مسئله جوانان ایرانی را درک کنیم
کد خبر: 3578957
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹
فضلی:

مسئله جوانان ایرانی را درک کنیم

گروه اجتماعی: رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان گفت: چنانچه نگاه ویژه‌ای به جایگاه پژوهشی در حوزه جوانان داشته باشیم، باید قبل از هر چیز مسئله «جوانان ایرانی» را درک کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، به نقل از روابط عمومی ورزش و جوانان فارس، محمدرضا فضلی، رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان امروز، 9 اسفندماه در كنگره «جوانان در آیینه پژوهش» كه در شیراز در حال برگزاری است، با تأكید بر اهمیت درك جوانان ایرانی گفت: چنانچه نگاه ویژه‌ای به جایگاه پژوهشی در حوزه جوانان داشته باشیم، باید قبل از هر چیز مسئله «جوانان ایرانی» را درک کنیم و بر وجوه خاص و متفاوت آنان با جوانان غربی از طریق انجام مطالعات وسیع و بدون رویکرد پیش‌داورانه تأکید كنیم.

وی افزود: در این حیطه پژوهش جوانان لازم است بر ضرورت طراحی مدل‌ها و روش‌های جدید بومی، لزوم به‌کارگیری متخصصین حوزه علوم اجتماعی و دارای تعامل با جوانان، ضرورت آشنایی پژوهشگران به مباحث روانشناسی، فرهنگ و ساختار اجتماعی و اقتصادی ایران، توجه به مقتضیات اجتماعی و فرهنگی جوانان امروز ایران و ویژگی‌های آنان در طرح‌های تحقیقاتی آینده ضروری است.

فضلی با بیان اینكه از مهم‌ترین عوامل رشد و شکوفایی هر کشوری، سرمایه‌گذاری در امر تحقیق و پژوهش است، گفت: امروزه همه کشورهای پیشرفته و در حال توسعه در تلاشند تا بر حجم سرمایه‌گذاری‌های تحقیقاتی خود بیافزایند. در این میان کشورهای پیشرفته برای حفظ موقعیت خود و یا افزایش برتری در صحنه‌‌های رقابت بین‌المللی، در تحقیقات سرمایه‌گذاری می‌کنند و کشورهای در حال توسعه نیز دریافته‌اند که برای رسیدن به رشد و توسعه واقعی و حل و رفع اصولی مسائل و مشکلات اجتماعی خود راهی جز سرمایه‌گذاری در زمینه مطالعه و تحقیقات ندارند.

این مقام مسئول ادامه داد: بر این اساس می‌توان ادعا کرد که بین تحقیقات و میزان پیشرفت حقیقی هر کشوری رابطه مستقیم وجود دارد و تا زمانی که کشورها و نهادها و دستگاه‌های اجرایی از دستاوردهای تحقیقات راهبردی و کاربردی در برنامه‌ریزی‌های اجتماعی، اقتصادی، و فرهنگی بهره نبرند به توسعه پایدار به مفهوم واقعی دست نخواهند یافت.

وی یادآور شد: در افق چشم‌انداز 1404 باید ایران به کشوری توسعه یافته تبدیل شود و از نظر علمی، فناوری و اقتصادی در منطقه به رتبه اول دست پیدا کند. اما مطالعات و پژوهش، مطلوب نیست، بنابراین لازم است هم در حوزه قانونگذاری و هم در حوزه سازمان‌های اجرایی، راهکارهای بهتری اندیشیده و اجرا شود تا موانع موجود در برابر توسعه پژوهشی برداشته شود.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان بیان کرد: از جمله موانع انجام پژوهش در ایران می‌توان به موانع مربوط به منابع انسانی و پژوهشگران، مسائل مربوط به قوانین و مقررات پژوهشی دست و پاگیر، مشکلات مربوط به بودجه و امکانات پژوهشی و موانع مرتبط با کاربرد نتایج پژوهشی اشاره كرد.

وی گفت: امروزه برای تسریع در رشد و توسعه اقتصادی و رسیدن به حداقل‌های توسعه یافتگی، پژوهش از نیازمندی‌های پایه به شمار می‌رود. در همین راستا، طی سال‌های اخیر سازمان‌های دولتی اقداماتی را به منظور توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های پژوهش انجام داده‌اند که در این مسیر با چالش‌ها و موانعی نیز روبه رو شده‌اند.

فضلی ادامه داد: پیشنهادها و راهکارهای اجرایی برای حل این چالش‌ها می‌تواند شامل ابتکار عمل در زمینه‌های توسعه فرهنگ تحقیق و توسعه در تمام سطوح سازمانی، طراحی ساختار سازمانی مناسب واحدهای تحقیق و پژوهش، طراحی سازوکار مناسب برای استفاده از توان بالقوه نیروهای داخلی سازمان در امر تحقیقات، طراحی سازوکار مناسب برای جذب و نگهداری نیروهای کیفی، برقراری ارتباط منطقی و منظم بین سازمان‌ها با مؤسسات و مراکز تحقیقاتی (طرح‌های برون سپاری شده) باشد. پس در هر سازمانی دو فرایند درون و برون سازمانی از ضعف‌ها و تهدیدات پژوهشی باید مورد بررسی قرار گیرند.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای راهبردی وزارت ورزش وجوانان اضافه كرد: مرکز مطالعات راهبردی با عنایت به جایگاه ویژه جوانان و لزوم توجه به مسائل آنان در جامعه، اقدام به برگزاری کنگره ای تحت عنوان «جوانان در آئینه پژوهش: وضعیت، مسائل و چالش‌ها» كرده است و هدف از اجرای این کنگره عبارت است از ایجاد حساسیت و توجه بیشتر به موضوع و مسائل جوانان، شناخت وضعیت و مسائل جوانان بر مبنای آخرین یافته‌های پژوهشی، گسترش تعامل بین دانشگاهیان، مدیران و کارشناسان امور جوانان در عرصه پژوهش‌های این حوزه، فراهم کردن زمینه برای تولیدات علمی و پژوهشی جدید از طریق احصا اولویت‌ها و شناسایی خلأهای موجود و فراهم کردن مقدمات بهره‌گیری از نتایج پژوهش‌ها در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هاست.

رئیس کنگره ملی جوانان در آئینه پژوهش گفت: سخنرانی‌های موضوعی ارائه شده در این کنگره برگرفته از برنامه ساماندهی شاخص‌های امور جوانان شامل محورهای هویت، خانواده، بهداشت و سلامت، مشارکت، رفاه و تأمین اجتماعی، اشتغال و مهارت‌آموزی، اوقات فراغت، ازدواج، طلاق، رسانه و فضای مجازی، و آسیب‌های اجتماعی است.

captcha