هفته‌ای تلخ برای جامعه قرآنی/ شناسایی پیکر دو قاری مهاجر الی الله
کد خبر: 3465487
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
مروری بر رویدادهای قرآنی هفته؛

هفته‌ای تلخ برای جامعه قرآنی/ شناسایی پیکر دو قاری مهاجر الی الله

گروه فعالیت های قرآنی: خبر درگذشت حمیدرضا عباسی، انتشار نامه سرگشاده جمعی از نخبگان قرآنی کشورمان در مورد مسابقات سراسری قرآن و نیز شناسایی پیکر دو قاری مهاجر الی الله در فاجعه منا از مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته جاری بود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در هفته‌ای که پشت سر گذاشته شد، خبرهای قرآنی متعددی منتشر شد که تلخ ترین آنها، درگذشت حمیدرضا عباسی، قاری ممتاز کشورمان و شیرین ترین آنها نیز شناسایی پیکر دو نفر از قاریان ماجر الی الله بود که با گذشت ماه ها انتظار خانواده های این دو مهاجر قرآنی را تا حدودی آرام کرد.
روز شنبه و اولین روز هفته خبر خوشی که جامعه قرآنی را تا حدودی خوشحال کرد، انتشار خبر شناسایی پیکر محمدسعید سعیدی زاده و فؤاد مشعلی، دو نفر از قارین مهاجر الی الله در فاجعه منا بود. در این روز رئیس سازمان حج و زیارت از شناسایی پیکر دو قاری کشورمان که در فاجعه منا مفقود شده بودند، خبر داد. این دو فعال قرآنی کشورمان در مقبره‌الشهدای مکه به خاک سپرده شده‌اند و خانواده‌های آنها اکنون باید تصمیم بگیرند که پیکر مطهرشان به کشور بازگردانده شود یا در مکه باقی بماند. در نهایت نیز خانواده مشعلی با حضور پیکر فرزندشان در مکه و مقبرةالشهدای این شهر موافقت کردند اما خانواده سعیدی زاده رای به بازگشت فرزندشان به کشور و دفن شدن در آبادان دادند.
روز یکشنبه 13 دی ماه نیز سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه آجا و چهاردهمین مسابقات قرآن دانشجویان دانشگاه‌های ارتش آغاز شد، این مسابقات طی چهار روز در سالن همایش‌های کوثر سازمان عقیدتی ـ سیاسی آجا برگزار شد. طی این دوره از مسابقات بیش از 290 نفر از کارکان وظیفه، پایور و دانشجویان بانو و آقا شرکت داشتند. در این مسابقات شرکت کنندگان در 10 رشته شامل حفظ 5، 10، 15 و 20 جزء و حفظ کل قرآن کریم و قرائت تحقیق و ترتیل و اذان و تفسیر سطح یک و دو به رقابت پرداختند، مراسم اختتامیه این مسابقات نیز روز چهارشنبه 16 دی ماه با حضور جمعی از مسئولان کشوری و لشگری از جمله امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش و به منظور تجلیل از نفرات برتر برگزار شد.
شورای عالی قرآن در راستای مأموریت‌های خود در حوزه تخصصی تلاوت قرآن، ادعیه و اناشید دینی و سایر نغمه‌های آسمانی، مقدمات برگزاری دوازدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن با رویکرد علمی و آموزشی را فراهم و فراخوان این نشست تخصصی را منتشر کرد. دوازدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن از هشتم تا دهم اردیبهشت‌ماه سال 95 در تهران برگزار می شود.
روز دوشنبه نیز بر اساس حکمی از سوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس هیئت پایش عملکرد کمیسیون‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی منصوب شد. بر اساس این حکم که از سوی محمدرضا مخبردزفولی،‌ صادر شد، حجت الاسلام سعید بهمنی، به عنوان رئیس هیئت پایش عملکرد کمیسیون‌ها و دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال 1394 منصوب شد. وی یک روز بعد در گفت وگویی با ایکنا با اشاره به اینکه پایش عملکرد کمیسیون‌ها نگاه ترمیمی، تکمیلی و بالندگی با خود به همراه دارد، گفت: در حکمی که ابلاغ شده است مهلتی دو ماهه برای به پایان رساندن پایش کمیسیون ها درنظر گرفته شده است.
سرانجام و در بعدازظهر روز سه شنبه 15 دی ماه حمیدرضا عباسی، قاری ممتاز کشورمان از میان ما پر کشید تا دو روز بعد و در روز پنج شنبه 17 دی ماه در جوار محسن حاجی حسنی کارگر، دوست قدیمی خود برای همیشه آرام گیرد. حمید رضا عباسی روز نهم دی ماه و در بازگشت از داوری مسابقات سمنان و در مسیر جاده سبزوار به نیشابور دچار حادثه رانندگی شد که در نهایت در روز 15 دی ماه برای همیشه بدرود حیات گفت.
در پی درگذشت این قاری برجسته کشورمان بسیاری از نهادها و سازمان های دولتی با صدور پیام هایی جداگانه درگذشت این قاری متخلق به اخلاق قرآنی را ضایعه ای اسفناک برای جامعه قرآنی عنوان کرده و آن ره به مقام معظم رهبری، جامعه قرآنی و خانواده آن مرحوم تسلیت گفتند.
همچنین در این روز ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن در محل سازمان اوقاف و با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و اعضای ستاد تشکیل جلسه داد. در این جلسه با توجه به حوادث ناگواری که برای قاریان و نخبگان قرآنی در چند وقت اخیر رخ داده بر ضرورت توجه به جایگاه ویژه آنها تأکید شد. یکی دیگر از مسائل مطرح شده در این جلسه اصلاح آیین‌نامه حمایت از فعالان قرآنی بود که بنیاد ملی نخبگان باید این کار را انجام دهد. پیگیری برگزاری مسابقات بین المللی قرآن ویژه بانوان و بررسی برپایی مسابقات بین المللی قرآن نابینایان از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه  بود.
همچنین در این روز جمعی از نخبگان قرآنی کشورمان نامه‌ای سرگشاده در اختیار ایکنا گذاشته و در آن ضمن نارضایتی از سطح‌بندی شرکت‌کنندگان در مسابقات به ارائه پیشنهادی در این زمینه نیز پرداخته بودند که واکنش هایی را در بین فعالان قرآنی کشورمان به دنبال داشت.

captcha