محققان حوزه مرزهای «معنویت» را تبیین کنند/ فطرت؛ بنیادی‌ترین مضمون معنوی قرآن
کد خبر: 3574643
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲
حجت‌الاسلام مظاهری‌سیف:

محققان حوزه مرزهای «معنویت» را تبیین کنند/ فطرت؛ بنیادی‌ترین مضمون معنوی قرآن

گروه حوزه‌های علمیه: استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه معنویت مساوی دین نیست و نباید آن را با علوم مانند فقه و کلام و تفسیر و ...یکی بدانیم گفت: محققان حوزه باید مرز معنویت و ابعاد آن را به درستی تبیین کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مظاهری‌سیف، استاد حوزه و دانشگاه امشب 26 بهمن در کرسی  علمی ـ ترویجی «معنویت معطوف به عرصه‌های زندگی در گفتمان مقام معظم رهبری» در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با قدردانی از مطالب حجت‌الاسلام والمسلمین رودگر، ارایه‌دهنده این کرسی گفت: اهمیت موضوع و روانی بیان، خوب بود ولی در تعریف معنویت ابهام وجود دارد لذا به همین جهت مفهوم وسیعی شده که امکان جمع‌بندی مختصر از معنویت را از انسان سلب می‌کند.

 وی با بیان اینکه ارایه‌دهنده معتقد است معنویت حتما باید در پرتو دین ایجاد شود و حتی ایشان معادل دین از نگاه رهبری دانسته است، تصریح کرد: قطعا معنویت نمی‌تواند مساوی دین باشد و اگر این باشد در این صورت چرا از تعبیر معنویت استفاده کنیم و از همان ابتدا از واژه دین به جای آن بهره ببریم.

مظاهری‌سیف  تصریح کرد: معنویت معطوف به تعابیری مانند عالم غیب و غیب عالم و بعد باطنی وجود انسان است که چه بسا مراتب پایین آن را بتوان بدون دین هم یافت ولی مرتبه عالی آن بدون دین ممکن نیست بر این اساس  رهبری می‌فرمایند کسی که از منافع مادی خود برای نجات جان دیگری می‌گذرد و یا در راه وطن جانش را فدا می‌کند بهره‌ای از معنویت دارد ولو اینکه دین و یا نیت الهی هم نداشته باشد زیرا گذر از منافع مادی و خودخواهی در کار او وجود دارد اگرچه این نوع معنویت، معنویت طفیلی و معمولی است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: اینکه بگوییم شریعت، معنویت است درست نیست ولی می‌تواند برخوردار از بعد معنوی باشد و یا نباشد؛ بنابراین حد و حدود و قلمرو معنویت باید روشن شود که متاسفانه این خلا در حوزه علمیه وجود دارد زیرا این مرز  را روشن نکرده‌ایم به همین دلیل فکر می‌کنیم چون شریعت را بیان می‌کنیم معنویت را هم تبیین کرده‌ایم.

وی افزود: این در حالی است که باید مرزهای معنویت به درستی و به روش علمی در حوزه تبیین و تعریف شود لذا نباید معنویت با فقه و اخلاق و همه چیز آمیخته شود.

این محقق و استاد حوزه با بیان اینکه تعابیر زیادی در مطلب ارایه‌دهنده مانند قدرت نرم وجودی و ... روشن  تبیین نشده است گفت: معنویت مقوله‌ای فطری است و بنیادی‌ترین مضمون معنوی قرآن نیز همین فطرت است که همه انسان‌ها از آن برخوردارند و وقتی درگیر زندگی مادی می‌شوند یک رنجی در درون آنان وجود دارد که ناشی از همین مسئله است لذا  مراتب پایینی از معنویت بدون دین نیز قابل دستیابی است.

مظاهری‌سیف تصریح کرد: دینداری وقتی از روح معنوی برخوردار می‌شود عامل پویایی و حرکت‌آفرینی برای انسان است لذا محقق در بیان این مطلب، نتیجه‌گیری صرفا شعاری دارد همچنین انواع معنویت در اندیشه رهبری و خارج ز اندیشه ایشان متنوع است که تنها دو مقوله آن ذکر شده است. 

وی معنویت متحجرانه و معنویت دین‌گریز را دو نوع از معنویت برشمرد و تاکید کرد:  مقام معظم رهبری نیز روی این مقوله تاکید دارند که نوعی معنویت دنیاگریز است که خود را تنها معطوف به آخرت می‌داند.

captcha