مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ حال و هوای اربعینی رسانه‌های ایران
کد خبر: 3656010
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ حال و هوای اربعینی رسانه‌های ایران

گروه جامعه: با نزدیک شدن به مراسم اربعین حسینی و آغاز حرکت زائران ایرانی برای حضور در این همایش جهانی، اخبار رسانه‌های ایران نیز در این خصوص بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) رسانه‌های خبری امروز ایران در ابعاد مختلف به مسئله زیارت اربعین حسینی و پیاده‌روی اربعین توجه نشان داده‌اند.

ایسنا/ سرویس فرهنگی و هنری/ صفحه دین و اندیشه

خبرگزاری ایسنا اخبار صفحه دین و اندیشه خود را امروز با خبر «نگاهی به بنیادِ کتابت و نشر قرآن مالزی» آغاز کرده است. در این خبر معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در یادداشتی به سفر اخیرش به مالزی و بازدید از بنیاد کتابت و نشر قرآن مالزی پرداخته است.

«محمدجواد فاضل لنکرانی: دین باید در همه ابعاد زندگی باشد»، « جمع‌آوری ۲۰۸ میلیارد تومان زکات در ۶ ماه اول ۹۶» و « پیش‌بینیِ حضور پررنگ بانوان در اربعین/ موکب‌های تخصصیِ در کربلا و نجف» دیگر اخبار این خبرگزاری را تشکیل می‌دهند.

مهر/ سرویس دین و اندیشه

مهر امروز اخبار: «استاد دانشگاه دانمارک: وجود نخبگان می تواند به تمدن سازی کمک کند»، « آشنایی با نهاد حوزوی جامعة‌المرتضی؛ توریست‌هایی که دو ساعت مسلمان بودن را تجربه می‌کنند»، « رئیس مرکز نشر الکترونیک «سمت» خبر داد؛ نرم افزار کتابخوان اختصاصی «سمت» تولید می شود»، «آیت الله اراکی؛ دلسوزان امت اسلامی از ظرفیت خود برای دادخواهی مظلومین استفاده کنند»، « رضا صمیم بررسی می کند؛ آیا دانشگاه ایرانی مکان تولید فرهیختگی است؟»، «در یک نشست علمی مطرح شد؛ عدالت حاکم بر همه ارزش های اجتماعی است/ پیوند عدالت و معنویت» و « در برنامه زاویه مطرح شد؛ راهکار کاهش خشونت آموزش صلح در مدارس است/ خشونت در خانواده‌ها» را منتشر کرده است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه ها/ حال و هوای اربعینی رسانه های ایران

در این خبرگزاری همچنین امروز مطلبی با تیتر « یک کارشناس اخلاق: فرزندانمان را با «نهنگهای آبی» فضای مجازی تنها نگذاریم»، منتشر شده است. در بخش هایی از این مطلب آمده است: بازی / چالش «نهنگ آبی» در سال ۲۰۱۳ توسط یک دانشجوی روسی اخراج شده از دانشکده روان شناسی طراحی شده است. او معتقد است با این کار می خواسته کسانی که احساس می کنند مفید نیستند را به خودکشی وادار و جامعه را از وجود آنها پاک کند. دراین بازی طی پنجاه روز مخاطبان (که عمدتا نوجوان هستند) به انجام کارهای خطرناک و نامتعارف تشویق می شوند که مرحله نهایی آن خودکشی است.

اساس کار این بازی جلب اعتماد مخاطب و بهره گیری از نقاط ضعف و مشکلات او است. طبیعتا وجود جذابیت های پنهان و تحریک حس کنجکاوی و هیجان طلبی نیز در تشویق افراد برای پیوستن به این بازی بی تاثیر نیست. درخواستی از پدر و مادرها: بیایید ما هم یک چالش به راه بیاندازیم. یک برگه کاغد برداریم و روی آن بنویسیم که تاکنون چند دقیقه با فرزندان خود درباره فضای مجازی صحبت کرده ایم. بعد این مقدار زمان را مقایسه کنیم با ده ها هزار ساعتی که تهیه کنندگان برنامه هایی چون نهنگ آبی برای از بین بردن فرزندان مان هزینه کرده اند.

و یک سوال دیگر: چرا افراد ناشناس و بدخواه از آن سر دنیا می توانند اعتماد بچه های ما را به خود جلب کنند؛ به گونه ای که حاضر شوند به دستور آنها خودشان را بکشند، ولی ما که در کنارشان هستیم نمی توانیم؟ چه کسی چراغ رابطه را خاموش کرده است؟

این خبرگزاری همچنین مطالبی با عنوان‌های « گزارش؛ دربارۀ مؤسسه توسعه و پیش‌بُرد فلسفه برای کودکان (IAPC)» و « نظریه پرداز آمریکایی در گفتگو با مهر: تمدن غرب رو به انحطاط است/ تأثیر اندیشه ایرانی بر فلسفه یونان» منتشر کرده است.

تسنیم/ سرویس فرهنگی / صفحه قرآن و عترت

تسنیم امروز دوشنبه اول آبان ماه اخباری با عناوین ذیل منتشر کرده است: « انبیاء و امام حسین(ع)/اولین زائر کربلا کیست؟»، « هشدار امام صادق(ع) به کسانی که در رفتن به کربلا کوتاهی می‌کنند»، « حجت‌الاسلام والمسلمین شهاب در گفت‌وگو با تسنیم: «اشک»، مقدمه‌ای برای ورود به معارف عاشوراست»، « مدیر ارتباطات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور خبر داد: عرضه ۱۰۰ عنوان کتاب در ۴۹۰ جلد در نرم‌افزار چندرسانه‌ای مقتل الحسین(ع)» و « «اربعین» جدیدترین اثر گروه محمد رسول الله(ص) + فیلم».

فارس/ گروه فرهنگی/ صفحه فعالیت‌های قرآنی

فارس امروز «ترتیل صفحه ۲۰۵ قرآن با صدای استاد «پرهیزکار»+دریافت» و «جدید‌ترین اثر گروه محمد رسول‌الله(ص) با موضوع اربعین عرضه شد+فیلم» را در صفحه فعالیت های قرآنی خود بارگذاری کرده است.

این خبرگزاری همچنین از: «نتایج جشنواره قرآنی مرتلان نور اعلام شد»، « معرفی قاریان این هفته محافل قرآنی نفحات+نشانی»، « چگونگى حیات جاودانى شهیدان/ چرا شهادت افتخار ما است؟» خبر داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان/ سرویس فرهنگی هنری/ صفحه قرآن و عترت

«هر روز یک حدیث از معصومین (ع) با مضامین دینی و اخلاقی در بخش قرآن و عترت بخوانید» اقدامی است که باشگاه خبرنگاران انجام داده و هر روز یک حدیث از معصومین منتشر می کند حدیث امروز با این مضمون است: « حدیث امام محمد باقر (ع) درباره جهاد با هوای نفس».

باشگاه خبرنگاران در ادامه مطاب : « خلاصه ای از زندگی امام محمد باقر (ع)»، « فعالیت موكب‌های سازمان اوقاف در مرز شلمچه از 6آبان آغاز می شود»، « ضرورت توسعه تشکل‌های مردمی برای گسترش فعالیت های قرآنی»، « همراه باشهدا؛زندگی نامه شهید بیگلری»، « دعای عهد با صدای فرهمند + دانلود» و « سجده سهو چگونه است؟» را منتشر کرده است.

با نزدیک تر شدن به ایام اربعین تعداد اخبار مربوط به این رویداد مهم در رسانه های ایران رو به افزایش است بر همین اساس امروز باشگاه خبرنگاران خبرهای : « برنامه‌های شورای راهبری بانوان کمیته فرهنگی آموزشی اربعین تشریح شد/ همکاری ۲۱ دانشگاه با ستاد مرکزی اربعین» و « نقشه موکب‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز اتصال به اینترنت در راهپیمایی اربعین» را منتشر کرده است.

میزان/ سرویس فرهنگی / صفحه دین و اندیشه

«شمس در گفت و گو با میزان مطرح کرد: امام محمد باقر(ع) یکی از راویان کربلا/حضرت رقیه(س) باب‌الحوائج است» تنها خبر صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان تا زمان مخابره این خبر است.

روزنامه کیهان

کیهان امروز در صفحات مختلف داخلی حود مطالب جالبی منتشر کرده است از جمله : « از هراره تا تهران - ۳۸در دیدار صمیمانه آیت‌الله خامنه‌ای و فیدل کاسترو چه گذشت؟»، « به مناسبت سالگرد شهادت آیت‌الله مصطفی خمینی/ ساواک : از سعودی قول گرفتیم فرزند خمینی را شدیدا مجازات کند!»، « آمار ۶ ماهه صدقات کمیته امداد منتشر شد: ایرانی‌ها ۱۵۳ میلیارد تومان صدقه دادند» و «رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره بزرگداشت آیت‌الله سید مصطفی خمینی: مرحوم مصطفی خمینی با اینکه فرزند مرجع بزرگی همچون امام خمینی(ره) بود اما ذره‌ای از نشانه‌های آقازادگی در وی نبود».

روزنامه اطلاعات

این روزنامه امروز اخباری از قبیل: « ترور۳عالم دینی در «فاریاب» افغانستان به دست افراد مسلح ناشناس»، « رویترز: آوارگان روهینگیا باخطر ازدست دادن املاک خود مواجهند»، « وزیر بهداشت: روحانیت وارد امور پزشکی و طب سنتی نشود»، « گرامیداشت سالگرد شهادت حاج آقامصطفی خمینی(ره) در حرم رضوی»، « رهبر معظم انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران همایش بزرگداشت آیت‌الله حاج سید مصطفی خمینی: مرحوم حاج آقا مصطفی از لحاظ جرأت علمی و منش مبارزاتی، ممتاز بود» را با محتوایی دینی منتشر کرده است.

روزنامه جمهوری اسلامی

این روزنامه امروز مطالب مختلفی در خصوص حاج آقا مصطفی خمینی منتشر کرده است از جمله مطالب: «شخصیت علمی حاج آقا مصطفی خمینی در کلام بزرگان»، « رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران همایش بزرگداشت آیت‌الله حاج سیدمصطفی خمینی تاکید کردند: ضرورت معرفی جایگاه علمی و افکار حاج‌آقا مصطفی خمینی به نسل امروز»، «یادداشت های تبعیدگاه؛ نگاهی به کتاب العوائد والفوائد حاج آقا مصطفی خمینی» و «تفسیر قرآن کریم اثر آیت‌الله حاج آقا مصطفی خمینی در یک نگاه».

این روزنامه همچنین اخبار : « آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی:‌ ورزش باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود»، «پیام شهیدان شهید زین‌العابدین علیزاده»، « فردا به‌طور هم‌زمان انجام می‌شود؛ افتتاح 200 مسجد و مرکز فرهنگی در مناطق کم‌تر توسعه‌یافته کشور» منتشر کرده است.

captcha