«گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود» ملهم از آیه 20 سوره حشر
کد خبر: 3655869
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶
«از عاشورا تا اربعین» در یک نگاه/5

«گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود» ملهم از آیه 20 سوره حشر

گروه هنر: احمد شاهین؛ کارگردان تئاتر گفت: در مواجهه با افرادی به ویژه نسل جوان که امروزه در غوغای رسانه‌ای دچار از خود بیگانگی شده‌اند با رجوع به قرآن کریم و آیه 20 سوره مبارکه «حشر» اقدام به نگارش نمایشی تحت عنوان «گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود» کردم.

احمد شاهین، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: امسال و در جریان همایش ملی «از عاشورا تا اربعین» با کارگردانی نمایش «گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود» حضور دارم که در دو مقطع زمانی 10 روزه در مجتمع فرهنگی و هنری استاد فرشچیان اصفهان در حال اجراست و مقطع 10 روزه دوم اجرای این نمایش نیز از امشب آغاز می‌شود.

وی در مورد موضوع داستان این نمایش گفت: همواره در مواجهه با برخی از آدم‌ها و به ویژه نسل جوان با این مسئله فراگیر روبرو می شویم که ایشان به دلایلی از جمله کثرت اطلاعات و اخبار که البته به واسطه فراگیر شدن فضاهای مجازی و اینترنتی نیز سیری فزاینده به خود پیدا کرده است دچار بحرانی بی‌هویتی شده‌اند.

شاهین ادامه داد: در این غوغای رسانه‌ای گاه شاهد هستیم که متأسفانه مخاطبان دچار از یک خودبیگانگی شده و با صرفنظر از اصالت‌های فرهنگی، اعتقادی و دینی خود شخصیتی را برمی‌گزینند که در آن همه‌چیز جنبه مادی پیدا کرده و دیگر جایگاهی برای اعتقاد به ماوراء و مقدراتی که از سوی خداوند برای زندگی هر فرد در نظر گرفته شده است وجود ندارد.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: براین اساس با رجوع به قرآن کریم و مشخصاً آیه 20 که می‌فرماید: «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ أُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»، از آن کسان مباشید که خدا را فراموش کردند و خدا نیز چنان کرد تا خود را فراموش کنند، ایشان نافرمانند. و همچنین این حدیث قدسی که می‌فرماید: «مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه»، هر کس خود را شناخت پس به درستی که خدای خود را شناخته است، اقدام به نگارش نمایشنامه‌ای تحت عنوان «گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود» کردم.

شاهین در ادامه پیرامون برگزاری همایش ملی «از عاشورا تا اربعین» به ایکنا گفت: حرکت موفق فرهنگی را به ابتکار کانون تئاتر دینی در سراسر کشور و به مناسبت ایام محرم و صفر شاهد هستیم که موجب آشتی طیف‌های مختلف مردم با تئاتر و زبان نافذ هنر نمایش می‌شود اما باید به این نکته نیز اشاره کنم که شخصاً توقع داشتم افراد بیشتری از اجراهای نمایشی این همایش استقبال کنند.

این کارگردان تئاتر افزود: بخشی از این نقیصه مربوط به بضاعت کم گروه‌های نمایشی در تبلیغ و اطلاع‌رسانی مفید آثار اجرا شده در این همایش می‌شود که البته در قیاس با بودجه‌ای که هر گروه در اختیار دارد مناسب است اما کافی نیست و این انتظار می‌رود که در زمینه تبلیغات محیطی و اطلاع‌رسانی به موقع اجرای نمایش‌ها، دیگر نهادها و سازمان‌ها نیز کانون تئاتر دینی را مساعدت نمایند.

شاهین گفت: به طور مثال در اجرای نمایش«گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود» و سایر آثار نمایشی که از سوی گروه های تئاتری اصفهان در این همایش شرکت داده شده‌اند مطلوب این است که شهرداری اسفهان نسبت به تهیه و نصب بنر و پوسترهای تبلیغاتی نهایت همکاری را ابتدا با کانون تئاتر دینی و سپس گروه‌های نمایشی داشته باشد که متأسفانه در عمل اینگونه نشد و وقتی از مردم سراغ می‌گیریم کمتر شهروندی در جریان برگزاری چنین همایشی است که البته آنها هم به شکل اتفاقی و مثلاً با گذر از جلوی درب مجتمع فرهنگی استاد فرشچیان؛ محل اجرای آثار نمایشی متوجه این موضوع می‌شوند.

وی تأکید کرد: تأثیر فراگیر و جایگاه رفیع هنر سینما و تئاتر در دنیای امروز و در عرصه فرهنگسازی امری انکارناپذیر است به ویژه در مواجهه با نسل جوان که به نوعی شاید همچون گذشته و مخاطبان سنتی مقولات ارزشی و مذهبی که پای منابر، جلسات وعظ و خطابه می‌نشستند چندان علاقه‌ای به چنین مظاهر رسانه‌ای نداشته باشند اما تجربه نشان داده است که به شکل عام با آثار سینمایی و به شکلی خاص با آثار نمایشی ارتباط مؤثری برقرار می‌کنند و چقدر خوب است که از این ظرفیت ساختاری نهایت بهره‌مندی به منظور طرح موضوعات دینی و ارزشی به عمل آید.

شاهین در پایان اظهار داشت: برای تولید یک نمایش دینی حتماً قرار نیست به شکل مستقیم و با آوردن الفاظی دینی چنین کاری را به انجام برسانیم بلکه یک محتوا و مفهوم دینی باید در روح یک اثر نمایشی جاری و ساری باشد و حتی اگر در گفتار اشخاص نمایش ذکری از چنین واژگانی رخ نداد ولی مخاطب از فحوای نمایش چنین استنباط کرد که در جریان طرح یک موضوع ارزشی و دینی قرار گرفته است، در نتیجه یک اثر دینی تولید و به اجرا درآمده است که البته توانسته مخاطب را نیز تا به آخر پای روایت خود نگاه دارد و او را پس نزند.

یادآور می‌شود، همایش ملی «از عاشورا تا اربعین» شامل اجرای 43 اثر نمایشی در سراسر کشور ویژه ایام محرم و صفر به همت کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی ارشاد در حال برگزاری است.

 

 

 

 

captcha