آغاز بهار 94 با همدل شدن فعالان قرآنی/ برپایی سه رویداد بین‌المللی
کد خبر: 3484200
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸
مهم‌ترین رویدادهای قرآنی فصل بهار 94؛

آغاز بهار 94 با همدل شدن فعالان قرآنی/ برپایی سه رویداد بین‌المللی

گروه فعالیت‌های قرآنی: در سال 94 یکی از مهمترین رویدادهای قرآنی مربوط به ابتکار خبرگزاری قرآن در برپایی نشست همدلی مدیران و فعالان قرآنی آن هم در سالی به همین نام بود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، در فصل بهار سال 94 با توجه به نامگذاری این سال توسط مقام معظم رهبری به سال همدلی پیش بینی می شد که عمده رویدادهای این فصل و یا ماه های ابتدایی آن به همین بحث اختصاص داده شود. برپایی نشست همدلی جامعه قرآنی به ابتکار ایکنا و نیز تجمع اعتراضی جامعه قرآنیان کشور به حمله به شیعیان یمنی توسط رژیم سعودی تنها نمونه هایی از این همدلی بود.  همچنین در این فصل جامعه قرآنی دو بار با مقام معظم رهبری دیدار داشتند. در ادامه اشاره ای گذرا به مهم ترین رویدادهای قرآنی فصل بهار شده است.
برگزاری نشست همدلی جامعه قرآنی
یکی از مهمترین رویدادهای قرآنی فصل بهار سال 94 برگزاری نشست همدلی جامعه قرآنی آن هم در  سالی که رهبر معظم انقلاب آن را به همین نام نامگذاری کرده بودند، بود.  در این دیدار که صمیمیت در فضای آن موج می‌زد از معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد تا رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی و از عباس سلیمی به عنوان یکی از پیشکسوتان فعال عرصه فعالیت‌های قرآنی کشور تا هوشنگ بادپا که عصازنان و در حالی که دست در دست یکی از فرزندانش به سختی پله‌های سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور را بالا می‌آمد، حضور داشتند تا همدلی در بین فعالان قرآنی کشورمان سن و سال را نشناسد. میزبان و مبتکر این نشست نیز خبرگزاری قرآن بود که در دومین روز بعد از تعطیلات نوروزی بود که برگزار شد.
موضع گیری قرآنی های کشورمان در مورد اقدام یک حافظ قرآن
بعد از موضع‌گیری «مشاری العفاسی»، حافظ و فعال قرآنی عربی در مورد حمایت از حمله به شیعیان یمن موجی از اعتراضات به این فعال قرآنی در داخل کشورمان به راه افتاد که یکی از نتایج آن حذف تلاوت های ترتیل این قاری قرآن از مراجع مختلف آموزشی بود. نیمه های فروردین ماه بود که قاری ممتاز و نغمه‌سرای معروف کویتی با اعلام خبر تهیه نماهنگی موسوم به «طوفان قاطعیت» و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی، به‌نوعی اذعان کرد که با ائتلاف عربی علیه یمن هم‌پیمان شده است.
ابلاغ آئین نامه جدید بیمه فعالان قرآنی
پس از امضای تفاهم¬‌نامه همکاری مشترک میان صندوق اعتباری هنر و معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در اسفندماه سال 93، آیین‌نامه جدید بیمه فعالان قرآنی در فرودین ماه سال 94 ابلاغ شد. براساس ابلاغ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالان قرآنی متقاضی این بیمه در سه گروه تبلیغ و ترویج قرآن و عترت، آموزش و پژوهش‌های قرآنی و فعالیت‌های هنری قرآنی مشمول آن شدند.
تغییر در ساختار تشکیلاتی و واحدهای دارالقرآن سازمان تبلیغات
اواخر فروردین ماه سال 94 بود که چارت سازمانی و ساختار تشکیلاتی ادارات‌کل تبلیغات اسلامی استان‌ها که سال 92 به تأیید معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی ریاست جمهوری رسید و اسفندماه 93 به استان‌ها ابلاغ شد، تغییر کرد. در ساختار تشکیلاتی جدید ادارات‌کل تبلیغات اسلامی استان‌ها، واحدهای دارالقرآن که در ادارات‌کل استان‌ها فعالیت داشتند به اداره دارالقرآن تغییر یافته و عنوان «اداره برنامه‌ریزی امور قرآنی استان‌» را به خود گرفتند و به طور مستقیم زیر نظر مدیرکل تبلیغات اسلامی استان فعالیت خود را آغاز کردند.
باغ موزه دفاع مقدس میزبان نمایشگاه قرآن
در آخرین روز این ماه نیز از میزبانی باغ موزه دفاع مقدس از نمایشگاه قرآن خبر داده شد. هزینه های بالا برای میزبانی مصلی تهران ونیز همکاری شهرداری تهران برای در اختیار گذاشتن باغ موزه از جمله مهمترین دلایل برپایی نمایشگاه قرآن درسال 94 در باغ موزه دفاع مقدس بود.
تجمع اعتراضی جامعه قرآنی
پنجم اردیبهشت جامعه قرآنی در جهت حمایت و تجلیل از شهدا و مقاومت ملت یمن و محکومیت اقدامات آل سعود و به خاک و خون کشیدن غیر نظامیان و زنان و کودکان مظلوم، تجمع اعتراضی برگزار کردند. در این تجمع علاوه بر بیانیه آیت الله العظمی نوری همدانی، بیانیه جامعه قرآنی های کشورمان نیز قرائت شد که در ان محکومیت حمله کشور عربستان به شیعیان یمنی به شدت محکوم شده بود.
تجلیل از پیشکسوت قرآنی
مراسم تکریم استاد سیدمحسن موسوی‌بلده هفتم اردیبهشت‌ماه به همت کارگروه مطالعات قرآن خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.  در این مراسم برخی از شاگردان و نیز مدیران قرآنی کشورمان به بیا گوشه ای از خدمات این استاد برجسته قرآنی کشورمان به فعالیت های قرآنی کشور پرداختند.
برگزاری سیزدهمین آزمون سراسری قرآن
سیزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت ارشاد روز نهم اردیبهشت ماه در ۲۸۰ حوزه در سراسر کشور برگزار شد؛ تعداد افراد متقاضی شرکت در این آزمون ۵۴ هزار نفر اعلام شده بود. این آزمون در دو نوبت برگزار شد که نوبت اول آن در ساعت 8:30 تا 10:30 بود که در آن آزمون تمامی رشته‌های حفظ حضور داشتند و نوبت دوم در ساعت 11 تا 12:15 برگزار شد، آزمون سایر رشته‌ها اعم از مفاهیم قرآن و نهج‌البلاغه و تدبر در قرآن نیز برگزار شد. در این آزمون به ترتیب استان‌های سیستان و بلوچستان با 10130 شرکت‌کننده، اصفهان با 5842 شرکت‌کننده، یزد با 3047 شرکت‌کننده، خراسان رضوی با 2925 شرکت‌کننده و استان تهران نیز با 2717 شرکت‌کننده دارای بیشترین شرکت‌کننده‌ها در این آزمون بودند.
رونمایی از لباس متحدالشکل قاریان
مراسم رونمایی از نمونه اولیه لباس متحد الشکل قاریان قرآن یکی دیگر از مهم ترین رویدادهای قرآنی اردیبهشت ماه بود که طی برگزاری مراسمی در یازدهمین نشست تخصصی اساتید، قاریان و حافظان قرآن رونمایی شد. این لباس با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، طه عبدالوهاب استاد مصری، حجت‌الاسلام والمسلمین لک‌زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و دیگر اساتید و قاریان قرآن رونمایی شد. نمونه اولیه لباس متحد الشکل قاریان قرآن که شامل کت و شلوار، عبا و کلاه است در این مراسم به نظرسنجی گذاشته شد و فرم‌های نظرسنجی این لباس در اختیار اساتید و قاریان قرآن قرار گرفت تا نظرات خود را اعلام کرده و در جهت طراحی این لباس کمک کنند.
معرفی پنج مقاله برگزیده قرآنی
یازدهمین نشست تخصصی اساتید، قاریان و حافظان قرآن با معرفی پنج مقاله برتر به کار خود پایان داد، مقاله «قرائت حدر از منظر روایات، فقه و علم تجوید» از حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم، رتبه اول و مقاله «تجوید؛ از وجوب تا حرمت» از حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی محمدی رتبه دوم و سه مقاله به عنوان رتبه سوم معرفی شدند که مقاله «بررسی تطبیقی مفهوم قرائت ترتیل از منظر قرآن، سنت و علم تجوید» از حجت‌الاسلام سیدجعفر صادقی فدکی «بررسی تطبیقی مفهوم قرائت تحقیق از منظر قرآن، سنت و علم تجوید» از کریم دولتی و «قرائت جمعی از منظر روایات و فقیهان فریقین» از سیدعلی سادات‌فخر عناوین سه مقاله‌ای بودند که رتبه سوم این نشست تخصصی را به دست آوردند.
بررسی راه های ارتقاء فعالیت های قرآنی بانون
جلسه هم‌اندیشی بررسی سیاست‌های ارتقای فعالیت‌های قرآنی بانوان با نگاهی به چالش‌ها و راهکارها نیز دیگر رویداد قرآنی 21 اردیبهشت‌ماه با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، خزعلی، رئیس دانشگاه الزهرا(س)، معصومه فرزانه، مشاور امور بانوان سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از مسئولان امور بانوان و همچنین بانوان فعال قرآنی کشور در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. حسینی در این جلسه اظهار کرد: باید احساس نیاز مردم به آموزش و یادگیری قرآن را تقویت کنیم تا فرهنگ قرآنی در جامعه توسعه پیدا کند. همچنین، افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در این جلسه با اشاره به بررسی موضوع برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان گفت: در حال حاضر نگاه علما و فقها درباره برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان در دست بررسی است که با پایان یافتن بررسی‌ها و نقاط قوت و ضعف، تصمیم‌گیری نهایی درباره برگزاری این مسابقات صورت می‌گیرد.
برگزاری مسابقات بین المللی قرآن ایران/ دیدار با مقام معظم رهبری
سی ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در دو رشته قرائت و حفظ قرآن کریم روز جمعه، 25 اردیبهشت‌ماه همزمان با شب مبعث پیامبر اکرم(ص) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، رئیس جمهور در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز شد و رقابت‌های این دوره تا 31 اردیبهشت‌ماه ادامه داشت.  مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات نیز جمعه، یکم خردادماه برگزار شد و متسابقان، داوران و فعالان قرآنی کشور شنبه، دوم خردادماه به دیدار مقام معظم رهبری رفته و از فرمایشات ایشان بهره‌مند شدند. در این مسابقات حسن دانش و حجت الاسلام والمسلمین مهدی رجبی نمایندگان کشورمان در قرائت و جفظ قران رتبه های اول را کسب کردند.
برگزاری اولین جلسه هیئت رسیدگی به موسسات
سرانجام و پس از ماه ها انتظار اولین جلسه هیئت ۹ نفره رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور  روز 18 خردادماه در معاونت قرآنی وزارت ارشاد برگزار شد تا گام دیگری به ادغام دو اتحادیه قرآنی مردم نهاد نزدیک شویم. در این جلسه مقرر شد کارگروهی به مسئولیت حجت‌الاسلام علی پروانه و یوسف افراش تشکیل و اطلاعات کاملی از موسسات قرآنی کشور فراهم و ارائه شود تا آیین نامه صدور مجوز واحد به مؤسسات قرآنی به تصویب نهایی برسد.
برگزاری نشست دو روزه تغییر آئین نامه مسابقات قرآن
آیین‌نامه مسابقات قرآن ایران از سال‌های گذشته با یک اعتبار پنج‌ساله که برای آن در نظر گرفته شده بود اجرایی می‌شد و این آیین‌نامه پنج سال بدون تغییر بود. بنابراین سال 94 سالی بود که باید تغییراتی در این آئین نامه صورت می گرفت. نیمه های خردادماه نشستی به همین منظور در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. براساس نتیجه‌ای که از این نشست دو روزه حاصل شد در بسیاری از بخش‌ها تغییر عمده‌ای صورت نگرفت و تنها در برخی قسمت‌ها تغییراتی صورت گرفت که این تغییرات نیز روال فعلی مسابقات قرآن کشور را تغییر نمی‌دهد.
مسابقات مالزی و افتخارآفرینی نماینده ایران
یکی دیگر از مهم ترین رویدادهای قرآنی این فضل برپایی مسابقات بین المللی قرآن کشور مالزی بود، رقابت هایی که در آن «محسن حاجی حسنی کارگر» پس از 9 سال کشورمان را حائز رتبه نخست این مسابقات کرد.
دیدار جامعه قرآنی با مقام معظم رهبری
مراسم دیدار جامعه قرآنی کشور با مقام معظم رهبری به عنوان جامع‌ترین محفل انس با قرآن هر ساله در طلیعه ماه مبارک رمضان در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار می شود امسال نیز این دیدار در روز 28 خردادماه صورت گرفت تا در فصل بهار و در خردادماه جامعه قرآنی کشورمان دو دیدار با مقام معظم رهبری داشته باشند.
معرفی دستگاه ها و استان های برتر قرآنی
همایش تجلیل از دستگاه‌ها و استان‌های قرآنی برتر کشور  31 خردادماه با حضور حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، حجت‌الاسلام علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و جمع دیگری از مدیران و فعالان قرآنی کشورمان در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد. در این همایش علاوه بر تجلیل از فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی به جهت استفاده بهینه از فضای مجازی در عرصه اطلاع‌رسانی، هفت دستگاه دیگر مورد تجلیل قرار گرفتند.
captcha