افزایش احتمال دخالت روسیه در انتخاب ترامپ
کد خبر: 3683992
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵

افزایش احتمال دخالت روسیه در انتخاب ترامپ

در جشن‌های مرتبط با تحلیف سال گذشته ترامپ، دستکم ۶ تبعه روس با نفوذ که ارتباطات نزدیکی با کرملین داشته‌اند، شرکت داشته‌اند و این مسئله احتمال همکاری دخالت روسیه در انتخاب ترامپ را افزایش می دهد.

افزایش احتمال دخالت روسیه در انتخاب ترامپ /عمومیبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از تسنیم رسانه‌های آمریکایی طی بررسی‌های اخیر خود به این نتیجه رسیده‌اند که در جشن‌های مرتبط با تحلیف ریاست جمهوری ترامپ در سال گذشته دستکم 6 تبعه بانفوذ روسی حضور داشته‌اند.

به نوشته واشنگتن‌پست، در جشن‌های تحلیف سال گذشته ترامپ، ناتالیا ویسلنیتسکایا و رینات آخمتشین که دو لابی‌گر روسی مستقر در آمریکا هستند حضور داشتند. همچنین ماریا بوتینا که پیشتر دستیار الکساندر توروشین از بانکداران به‌نام روسیه بوده و هم‌اکنون از جملعه فعالان حق مالکیت سلاح است نیز حضور داشته است. این سه‌تن در حال حاضر در جریان تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا در معرض تحقیق و بررسی قرار دارند.

طبق این گزارش، ناتالیا ویسلنیتسکایا و رینات آخمتشین که در ماه ژوئن سال 2016 با مقامات ارشد کارزار انتخاباتی ترامپ (در زمان رقابت‌های انتخاباتی) در برج ترامپ دیدار کرده بودند، در جشن‌های پس از مراسم تحلیف حضور داشته‌اند.  ناتالیا ویسلنیتسکایا یک وکیل مرتبط با کرملین است که در سال 2012 علیه قانونی ماگینتسکی به شدت لابی‌گری می‌کرد، قانونی که مقامات روسی مظنون به نقض حقوق بشر را وارد فهرست سیاه می‌کرد. دیگر لابی‌گر روس، رینات آخمتشین نیز که پیشتر یک افسر اطلاعات نظامی شوروی بود، همراه با ویسلنیتسکایا علیه تصویب قانون ماگینتسکی فعالیت می‌کرد. هر دوی اینها در جشنی که یک روز پس از مراسم تحلیف از سوی کمیته تبلیغاتی دانا روهرباکر، عضو مجلس نمایندگان آمریکا در کتابخانه کنگره برگزار شد، حضور داشتند.

به نوشته واشنگتن‌پست، دستکم چهار تبعه روس با نفوذ دیگر در جشن‌های مرتبط با مراسم تحلیف ترامپ در سال گذشته نیز شرکت کرده‌اند.

الکسی رپیک، یک داروساز ثروتمند روس و همسرش نیز در این جشن‌ها شرکت داشته‌اند. همچنین ویکتور وکسلبرگ، غول صنعت انرژی روسی که از نزدیکان پوتین است و دیدارهای متعددی با وی دارد نیز در این جشن‌ها شرکت کرده‌اند. طبق اسناد فدرال این کشور، دو تن از شرکای آمریکایی وکسلبرگ مجموعا 1.25 میلیون دلار به کمیته برگزاری جشن‌های مراسم تحلیف ترامپ کمک کرده‌اند.

در این جشن‌ها، همچنین بوریس تیتوف، از نامزدهای ریاست جمهوری روسیه نیز حضور داشته است. تیتوف که گرایش‌هایی لیبرال دارد قرار است در رقابت‌های ریاست جمهوری سال 2018 روسیه با پوتین رقابت کند؛ با این حال وی یکی از اعضای حلقه کرملین و یکی از دوستان پوتین است.

همانطور که پیشتر اشاره شد، ماریا بوتینا از حامیان حق داشتن سلاح نیز در جشن‌های مرتبط با تحلیف ترامپ حضور داشته است. وی بارها خود را کارمند بانک مرکزی روسیه، یک علاقه‌مند به سلاح، یک دانشجوی مقاطع تحصیلات تکمیلی (در دانشگاه آمریکن در واشنگتن)، یک روزنامه‌نگار، یک نماینده فدراسیون روسیه و یک نقطه ارتباط بین کارزار ترامپ و روسیه نامیده است. وی در گذشته به پول‌شویی و دیگر جرایم مالی متهم شده است.

بوتینا چند روز پس از تحلیف ترامپ یک مراسم جشن تولد برای خودش در یک کافه در نزدیک دانشگاه آمریکن برگزار کرد. در این جشن تولد چندین تن از مشاوران انتخاباتی ارشد ترامپ و انجمن ملی سلاح آمریکا و افرادی همچون پال اریکسون، استراتژیست حزب جمهوری‌خواه آمریکا حضور داشته‌اند. بوتینا و اریکسون دستکم از سال 2013 با یکدیگر مراوده داشته و اریکسون به این نکته اشاره کرده است که ارتباطات خوبی با کرملین دارد.
captcha