آغاز به کار چهارمین دوره آموزشی یاوران نماز با عنوان «مبین» در مشهد
کد خبر: 3353735
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷
از صبح امروز صورت گرفت؛

آغاز به کار چهارمین دوره آموزشی یاوران نماز با عنوان «مبین» در مشهد

گروه اجتماعی: مراسم افتتاحیه چهارمین دوره آموزش یاوران نماز(مبین) صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور در تالار ابن هیثم مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از خراسان رضوی، مراسم افتتاحیه چهارمین دوره آموزش یاوران نماز(مبین) صبح امروز، ششم شهریورماه با حضور حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور، محمود مظفر، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور، محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش و جمعی از مدیران ارشد مدارس استان‌های مازندران، گلستان، سمنان، یزد، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی در تالار ابن هیثم دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علی منصوریان، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی ضمن خیرمقدم و تشکر از برگزارکنندگان دوره آموزشی مبین با بیان اینکه ما یقین داریم می‌توانیم کارهای بزرگی برای تربیت فرزندانمان انجام دهیم، ادامه داد: استعانت از ذات باری تعالی می‌تواند ما را در این مسیر دشوار اما شیرین یاری رساند چرا که خود خداوند فرموده است: «وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا، و کسانی که در راه ما کوشیده‌اند، به یقین راه‌های خود را بر آنان می‌نماییم»(عنکبوت/69)

منصوریان با تأکید بر اینکه مسئولان هر مدرسه باید ابتدا از وضعیت اخلاقی ـ آموزشی مدرسه تحت نظر خود اطلاع داشته باشند تا بتوانند به پیشرفت دانش‌آموزان کمک کنند، ادامه داد: برای تحقق این هدف برنامه‌ریزی‌هایی لازم است که دوره مبین برای تبیین این برنامه به خصوص در رابطه با امر نماز که دستور اکید الهی و نشانه حکومت صالحان است، برگزار شده است.

سخنران بعدی این مراسم مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش نیز پس از تشکر از مسئولان برگزار کننده دوره مبین با اشاره به برگزاری چهار دوره این طرح، اظهار کرد: هر چند بسیاری از برنامه‌های ما تحت الشعاع اعتبارات قرار می‌گیرد اما نه تنها از اجرای این دوره مبین عقب‌نشینی نکردیم.

مسیب‌زاده با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش در راستای سند تحولات بنیادی، منویات رهبر معظم انقلاب و احساس نیاز برنامه‌های مختلفی در دست اجرا دارد، به بیان سه اصل مورد توجه در برنامه سه ساله وزارت پرداخت.

توجه به محوریت مدرسه از اجرای برنامه‌ها و فراگیری و اثر بخشی برنامه‌ها دو اصلی بود که مسیب‌زاده در سخنان خود به بیان آن‌ها پرداخت و ضمن اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب در رابطه با ارتباط آموزش و پرورش با 40 میلیون نفر در کشور اضافه کرد: ما مسئول تعلیم و تربیت همه دانش‌آموزان کشور هستیم نه یک قشر محدود، بنابراین فراگیری و اثربخشی از اصول مورد توجه در برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش است.

وی با بیان این که مشارکت جویی و مشارکت پذیری اصل سوم در اجرای برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش است، ادامه داد: محوریت دانش‌آموزان و جذب مشارکت نهادها و سازمان‌ها از اصول مورد توجه ماست که شکر خدا طرح مبین هر سه اصل را دارا بوده است.

مدیرکل قرآن، عترت و اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش در پایان سخنانش قرآن و عترت را از محورهای ویژه در برنامه‌های آموزش و پرورش دانست و از برگزاری دوره‌های بعدی طرح مبین در شهر قم خبر داد.

هدف از اجرای طرح مبین اقامه نماز است

در بخش دیگر مراسم محمود مظفر، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه هدف برنامه‌های اجرایی احیای تزکیه در آیه «یزکیهم و یعلمهم الکتاب»، است بیان کرد: از جمله این اقدامات دوره آموزش مبین است که هدف از برگزاری آن نه خواندن نماز بلکه یادگیری و کسب تجربه برای اقامه نماز به شمار می‌رود.

وی در همین راستا اضافه کرد: ما می‌خواهیم بعد از وقت، انرژی و هزینه‌ای که صرف می‌شود در کنار رشد علمی و مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های ارتباط با خدا به صورت متعادل رشد کند چرا که به گواه تاریخ صدماتی که به انسان‌ها وارد شده است از دانشمندانی بوده که خودسازی نداشته‌اند.

مظفر اظهار امیدواری کرد: پس از اجرای دوره آموزش مبین برنامه‌های مدارس به طوری برنامه‌ریزی شود که با نماز اول وقت تداخل نداشته باشد و شبهات دانش‌آموزان در موضوع نماز پاسخ داده شود، ضمن اینکه هر دانش‌آموزان حداقل یک کتاب در حوزه مسائل نماز مطالعه کرده باشد.

خاک دانشگاه باید عوض شود

حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور نیز در این مراسم با تأکید بر لزوم اصلاح نظام آموزشی کشور بیان کرد: خاک دانشگاه و آموزش و پرورش باید عوض شود و این سخن را رهبر معظم انقلاب به بیان دیگری این طور فرموده اند «ما گفتیم تولید علم نه تولید مقالات» هر چند مقالات خوبی هم تولید شده است، اما سؤال من این است که آیا دیپلم گرفته‌ها و فارغ‌التحصیلان دانشگاه پس از تحصیل حرفه و مهارتی دارند یا خیر؟

حجت‌الاسلام قرائتی در ادامه با اشاره به آیاتی از قرآن به بیان نمونه‌هایی از علم مفید پرداخت و گفت: نام انجیر یک مرتبه در قرآن و نام زیتون شش بار در سوره تین در کنار هم آمده است که به تازگی دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که تناول 6 عدد زیتون با یک انجیر اثری دارد که در تعداد دیگر نیست.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان مثالی در همین موضوع سخنان خود را این گونه ادامه داد: کسی که بخواهد مطالعه کند کتاب قرض هم می‌کند تا مطالعه داشته باشد همانگونه که علامه امینی برای یافتن کتابی به هندوستان رفتند و 18 شبانه روز برای مطالعه در کتابخانه ای ماندند و یا در مورد پزشکان آیا کسی حاضر است اگر تشخیص نداد بگوید، نمی‌دانم و بیمار را به پزشک دیگری معرفی کند و یا هزینه ویزیت را بازگرداند همانگونه که پیامبر خدا در قرآن فرموده است، نمی‌دانم؟

captcha