آیت‌الله نجفی همدانی باغبان دینی بود
کد خبر: 3676832
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰

آیت‌الله نجفی همدانی باغبان دینی بود

گروه معارف: مدرس حوزه علمیه و دانشگاه گفت: عالم صرف بودن با عالم باغبان بودن بسیار متفاوت است و آقا نجفی همدانی باغبان دینی است.

حجت‎الاسلام حسین ثروتی، استاد حوزه‌ و دانشگاه در گفت وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان اظهار کرد: بسیار قابل تأمل است که آیت‌الله نجفی همدانی با این موقعیت رفیع علمی و اجتماعی دارای تواضعی مثال‌نزدنی است و این برای ما درس بزرگی است.
وی با تأکید بر اینکه علما وارث انبیاء هستند بنابراین باید به طور دقیق مانند آنها عمل کنند، ادامه داد: حضرت علی(ع) در وصف پیغمبر اکرم(ص) فرمودند «طبیب دواء بالطبه یعنی حضرت رسول اکرم(ص) طبیب سیار بودند و زمان خاصی برای مداوا اختصاص نداشت و همواره خود به دنبال درمان بیمار بودند بنابراین علما باید اینگونه باشند و آیت‌الله نجفی همدانی نیز اینگونه بودند.
ثروتی با بیان اینکه علما دو دسته هستند، تشریح کرد: برخی از علما ثابت هستند که باید به خدمت آنها رفت و برخی خود را به مردم عرضه می‌کنند که در بررسی زندگی آیت‌الله نجفی همدانی خواهیم دریافت که عرضه کردن خود به مردم بسیارمهم‌تر از نگارش تفسیر ایشان است.
وی افزود: چرا که ایشان سال‌های طولانی در مسجد کولانج نماز مغرب و عشا را به جماعت اقامه کردند و با رفتار متواضعانه خود جوان‌هایی را تربیت کردند.
وی با بیان اینکه افرادی که پا به عرصه طلبگی می‌گذارند باید به این موضوع توجه وافری داشته باشند، ابراز کرد: نکته حائز اهمیت این است که موقعیت اجتماعی و علمی گاهی باعث ایجاد عُجب و عدم تواضع در وجود عالم می‌شود اما آیت الله نجفی همدانی انسان بسیار متواضعی بود که خود می‌جوشید و خود را به مردم و جامعه عرضه می‌کرد.

عالم صرف بودن با عالم باغبان بودن بسیار متفاوت است
وی خاطرنشان کرد: عالم صرف بودن با عالم باغبان بودن بسیار متفاوت است و آقا نجفی همدانی باغبان دینی است نه عالم صرف دینی که فقط به علم بپردازد، همان‌طور که باغبان از گل خود مراقبت می‌کند و به دنبال رفع کمبودها و مشکلات آن است عالم دینی نیز در برابر مردم و مسائل دینی آنها اینگونه عمل می‌کند.
این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه اگر عالم دارای تواضع و رفتار مناسب با مردم نباشد عملش نتیجه مطلوبی به دنبال ندارد، گفت: در قرآن کریم خداوند فرموده است «وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ‏؛ (اى پيامبر) بال و پر خود را براى مؤمنانى كه از تو پيروى می كنند بگستر (و نسبت به آنها تواضع و مهربانى كن)»(شعراء/ 215)؛ این آیه بسیار مهم است و باید به خوبی در آن تدبر کرد تا کسانی که می‌خواهند وارث انبیا باشند اینگونه بال خود را برای مؤمنین پهن کنند.
وی با بیان اینکه عالم دینی باید خود را هم‌سطح و حتی پایین‌تر از مردم بداند، گفت: شخصیت آیت‌الله نجفی به این جهت در ذهن‌ها ماندگار شده است و با وجود اینکه توفیق دیدار با آیت‌الله نجفی همدانی را نداشتم اما این روش زندگی وی باعث علاقه من به این شخصیت ربانی شده است.
وی تأکید کرد:مشاهده می‌کنیم که جوان‌های گذشته که با ایشان معاشرت داشته‌اند تفسیر وی را با وجود اینکه برای آنها قابل استفاده نیست با علاقه وافری در منزل خود نگهداری می‌کنند و این به دلیل علاقه آنها به آقا نجفی همدانی است.
وی با تأکید بر اینکه رفتار و منش آیت‌الله نجفی همدانی این افراد را به خود علاقمند کرده است، اذعان کرد: فردی که خورشید است باعث می‌شود دیگران راه را گم نکنند و آقا نجفی همدانی اینگونه بود و خداوند متعال این صفت را با تعبیر «سِراجا مُنیرا» درباره پیامبر خود بیان کرده است.
ثروتی با اظهار بر اینکه این زاویه شخصیتی ایشان باید این پررنگ شود،گفت: شخصیت آیت‌الله نجفی همدانی هم درسی برای حوزوی‌ها و عالمان دینی است و هم انتقادی برای کسانی است که خود را عرضه نمی‌کنند و گوشه‌نشینی و انجام کار علمی را انتخاب کرده‌اند که باید گفت امروزه ما درخصوص انجام کار علمی مشکل نداریم بلکه عرضه کردن مبلغان دینی به مردم کم‌رنگ شده است.
وی ادامه داد: خداوند در آیه 3 سوره شعرا می‌فرماید «عَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ؛ گویي مي‏خواهي جان خود را از شدت اندوه از دست دهي بخاطر اينكه آنها ايمان نمي‏آورند»؛ مشاهده می‌کنیم که پیغمبر(ص) و دیگر پیامبران برای هدایت مردم جان خود را به خطر می‌انداختند به طوریکه خداوند هم آن را به صورت خاص در قران کریم بیان کرده است.
وی تصریح کرد: متأسفانه امروز این امر تواضع، عرضه کردن خود به مردم و دلسوزی ضعیف شده است؛ مبلغان و عالمان دین که وارث انبیاء هستند باید این امر را مورد توجه قرار دهند و آقا نجفی همدانی را باید جزء لیست عالمان محمدی قرار داد چراکه خود را به مردم عرضه می‌کند و مانند شمع می‌سوزد تا دیگران از نور او استفاده کنند.
ثروتی با تأکید بر اینکه برگزاری بزرگداشت برای آیت‌الله نجفی همدانی بعد از گذشت 20 سال از فوت وی، نشان‌دهنده علاقه افراد به او است، گفت: آن دسته از عالمانی که خود را خادم مردم می‌دانند، عملشان مثمر ثمر خواهد بود و بر دل‎‌ها تأثیرگذار هستند چراکه کسی بر دل‌ها می‌نشیند که خود را خادم مردم بداند.
وی افزود: از منظر پایین نگاه کردن، باعث شکل گرفتن احترام می‌شود و تا هنگامیکه به مردم از بالا نگاه شود، تواضع شکل نمی‌گیرد ؛ پیامبران الهی از منظر پایین به مردم نگاه می‌کردند و خود را پایین‌تر از آنها می‌دانستند.

captcha