مدیریت جهادی همزاد اقتصاد مقاومتی است
کد خبر: 3682384
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴
محمدباقر نوبخت:

مدیریت جهادی همزاد اقتصاد مقاومتی است

گروه اقتصاد: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: اگر قرار است از اقتصاد مقاومتی برای تحقق رشد هشت درصدی در سال آینده استفاده کنیم، باید به دنبال تحقق درآمدهای مالیاتی باشیم و سهم نفت از منابع درآمدی را کاهش دهیم و به همین دلیل است که بنده از مدیریت جهادی با عنوان همزاد اقتصاد مقاومتی یاد می‌کنم.

فوری////مدیریت جهادی همزاد اقتصاد مقاومتی است

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه بودجه، عصر امروز دوشنبه 25 دی ماه 96 در چهارمین همایش مدیریت جهادی در مرکز همایش های صدا و سیما اظهار کرد: مرحوم دکتر علی شریعتی در تحلیل اینکه چرا کشورهایی همانند انگلیس و آلمان آماده‌ترند تا پروسه ماتریالیسم تاریخی را پشت سر بگذارند و انقلاب کارگری در آنها رخ دهد اما چرا مشاهده می‌کنیم انقلاب کارگری در چین و روسیه که فئودالی هستند رخ می‌دهد، تحلیل می‌کند که آنها تلاش کردند آن عنصری که باعث انقلاب می‌شود را شناسایی کنند و آن عنصر هم احساس فقر و ناداری است.
وی ادامه داد: گاهی در یک جامعه، فقر، تبعیض و فساد وجود دارد اما این فقر، احساس نمی‌شود و به همین دلیل می‌توان کاری کرد که با وجود فساد، اما احساس فساد کاهش پیدا کند و این همان کاری است که در کشورهای پیشرفته صنعتی انجام شده و احساس فقر و فاصله طبقاتی کاهش پیدا کرده و از انقلاب‌ها جلوگیری شده است.
نوبخت با بیان اینکه استفاده از نوع مدیریت‌ها، به نیاز جمع بستگی دارد افزود: شاید فلسفه وجودی دعوت از مسئول بودجه کشور برای این همایش بدون حکمت و دلیل نباشد. اگر یک استاد مدیریت را دعوت می‌کنند، انتظار دارند از مبانی مدیریت جهادی صحبت کند اما مدیری که باید برای سال آینده بر پایه منابعی برنامه‌ریزی کند تا هشت درصد رشد اقتصادی ایجاد کند، این سخن به ذهنش می‌رسد که منابع ما باید درونزا باشد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اهمیت توجه به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: یکی از منابع مالی درونزا برای اداره کشور، مالیات است و اتفاقا در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم به آن اشاره شده است؛ بنابراین اگر قرار است از اقتصاد مقاومتی برای تحقق رشد هشت درصدی در سال آینده استفاده کنیم باید به دنبال تحقق درآمدهای مالیاتی باشیم و سهم نفت از منابع درآمدی را کاهش دهیم و به همین دلیل است که بنده از مدیریت جهادی با عنوان همزاد اقتصاد مقاومتی یاد می‌کنم.
سخنگوی دولت ادامه داد: مالیاتی که برای سال آینده پیش‌بینی شده است که با توجه به واقعیت‌ها بتوان کسب کرد، 105 هزار میلیارد تومان است. قرار است به این مبلغ، نوع دیگری از مالیات اضافه شود که همانا حقوق و مالیات گمرکی است که مبلغ 23 هزار میلیارد تومان است.
نوبخت تأکید کرد: علاوه بر این درآمدهای مالیاتی، دارایی‌های سرمایه‌ای را هم دارا هستیم که اولین مورد در این زمینه، فروش نفت است اما این هم تمام درآمد ما را محقق نمی‌کند؛ بنابراین باید سراغ منابع مالی خود همانند فروش اوراق برویم و با این اوصاف باید عرض کنم که سال آینده پول بیشتری از الان نداریم.
معاون رئیس جمهور یادآور شد: اما از سوی دیگر به رهبر انقلاب وعده تحقق رشد 8 درصدی و رسیدن به جایگاه برتر منطقه را داده‌ایم. مقام معظم رهبری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را با توجه به وضع موجود ابلاغ کردند و در این راستا اگر قرار است پراگماتیستی عمل کنیم باید به مدیریت جهادی روی بیاوریم.
نوبخت با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم درباره اهمیت مدیریت جهادی اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: آیا گمان کرده‌اید به راحتی و بدون آزمایشات و سختی‌ها، شما را وارد بهشت خواهیم کرد بلکه آنقدر سختی و ملالت رسید که حتی پیامبر اکرم(ص) به خدا روی آورد که خدایا تو به ما وعده دادی و اکنون نصرت تو کجاست و تازه پیام آمد که بدان نصرت خداوند نزدیک است. امروزه هم که عرصه مبارزه از نظامی به اقتصادی عوض شده است باید با سبک مدیریت جهادی بتوان مشکلات را برطرف کرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به مفهوم مدیریت جهادی عنوان کرد: مدیریت جهادی فقط این نیست که ساعات کاری را افزایش دهیم بلکه باید از انواع دانش مدیریت و بهره‌وری استفاده کنیم. در چنین شرایطی است که سال آینده بودجه ما نسبت به سال جاری افزایش پیدا کرده و منابع ما بیشتر می‎شود.
وی ادامه داد: بنابراین همه چیز به منابع مادی نیست و سبک دیگری برای استفاده از منابع وجود دارد که همانا مدیریت جهادی است و این مدیریت نیازمند ایمان است. جناب آقای سردار سپهر فرمودند که دستگاه‌های کشور، مشحون از مدیران جهادی است و این امر مایه خوشحالی است و بنده لازم می‌دانم از همه این عزیزان تشکر کنم.
معاون رئیس جمهور در پایان یادآور شد: اگر امروز، سپاه پاسداران، ارتش و بسیج ما را با روزهای اوایل جنگ مقایسه کنید متوجه خواهید شد که آنچه امام و رهبری وعده دادند، به حقیقت پیوسته است.

captcha