ریشه بسیاری از مشکلات اجتماعی کشور به نظام غلط آموزشی باز می‌گردد
کد خبر: 3353767
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱
حجت‌الاسلام قرائتی:

ریشه بسیاری از مشکلات اجتماعی کشور به نظام غلط آموزشی باز می‌گردد

گروه اجتماعی: رئیس ستاد مرکزی اقامه نماز کشور با بیان اینکه احساس پوچی، عقب افتادن زمان ازدواج، اعتیاد و دیرپسند شدن، افزایش آمار طلاق و بالارفتن سن دختران و پسران از آثار نداشتن شغل است، ریشه این مشکلات را نظام نادرست و غلط آموزشی کشور عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی یاوران نماز(مبین) که صبح امروز، ششم شهریورماه در تالار ابن هیثم دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد، با اشاره به آیه «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّک...،  بخوان به نام پروردگارت...»(علق/1)، بیان کرد: تحصیلات باید با یاد و نام خدا باشد، امروزه «اقرا» هست «اما باسم ربک» نداریم لذا مشکل این است که تحصیلات وجود دارد اما نه با یاد و نام خدا.

وی با تأکید بر لزوم اصلاح نظام آموزشی کشور اظهار کرد: خاک دانشگاه و آموزش و پرورش باید عوض شود و این سخن را رهبر معظم انقلاب به بیان دیگری این طور فرموده اند «ما گفتیم تولید علم نه تولید مقالات» هر چند مقالات خوبی هم تولید شده است، اما سؤال من این است که آیا دیپلم گرفته‌ها و فارغ‌التحصیلان دانشگاه، حرفه و مهارتی پس از تحصیل دارند یا خیر؟

رئیس ستاد مرکزی اقامه نماز کشور با بیان اینکه احساس پوچی، عقب افتادن زمان ازدواج، اعتیاد و دیرپسند شدن، افزایش آمار طلاق و بالارفتن سن دختران و پسران از آثار نداشتن شغل است، ریشه این مشکلات را نظام نادرست و غلط آموزشی کشور عنوان کرد.

وی با اشاره به آیات سوره قریش خواستار حذف تعطیلی از نظام آموزش شد و اضافه کرد: خداوند می‌فرماید قوم قریش وقتی هوا گرم بود مهاجرت می‌کرده‌اند، امروز هم نباید به بهانه گرم بودن هوا مدرسه و حوزه و دانشگاه تعطیل شود؛ اگر هوا در بندرعباس گرم است، می‌‌توانند چند ماهی در ملایر باشند و یا اگر اصفهان گرم است، محصلان می‌توانند چند ماهی در خوانسار درس بخوانند.

حجت‌الاسلام قرائتی در ادامه سخنانش با اشاره به آیه 114 سوره طه «قُلْ رَبِّ زِدْنی‏ عِلْماً، بگو: «پروردگارا، بر دانشم بیفزای»، ابراز کرد: ایجاد تحول در نظام آموزشی کشور جرأت می‌خواهد که بر اساس آیه 115 سوره طه و ماجرای داستان خروج حضرت آدم(ع) از بهشت، نداشتن قدرت تصمیم‌گیری و اراده کند، ریشه خیلی از مشکلات ماست؛ ضمن اینکه اسم فارغ‌التحصیل باید از فرهنگ ما حذف شود زیرا خداوند حتی به پیامبر(ص) هم می‌فرماید تو فارغ التحصیل نیستی.

وی با اشاره به اینکه یکی از دعاهای پناه بردن به خداوند از علم غیر مفید است ادامه داد: علمی مفید است که باعث افزایش بصیرت و رشد شود همانگونه که حضرت موسی(ع) وقتی به خدمت حضرت خضر(ع) رفت از او خواست تا مطالبی به او بیاموزد که باعث رشدش شود.

این مفسر قرآن کریم، در ادامه با اشاره به آیاتی از قرآن به بیان نمونه‌هایی از علم مفید پرداخت و گفت: نام انجیر یک مرتبه در قرآن و نام زیتون شش بار در سوره تین در کنار هم آمده است که به تازگی دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند تناول شش عدد زیتون با یک انجیر اثری دارد که در تعداد دیگر نیست.

وی با بیان مثالی در همین موضوع سخنان خود را این گونه ادامه داد: کسی که بخواهد مطالعه کند، کتاب قرض می‌کند تا مطالعه داشته باشد همانگونه که علامه امینی برای یافتن کتابی به هندوستان رفتند و 18 شبانه روز برای مطالعه در کتابخانه ای ماندند و یا در مورد پزشکان آیا کسی حاضر است اگر تشخیص نداد بگوید، نمی‌دانم و بیمار را به پزشک دیگری معرفی کند و یا هزینه ویزیت را بازگرداند، همانگونه که پیامبر خدا در قرآن فرموده است، نمی‌دانم؟

حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه تنها صفات انسانی هستند که از انسان‌ها یادگار می‌مانند، ادامه داد: آیا ایثار عملی در مدارس ما تدریس می‌شوند و آیا می‌شود دانش‌آموزان به خادم مسن مدرسه بگویند که امروز ما مدرسه را جارو می‌کنیم؟

وی در ادامه به لزوم استفاده از پیشنهادات دانش‌آموزان تأکید کرد و گفت: شما باید از دانش‌آموزان طرح بخواهید چرا که گاهی بچه‌ها بیشتر از بزرگسالان و عوام بیشتر از خواص می‌فهمند، خودتان هم باید به صورت پایه هر هفته یک کتاب مطالعه کنید و جلساتی صمیمی برای شناخت قرآن تشکیل دهید و در این زمینه منتظر اقدام دولتی نباشید.

رئیس ستاد مرکزی اقامه نماز کشور در بخش دیگری از سخنان خود در جمع مدیران ارشد مدارس استان‌های مازندران، گلستان، سمنان، یزد، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی، توصیه کرد که با یک اسلام شناس مرتبط باشند و دانش‌آموزان را هم با اسلام شناسان مرتبط کنند.

وی با تأکید بر آسان گرفتن شرایط ازدواج، نیاز به ازدواج را سومین نیاز ضروری انسان‌ها دانست و توضیح داد: اکسیژن، خوراک و لباس سه نیاز ضروری بشر هستند که خداوند در قرآن می‌فرماید همسران لباس‌ یکدیگرند و همان طور که نمی‌توان انسانی را که تشنه است از آب منع کرد و به او گفت تا لیسانس صبر کن، نمی‌شود ازدواج را هم که سومین نیاز ضروری انسان است، عقب انداخت.

captcha