پاسخ موسوی مطلق به اهانت سایت «ابن عربی»
کد خبر: 3653796
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴

پاسخ موسوی مطلق به اهانت سایت «ابن عربی»

گروه اندیشه: سیدعباس موسوی مطلق در خصوص مطالب و استفتائاتی که علیه او در سایت «ابن‌عربی» منتشر شده است واکنش نشان داد و آن را هجمه‌ای برای بیرون راندن نیروهای انقلاب معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) چندی پیش پایگاه «ابن عربی» که به نقد گزینشی آثار عرفا و تکفیر عرفان‌پژوهان اختصاص دارد، مطلبی در خصوص حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی مطلق منتشر ساخت و وی را خطری برای شریعت اسلام و مروج عقاید انحرافی نامید. موسوی مطلق با انتقاد از صحت استناد مطالبی که به او منسوب می‌شود، این عمل را حربه‌ای برای طرد نیروهای انقلابی دانست.

بیانیه سایت ابن‌عربی درباره سیدعباس موسوی مطلق:
«خطر افرادی که در پوشش نشر معارف اهل بیت علیهم السلام، تفکرات انحرافی سایر فرقه‌ها را ترویج می‌کنند از سران همان فرقه‌ها بیشتر است. زیرا خطر سران آن فرقه ها بر همگان روشن است و معمولا افرادی که به مکتب اهل بیت علیهم السلام پایبند باشند گرفتار آنها نمی‌شوند. اما کسانی که تفکرات این فرقه‌ها را با عنوان معارف ناب شیعی و آن هم در کسوت یک طلبه نشر می‌دهند، افرادی را از قشر متدین و مذهبی جامعه به خود جذب می‌کنند و این بیانگر خطرات هر چه بیشتر چنین افرادی است.
از همین جهت اخیرا برخی از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، ضمن استفتائی از مراجع عظام تقلید، حکم نشر مطالب و شرکت در جلسات آقای موسوی مطلق را خواستار شده‌اند.
در ذیل می‌توانید متن پرسش و پاسخ مراجع معظم را مشاهده کنید:
پرسش : حکم شرکت در مجالسی که در آن اعتقادات ذیل ترویج داده می شود چیست؟
ذات باری تعالی قابل شناخت است و بشر می‌تواند در ذات خداوند متعال فانی و ذوب شود و در زمان فنای فی الله، ایمان و کفر برداشته می‌شود و تکالیف ساقط می‌گردد. (قبول اهل دل، سید عباس موسوی مطلق ص۲۱۷)
روح انسان ابدی و ازلی است، همواره بوده است و خواهد بود. (همان ص۹۸)
مخلوقات همگی سایه و اشعۀ ذاتِ خداوند متعال هستند. (همان ص۱۲۰)
توحید افعالی یعنی این که تمام افعال را فعل الله بدانیم و غیر را در افعال شریک ندانیم و فقط او را فاعل بدانیم و انسان را تنها آلت و صرف ربط بدانیم. (همان ۲۰۸)
تجلیات ذات مخصوص به رسل اولی العزم است و انبیاء تجلی ذات نداشته‌اند اما حافظ شیرازی دارای تجلی ذات بوده است. (همان ص۲۸۲)
نکته: بدیهی است که جناب موسوی مطلق این مطالب را به عنوان تایید و برای نشر میان ایتام آل محمد علیهم السلام در کتب خود ذکر کرده است.»

پاسخ موسوی مطلق به اهانت «ابن عربی»

پاسخ  سیدعباس موسوی مطلق که روز گذشته در سایت شخصی وی منتشر شد: 
«اخیراً در فضای مجازی، استفتائی منتسب به چهار مرجع بزرگوار درباره‌ی پنج گزاره منتشر شده است و این مطالب را به بنده و کتاب «قبول اهل دل» منتسب نموده‌اند. صرف‌نظر از اینکه این استفتاء وجود خارجی داشته باشد یا خیر، خواهشمند است به این موارد توجّه فرمایید:
یک. برخی از این گزاره‌ها، اساساً در این کتاب نیست؛
دو. برخی از این گزاره‌ها به صورت کاملاً مخدوش و ناقص نقل شده‌ است و هر محقّقی می‌داند که گاهی نقل نکردنِ یک «ویرگول» در جمله‌ای مانند «بخشش لازم نیست اعدامش کنید» تا چه حد مؤثر است؛
سه. با این فرض که این مطالب، بطور مفصّل از این کتاب نقل شده باشد، نکته‌ی مهم این است که هیچ‌کدام از این مطالب، «نظر بنده» نیست و همگی «نقل قول» هستند. هر محقّقی در تتبّعات و مطالعاتِ خود، بارها و بارها از نظرات «دیگران» چه در مخالفت و چه در موافقتِ کلامِ خود مطالبی را نقل می‌کند. آیا این نقل‌ها را باید به پای آن محقّق نوشت؟! اقتضاء تحقیق و پژوهش، توجّه به سخن دیگران است و گاهی ممکن است ما برای «نقد و مخالفت» نسبت به یک کلام، آن کلام را در کتاب و مقاله‌ی خود بیاوریم، آیا مسئولیّت این نقل قول‌ها، برعهده‌ی نویسنده است یا گوینده و مبلّغین و طرفدارانِ آن اندیشه؟!
چهار. همچنان که در فتوای صریح آن مراجعِ محترم آمده است، بنده هم با چنین اندیشه‌هایی مخالفم و طبق منطق مراجع عظام تقلید با هر آنچه که با قرآن و اهل بیت (علیهم‌السلام)، ذرّه‌ای تعارض داشته باشد، مخالفم. (نقدهاى بنده به اندیشه‌های صوفیه  وسائر فرقه‌هاى ضالّه مفصّلاً  در قالب گفتار ومقالات منتشر شده و در دسترس همگان است.)
پنج. گرچه بر اهلش پوشیده نیست که هجمه‌های تبلیغی اینچنینی از زمانِ مخالفت بنده با «تشیّع انگلیسی» شروع شده است، امّا سرانجام سخن این است که امروز «تشیّع انگلیسی» با «اندیشه‌ی تحجّر» علیه «اسلام ناب محمّدی» (صلّی‌الله علیه و آله و سلّم) دست به کار شده‌اند و گاهی با سوءاستفاده از آیات و روایات و گاهی با سوءاستفاده از شمشیر برّانِ مراجع معظّم و بزرگوار تقلید، می‌خواهند فرزندان انقلاب اسلامی را از میدان به در کنند؛ امّا به قول شهید محمّدابراهیم همّت: «حاشا که بسیجی میدان را خالی کند!»
ما به عرفانِ انقلابی، آن عرفانی که امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای(مدّ ظلّه‌العالی) از آن سخن گفته‌اند، معتقدیم و آن را ترویج می‌کنیم. سخنان و عقاید این حقیر، در صفحات مجازی برای همه‌ی عموم در دسترس است.
هدفِ اصلی هر دو جریان «تشیّع انگلیسی» و «تشیّع متحجّر»، جدایی انداختن میان «دین» و «سیاست» است و ترورِ شخصیّتی طلبه‌های انقلابی هم با همین هدف انجام میشود که این طلّاب انقلابی در عرصه‌ی تبلیغ جامعه نباشند و راه را برای «نفوذ» دشمن باز کنند. 
حُسن ختام کلام حقیر با این فراز از کلام حضرت امام خمینی (رحمه الله) در «منشور روحانیّت» (3 اسفند 67) است: «استکبار وقتی که از نابودی مطلق روحانیت و حوزه‌ها مأیوس شد، دو راه برای ضربه‌زدن انتخاب نمود، یکی راه ارعاب و زور و دیگری راه خدعه و نفوذ در قرن معاصر. وقتی حربه ارعاب و تهدید چندان کارگر نشد، راه‌های نفوذ تقویت گردید. اولین و مهم‌ترین حرکت، القای شعار جدایی دین از سیاست است که متأسفانه این حربه در حوزه و روحانیت تا اندازه‌ای کارگر شده است تا جایی که دخالت در سیاست دونشان فقیه و ورود در معرکه سیاسیون تهمت وابستگی به اجانب را به همراه می‌آورد، یقیناً روحانیون مجاهد از نفوذ بیشتر زخم برداشته‌اند. گمان نکنید که تهمت وابستگی و افترای بی‌دینی را تنها اغیار به روحانیت زده است، هرگز، ضربات روحانیت ناآگاه و آگاه وابسته ، به مراتب کاری‌تر از اغیار بوده و هست. در شروع مبارزات اسلامی اگر می‌خواستی بگویی شاه خائن است، بلافاصله جواب می‌شنیدی که شاه شیعه است! عده‌ای مقدس‌نمای واپسگرا همه چیز را حرام می‌دانستند و هیچ‌کس قدرت این را نداشت که در مقابل آن‌ها قد علم کند. خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختی‌های دیگران نخورده است.»
والسّلام علی من اتبع الهدی
سيد عباس موسوى مطلق
٢٥محرم الحرام ١٤٣٩»
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۰
محمد علی حقیقی
|
Czechia
|
۱۳۹۶/۰۷/۲۹ - ۱۶:۰۴
6
7
سلام علیکم
بنده رفتم سایت ابن عربی و این سایت یک مقاله مفصل و کاملا علمی و مستند در پاسخ آقای موسوی مطلق گذاشتن، واقعا برای یک خبرگزاری قرآن عیب هست که مثل بی بی سی و... یک طرفه حرف بزنه و عدالت رسانه ای رو رعایت نکنه.. عدالت حکم میکنه شما پاسخ رو هم منتشر کنید تا مخاطب خودش تصمیم بگیره.
captcha