ثواب كسي كه توشه حجاج فراهم مي‌كند
کد خبر: 3655740
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰

ثواب كسي كه توشه حجاج فراهم مي‌كند

پيامبر ( صلي الله و عليه و آله ) فرموده اند: كسي كه توشه راه براي حاجي فراهم كند و سبب شود كه مكه نرفته اي به مكه رود؛ با انبيا محشور مي‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) پايگاه اطلاع رساني حج نوشت: شخصي بود به نام ثوبان كه رسول خدا صلي الله و عليه و آله را بسيار دوست داشت. روزي با پريشاني و رنگ پريدگي و اندوه، به حضور پيامبر(صلي الله و عليه و آله) آمد. پيامبر( صلي الله و عليه و آله ) از قيافه ي او دريافت كه پريشان است و علت آن را پرسيد.

او عرض كرد: هر وقت كه از شما دور مي شوم و شما را نمي بينم، پريشان مي گردم. امروز به اين فكر افتادم كه اگر فرداي قيامت، من اهل بهشت باشم، مسلما در جايگاه شما نخواهم بود و در نتيجه شما را نخواهم ديد و اگر اهل بهشت نباشم، هرگز شما را نخواهم ديد. از اين رو سخت پريشان شدم، بنابراين چرا افسرده نباشم؟1

دراين هنگام آيه 69 و70 سوره نساء نازل شد:

و كسي كه خدا و رسول خدا(صلي الله و عليه و آله ) را پيروي كند، در قيامت همنشين كساني خواهد بود كه خداوند نعمتش را برآنها كامل كرده است.(يعني) از پيامبران و صديقان و شهيدان و صالحان،و آنها رفيق هاي خوبي هستند. اين موهبتي است از طرف خدا و كافي است كه خدا به(حال و اعمال بندگان)آگاه است.

حال در روايتي پيامبر ( صلي الله و عليه و آله ) فرموده اند كه اگر فردي هشت خصلت داشته باشد؛ خداوند او را با پيامبران و صديقين و شهداء و صالحين محشور خواهد نمود؛2 اين هشت خصلت عبارتند از:

1- كسي كه توشه راه براي حاجي فراهم كند و سبب شود كه مكه نرفته اي به مكه رود.

2- كمك به ازدواج جوانان؛

3. رسيدگي به فرياد دادخواه؛

4. كسي كه يتيمي را سرپرستي كند؛

سرپرستي يتيم و پروراندن او.

5- كسي كه گمراهي را هدايت كند؛

6- اطعام نمودن فرد گرسنه؛

7- سيراب نمودن فرد تشنه؛

8- و روزه گرفتن در روزهاي سخت تابستان.


پي نوشت ها :
1-بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏ 22، ص 87.
2- مجموعةورام, ج 2, ص 111.

captcha