«مجاب‌سازی»؛ روش تبلیغی عرفان‌های دروغین
کد خبر: 3651024
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸

«مجاب‌سازی»؛ روش تبلیغی عرفان‌های دروغین

گروه شهرستان‌ها: یک استاد حوزه علمیه اظهار کرد: در فرقه‌های دروغین، افراد را در فرایند «مجاب‌سازی» قرار می‌دهند و با فریب و نیرنگ مانند فرقه منافقین، فقط اطلاعات کنترل‌شده را به مردم ارائه می‌دهند.

حجت‌الاسلام محمدرضا لایقی، مدرس حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی در تبیین تفاوت عرفان‌های حقیقی و دروغین، اظهار کرد: اولیاء‌الله منابعشان از فقه آل محمد(ص) است و با دادن آگاهی و بینش به انسان‌ها باعث تشخیص راه درست از غلط می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه در اسلام هیچ اجباری در دین نیست و با ارائه منطق، راه درست نشان داده می‌شود، ادامه داد: در فرقه‌های دروغین، افراد را در فرایند «مجاب‌سازی» قرار می‌دهند و با فریب و نیرنگ مانند فرقه منافقین، فقط اطلاعات کنترل‌شده را به مردم ارائه می‌دهند.
این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه با کنترل اطلاعات از طریق کانالی که رؤسای فرقه‌های ضاله ارائه می‌دهند، افراد جذب‌شده به گروه به گفته عامه مردم، شستشوی مغزی می‌شوند، اضافه کرد: این افراد بعد از مدتی اختیار خودشان را به دست این افراد می‌سپارند و هر دستوری که مسئولان این فرقه‌های گمراه صادر کنند، بدون هیچ گونه پرسشی انجام می‌دهند.
آخر کار فرقه‌های ضاله
وی با اشاره به آخر کار فرقه‌های ضاله، اظهار کرد: در سال 1974 میلادی در آمریکا، پیروان یک فرقه ضاله که 917 نفر بودند، با بیان اینکه می‌خواهیم برویم در سیاره دیگری زندگی کنیم، همه با هم خودکشی کردند.
حجت‌الاسلام لایقی ابراز کرد: مدعیان دروغین با زیر سؤال بردن عقل انسان و نفی اختیار، راه دل را به مردم معرفی می‌کنند و با استفاده از بیان اینکه خواب دیده‌اند، برای جذب جوانان دلیل درست می‌کنند.
این مدرس حوزه علمیه با تأکید بر اینکه خواب دیدن برای مردم حجت نمی‌آورد و بر اساس نظر روانشناسان، وقتی ذهن انسان درگیر موضوعی باشد، شب هنگام خواب همان موضوع را می‌بیند، گفت: وقتی منابر در مساجد کمرنگ شود و شاهد جذب جوانان به این اماکن مقدس نباشیم راه برای مدعیان دروغین و ترویج عرفان‌های انحرافی باز می‌شود.
وی بیان کرد: در برخی از عرفان‌ها، افراد با طلسم و دعا به دنبال جذب مردم در فرقه‌های دروغین هستند این در حالی است که استفاده از این موارد، در سیره تبلیغی ائمه اطهار(ع) جایی نداشته است.
عمل به کلام خدا؛ راه برون رفت از مشکلات
وی با اشاره به اینکه اگر قرآن را هزار صفحه فرض کنیم، 999 صفحه آن دستورات دینی است که باید در زندگی به آن عمل کنیم و تنها یک صفحه مربوط به دعا است، اضافه کرد: برخی از مردم به ویژه بانوان فکر می‌کنند همه مشکلات خودشان را باید از طریق دعا حل کنند اما این تفکر غلط است؛ آن‌ها باید بدانند که با عمل به دستورات قرآن و سخنان ائمه(ع) می‌توانند از مشکلات رهایی یابند.
captcha