بزرگداشت شهدای حرم رضوی برگزار شد
کد خبر: 3393194
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۲
همزمان با شام غریبان؛

بزرگداشت شهدای حرم رضوی برگزار شد

گروه اجتماعی: بزرگداشت شهدای حرم مطهر رضوی در سال ۱۳۷۳ همزمان با شام غریبان حسینی، شب گذشته با حضور زائران و مجاوران در حرم رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزای بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، بزرگداشت شهدای حرم مطهر رضوی در سال 1373 همزمان با شام غریبان حسینی، شب گذشته، دوم آبان‌ماه با حضور زائران و مجاوران در رواق امام خمینی(ره) حرم رضوی برگزار شد.

حجت‌‎الاسلام والمسلمین محمد جمالی، استاد حوزه علمیه مشهد در این مراسم با بیان اینکه طبق احادیث، شادی در شادی اهل بیت(ع) و غمگین بودن در غم ایشان از بین موارد دیگر مانند نماز، روزه، حج، جهاد، زکات، امر به معروف و نهی از منکر متمایز است، ادامه داد: شاد بودن در شادی اهل بیت(ع) و غمگین بودن در غم ایشان، اصل اساسی در فرهنگ تزکیه‌ای و تکاملی ایشان و منزلی اساسی از منازل تکامل است.

بزرگ‌ترین غم‌ها در کنار مصیبت حسین(ع) ناچیز است

حجت‌الاسلام والمسلمین جمالی با این توضیح که شیعیان غم خود را وقتی در کنار غم امام اهل بیت(ع) باشد فراموش می‌کنند، بیان کرد: برای مصیبت‌های کربلا هم می‌سوزیم و ما با آن‌ها غم خود را تسکین می دهیم زیرا این غم همچون شراب نابی است که سر می‎کشیم.

وی در همین موضوع اضافه کرد: همانطور که در فاجعه منا که عزیزان ما مظلومانه از دنیا رفتند چه از روی عمد بوده و یا از روی سوء مدیریت و بی عرضگی، در عین حال که ما خود سوختیم و برای بازماندگان طلب صبر کردیم اما وقتی این غم را با همه جانکاه بودنش با غم حسین(ع) مقایسه می‌کنیم، آنقدر این غم با همه فاجعه بودنش در مقابل غم حسین(ع) کوچک است که خود انسان می‌گوید: «لا یوم کیومک یا اباعبدالله، هیچ روزی مانند روز تو نیست یا اباعبدالله».

استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به سخن امام رضا(ع) در رابطه با گریه بر امام حسین(ع) توضیح داد: امام رضا(ع) می فرماید: ای پسر شبیب گریه طبیعی خود را هم جهت بده، اگر فقط برای غم خودت بسوزی نه به سود توست و نه به سود عزیز از دست رفته‌ات، برای حسین(ع) گریه کن و بگو: یا اباعبدالله هیچ روزی مانند روز تو نیست.

وی اضافه کرد: به همین دلیل است که در وصیت‌نامه شهیدان داریم که نوشته‌اند اگر شهادت نصیبم شد و اشکت جاری شد برای من گریه نکنی مادر، من کجا و فرزنادن حسین(ع) کجا؟

زندگی در مکتب حسین(ع)؛ زیباترین زندگی در سایه سار معرفت است

حجت الاسلام والمسلمین جمالی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه زندگی در مکتب حسین(ع) زیباترین زندگی در سایه سار معرفت است، ادامه داد: به همین دلیل است که می فرمایند اگر به مرحله ای رسیدی که برای حسین(ع) سوختی و گریستی و حتی به اندازه بال مگسی اشک از چشمانت بیرون زد درهای رحمت خدا به سوی تو گشوده می‌شود و دریاهای خشم خدا از تو دور می‌شود.

وی در همین راستا با این توضیح که شیعه نه برای مشکلات مادی و معنوی بلکه فقط برای دو چیز گریه می‌کند که درمورد آن دو چیز هم دستور رسیده است، بیان کرد: کار شیعه گریه در وادی مشکلات مادی و معنوی نیست، شیعه فقط در دوجا گریه می‌کند که اگر کسی دارد منزلگه خوبی است و اگر ندارد باید از خدا بخواهد؛ یکی از آن‌ها گریه از خوف خداست برای انسان‌‎ها در همه مراتب و دوم، گریه بر حسین(ع) که اگر کسی ندارد باید از خدا بخواهد قلب او را آماده کند و چشمش را طوری قرار دهد که فقط برای حسین(ع) و اهدافش اشک بریزد.

گریه برای امام حسین(ع) تا ظهور ادامه پیدا خواهد کرد

استاد حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه گریه از خوف خدا و گریه برای امام حسین(ع) را به هرکسی نمی‎دهند و اگر به کسی داده شود همه چیز او تامین است، اضافه کرد: همانطور که در سجده زیارت عاشورا هست ما خدا را نه برای سلامتی و تندرستی بلکه برای یک چیز شکر می‌‎کنیم، اینکه ما را عزادار حسین(ع) قرار داده است؛ این گریه تا ظهور حضرت حجت(عج) ادامه پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به سخن کسانی که به عزاداری‌های زیاد برای امام حسین(ع) اشکال می‎گیرند، بیان کرد: کسانی که با حساب کردن تعداد هیئت‎ها در ایران و خرج اطعام آن‎ها می‎گویند اگر این مبالغ را به فقرا بدهیم امام حسین(ع) راضی‎تر است، این‎ها بچه‎اند که این حرف‎ها را می زنند چراکه بیشتر این مخارج را طبقه سه و چهار جامعه پرداخت می‌کند.

ذکر و یاد حسین(ع) ذکر کل دین است که نمی‎توانند آن را خاموش کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین جمالی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تهدید نجف و کربلا توسط گروه‎های اسلام‎نما اظهار کرد: این‎هایی که کارشان شده تهدید، کوچک‎تر از آن هستند که بتوانند نور خدا را خاموش کنند؛ خدا تصمیم گرفته است که این نور بماند چراکه ذکر و یاد حسین(ع) ذکر کل دین است و آن‎ها می‎بینند که از وقتی این ذکر کل مطرح شد مخصوصا بعد ازانقلاب، قلب‎ها و دل‎ها به سمت مرام حسین(ع) جذب شد.

وی در با اشاره به مرام امام حسین(ع)، به عنوان استراتژی ایشان در کربلا توضیح داد: این سخن را خیلی‎ها نفهمیدند که فرمود: من مرگ در راه خدا را جز سعادت و زندگی زیر چتر ستمگران را جز بدبختی نمی‎بینم.

استاد حوزه علمیه مشهد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به انفجار در حرم رضوی در سال 1373 بیان کرد: کسانی آمده بودند تا نور این مضجع شریف را که در آن نام خدا و یاد حسین(ع) بود را خاموش کنند اما نمی‎دانند که قوی تر از آن‎ها از این کارها هیچ سودی نبرده‎اند چراکه راه شیعه در قبل و بعد از انقلاب از مال و جان گذشتن بوده است.

کسانی بودن که از حلالشان گذشتند

وی در بخش دیگری از سخنانش با توصیه به دیانت، غیرت، عفت و عصمت بیان کرد: خواست غریزی باید از طریق معمول و معقول برطرف شود، کسانی بودند  که از حلالشان و تازه عروس زیبایشان گذشتند و شهید شدند چه رسد به حرام، این ها بودن که مرد بودند هم در مقابل دشمن و هم در مقابل نفس خود؛ خداوند به حقیقت وجودی این افراد است که دنیا را نگه داشته است.

یادآور می‌شود، پایان بخش این مراسم روضه‌خوانی حجت‌الاسلام جمالی و مرثیه سرایی و سینه زنی مداحان اهل بیت(ع) بود.

captcha