلاد حضرت معصومه(س) به عنوان روز دختر نام گذاری شده است، گفت: زندگی حضرت معصومه(س) و عملکرد ایشان در زمان امامت پدر و برادر بزرگوارشان قابل بررسی است. ما باید از روز میلاد حضرت معصومه(س) استفاده کرده و یک نوع معرفت به جامعه در این خصوص ارائه دهیم که چگونه ایشان به عنوان یک دختر از توانایی‌هایشان برای تأثیرگذاری بر جامعه استفاده کرده و گره‌گشای امور بوده‌اند.

رهبری کاروان امامزادگان به سوی ایران

وی مهم‌‌ترین حرکت حضرت معصومه(س) را همراهی امام رضا(ع) به عنوان امام زمان خودشان عنوان کرد و گفت: پس از آمدن امام رضا(ع) به ایران، برادران امام رضا(ع) زیر نظر حضرت معصومه(س) به سوی ایران حرکت کردند.

نیکوبرش تصریح کرد: وقتی امروزه به دخترانمان این شناخت را بدهیم که الگویی مانند حضرت معصومه(س) داریم که در کمال آزادی، هشیاری و با هوشمندی در جامعه خود فعالیت می‌کرده‌اند و این معرفت‌شناسی را در قالب بیان روز ارائه کنیم، یقیناً تأثیرگذاری بهتری خواهد‌ داشت چرا که معرفت‌شناسی عمیق‌تر، دقیق‌تر و علمی‌تر قطعاً اثرگذارتر نیز هست.

شادی فهم و درک سبک زندگی ائمه(ع) را به مردم ارائه کنیم

نویسنده کتاب «دخترم معصومه(س)» با اشاره به آغاز دهه کرامت از سالروز میلاد حضرت معصومه(س) تا میلاد امام رضا(ع)، گفت: طی این 10 روز می‌توان سبک زندگی، ارتباطات خانوادگی، روابط فرزندان، روابط خواهر و برادر و ... را از زندگی حضرت معصومه(س) استخراج و در قالب بیان زیبا برای جامعه مطرح و شادی فهم و درک سبک زندگی ائمه را به مردم ارائه داد.

نیکوبرش در پاسخ به این سؤال که در هنگام نگارش کتاب «دخترم معصومه(س)» کدام بخش از زندگی و عملکرد حضرت بیشتر برای شما جالب بود که در میان عموم مردم جامعه چندان شناخته شده نیست؟ گفت: شناخت جایگاه حضرت معصومه(س) در میان ائمه یک نوع معرفت شناسی نسبت به تعریف جایگاه زن در تفکر اهل بیت(ع) ارائه می‌دهد.

وی افزود: از حضرت رسول(ص) تا امام صادق(ع) روایت‌های متعددی در خصوص جایگاه حضرت معصومه(س) روایت و جایگاه این بانو را مشخص کرده‌اند؛ ایشان فاطمه کبری لقب گرفته و در روایتی از حضرت رسول(ص) آمده است که در شهر قم بارگاه بانویی از خاندان ما به نام فاطمه خواهد بود.

جایگاه علمی و معرفت شناسی حضرت معصومه(س) در مدینه

نیکوبرش با تأکید بر اینکه حضرت معصومه(س) فردی اهل تلاش بوده و با تلاش و مجاهدت جایگاه علمی و معرفت شناسی ارزشمندی را در مدینه کسب کرده بودند، گفت: از سوی دیگر در دوران امام موسی کاظم(ع) تشکیلات تربیتی خاصی برای ترویج اسلام شکل می‌گیرد که حضرت معصومه(س) حلقه واسطه‌ای هستند بین مردم و امام زمان خودشان.

وی ادامه داد: ایشان به عنوان یک محدثه سلسله روایت‌هایی مهمی را از نظر سیاسی و جایگاه امام معصوم(ع) مطرح کرده‌اند که این سلسله روایت‌ها با عنوان روایت‌های فاطمی مطرح شده‌است.

چرا حضرت معصومه(س) ازدواج نکردند؟

نویسنده کتاب «دخترم معصومه(س)» در پاسخ به این سؤال که چرا حضرت ازدواج نکرده‌اند، گفت: امام موسی کاظم (ع) وصیت می‌کنند که ازدواج دختران ایشان باید با اجازه امام رضا(ع) باشد. در آن زمان مسئله ازدواج‌های سیاسی به شدت مطرح بود به شکلی که حتی مأمون دختر خود را به عقد امام رضا(ع) درآورد.

وی ادامه داد: این زنان نفوذی‌هایی بودند تا بتوانند تشکیلات شیعی را شناسایی و گزارش بدهند. ممکن بود این ازدواج‌های سیاسی برای حضرت و خواهران ایشان هم رخ دهد و مانع ایشان برای رهبری حرکت خانواده امام رضا(ع) به سمت ایران شود.

نیکوبرش افزود: حضرت معصومه(س) رهبری حرکتی را بر عهده داشتند که به اسم دیدار برادر از مدینه به سمت ایران صورت گرفت در حالی که این یک حرکت سیاسی بود و اگر ایشان در مدینه می‌ماندند ممکن بود کل خانواده حضرت را از بین ببرند اما به عنوان دیدار برادر رهبری سایر برادران را بر عهده گرفته و عازم ایران شدند.

وی به نبود هم‌کفو برای حضرت معصومه(س) در زمان خودشان نیز اشاره و اظهار کرد: شبکه قوی ارتباطی بین شیعیان و برای معرفی اسلام توسط پدر حضرت معصومه(س) ایجاد شده بود که حضرت معصومه(س) نیز حلقه واسطه این ارتباط بود و باید از این شبکه قوی محافظت می‌شد.

captcha