افزایش صادرات نفت بازگشت تحریم‌ها را منتفی می‌کند
کد خبر: 3655837
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸

افزایش صادرات نفت بازگشت تحریم‌ها را منتفی می‌کند

ناتوانی دونالد ترامپ در خروج از برجام با وجود اظهارات صریح دیگر اعضای 1+5 مبنی بر ضرورت پیگیری برنامه جامع اقدام مشترک موجب واکنش سرد بازار نفت به صحبت‌های رییس جمهور آمریکا شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جهان اقتصاد نوشت: در همین راستا، وزیر نفت که روز گذشته در جلسه نمایندگان فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، درباره سخنان ترامپ گفت: اگر اظهارات ترامپ در مورد تهدید ایران مورد توجه جامعه بین‌الملل قرار می‌گرفت، باید قیمت نفت تا حدود ۶۵ دلار افزایش می‌یافت، اما حرف‌های ترامپ در بازار نفت اثر نکرد و بازار نفت حرف‌های ترامپ و تهدیداتش را نشنید.
بیژن زنگنه افزود: قیمت نفت تا این لحظه تحت تأثیر عملیات اوپک است و تحت تأثیر حرف‌های ترامپ قرار نگرفته است. حوزه نفت جمهوری اسلامی ایران برای حرف‌های ترامپ هیچ ارزشی قائل نشد و ما با قدرت به کار خود ادامه می‌دهیم.
بحث گره خوردن منافع اقتصادی با روابط سیاسی و ضرورت افزایش مبادلات تجاری برای ایجاد حاشیه امن برای برجام، دیگر موضوع مورد اشاره زنگنه در این نشست بود.
وزیر نفت با بیان اینکه صادرات دو میلیون بشکه نفت امنیت‌ ملی ما را تأمین نمی‌کند، تصریح کرد: باید میزان صادرات نفت را افزایش دهیم. اگر ۴۰ میلیارد دلار با اروپایی‌ها قرارداد داشته باشیم، منافع‌شان اجازه تحریم به آنها نمی‌دهد. اگر بتوانیم قراردادهای جدیدی در بازار نفت ببندیم، هم زمان در بازار افزایش می‌یابد و هم به این سادگی نمی‌گذارند با تحریم ایران منافع‌شان از بین برود.
وی ادامه داد: آنها نتوانستند عملا برای تحریم روسیه کاری انجام دهند، زیرا روسیه ۱۰ میلیون بشکه نفت صادر می‌کند و نفت اروپا را تأمین می‌کند و این روند قابل حذف از بازار نفت نیست. یک میلیون بشکه را می‌توان حذف کرد، زیرا کشورهای عربی جبران می‌کنند.
رشد چشمگیر مبادلات تجاری ایران با کشورهای اروپایی در پسابرجام در حالی رییس جمهور آمریکا را مجبور به واکنش کرد که این موضوع را به جرات می‌توان مهمترین دلیل تاکید سران کشورهای اروپایی بر پایبندی به برجام دانست.
ترامپ شب قبل از سخنرانی خود درباره موضع جدیدش در قبال برجام در توییتر نوشته بود: افراد زیادی درباره نطق امروز من درباره ایران حرف می‌زنند. شریکان در این توافق (برجام) از تجارت با ایران درآمد زیادی به دست می‌آورند.
زنگنه درباره قرارداد توتال و نگرانی‌های پیرامون پایبندی شرکت فرانسوی به اجرای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: توتال اعلام کرده اگر شورای امنیت با یک مصوبه‌ ایران را تحریم کند، قراردادش را لغو می‌کند که طبق قرارداد اگر توتال کنار برود، چینی‌ها جایگزین آنها خواهند شد.
وی تصریح کرد: اظهارات مدیرعامل توتال در مقابل اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا موضع‌گیری خوبی بود، زیرا اعلام کرد که تابع آمریکا نیست. توتال کارهای خود را در زمینه اجرای قراردادهایش شروع کرده و قراردادهای دیگری نیز در دستورکار است.
در همین حال، مدیر منطقه خاورمیانه و آفریقای شمال در بخش اکتشاف و تولید شرکت توتال روز گذشته در یک نشست خبری با تاکید بر اینکه سیاست آمریکا در بحث برجام، موضوع داخلی آن کشور است، تاکید کرد: توتال به قوانین بین‌المللی پایببند است و به تعهدات خود ادامه می‌دهد.
استفان میشل با بیان اینکه برجام همچنان پابرجاست و ما همچنان به فعالیت خود در ایران ادامه می دهیم تصریح کرد: براساس برنامه تعریف شده، از اواخر سال ۲۰۱۷ یا اوایل سال آینده میلادی، کار اجرایی را در فاز ۱۱ کلید می‌زنیم.
قرارداد ۴ میلیادر و ۸۰۰ میلیون دلاری توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در حالی تیرماه سال جاری به امضا رسید که همچنان عنوان مهمترین قرارداد نفتی ایران را یدک می‌کشد.
بر اساس این قرارداد، با افزوده شدن ۵۶ میلیون مترمکعب در روز (معادل ۲ میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی، برداشت ایران از بزرگترین میدان گازی جهان از همسایه قطری پیشی می‌گیرد.
captcha