پیشرفت طرح‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه وزارت نفت چشمگیر بوده است
کد خبر: 3684423
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶
جهانگیری در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی:

پیشرفت طرح‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه وزارت نفت چشمگیر بوده است

گروه اقتصاد: معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه پیشرفت طرح‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه وزارت نفت چشمگیر بوده است، گفت: دستاورد کشور در موضوع برداشت نفت و گاز از میادین مشترک قابل توجه است و باید در اجرای طرح‌های مرتبط با این صنعت سریعتر و جدی‌تر بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگيري پيش از ظهر امروز، دوشنبه 2 بهمن، در جلسه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي با اشاره به موضوع جلسه و ميزان پيشرفت طرح هاي نفتي توسعه ميادين مشترك غرب كارون، اظهار کرد: ما در ميزان برداشت از اين ميادين در مقطعي به دلايل مختلف از عراق عقب افتاديم كه در حال حاضر اين عقب ماندگي جبران شده و طرح هاي خوبي براي توسعه در اين منطقه در حال انجام است.
وي با تاكيد بر اينكه بايد از همه ظرفيت كشور،‌ بويژه توان بخش خصوصي و نهادهاي غير دولتي براي دستيابي به هدف برداشت نفت به ميزان يك ميليون و ۲۲۰ هزار بشكه در روز استفاده شود،‌ افزود: همه دستگاه ها اعم از صندوق توسعه ملي، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد بايد در كنار وزارت نفت كمك كنند تا اين طرح كه نماد واقعي اقتصاد مقاومتي است هرچه بهتر و سريعتر تحقق يابد.
فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتي با اشاره به اينكه وزرات نفت بايد تمام توان خود را براي فراورش و بازيافت چاه هاي منطقه بكار گيرد، افزود: هريك درصد بازيافت در اين حوزه درآمدي در حدود ۳۳ ميليارد دلار براي كشور ايجاد مي كند كه نبايد از اين مساله به سادگي عبور كرد.
معاون اول رييس جمهور همچنين از وزارت نفت خواست تا با توجه به وجود توان فني و دانش بومي در كشور،‌ براي جلوگيري از هدر رفت گاز اين ميادين برنامه ريزي لازم را انجام دهد.
در اين جلسه كه وزراي نيرو، دفاع، پشتيباني و نيروهاي مسلح، اقتصاد و دارايي، فرهنگ و ارشاد اسلامي ، راه و شهرسازي و ارتباطات و فناوري اطلاعات و نيز رييس سازمان برنامه و بودجه، رييس سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري و رييس اتاق بازرگاني ايران حضور داشتند، مقرر شد به منظور جبران تاخير پروژه احداث كارخانه گاز و گاز مايع ۳۲۰۰ و جلوگيري از سوزاندن گازهاي همراه، وزارت نفت قراردادهاي سرمايه گذار موجود را بازنگري كرده بگونه اي كه تا نيمه اول سال ۹۸ پروژه NGL۳۲۰۰ به بهره برداري برسد.
همچنين مقرر شد شركت ملي نفت ايران براي استفاده حداكثر و بهينه از ظرفيت چاه هاي توليدي ميادين مشترك غرب كارون، نسبت به تهيه دستگاه هاي فراورش نفت در ميدان آزادگان جنوبي اقدام كند.
ستاد وزارت نفت را مكلف كرد تمهيدات لازم در خصوص استفاده از ظرفيت و ساز و كار قراردادهاي جديد نفتي در توسعه فازهاي بعدي ميادين مشترك غرب كارون را بعمل آورد.
در اين جلسه نماينده وزارت نفت در گزارشي از توسعه ميادين مشترك نفتي غرب كارون در راستاي اجراي بند ۱۴ سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي ، كه بر افزايش ذخاير راهبردي نفت و گاز كشور به ويژه در ميادين مشترك تاكيد دارد،‌ گفت: با برنامه ريزي و اجراي طرح هاي توسعه اي ميزان برداشت ما از ميادين مشترك غرب كارون شامل ميادين يادآوران، آزادگان جنوبي، آزادگان شمالي، ياران جنوبي و ياران شمالي در منطقه مرزي با عراق امسال به ۳۲۰ هزار بشكه در روز رسيده است
وي با بيان اينكه ميزان ذخاير نفت درجا در ميادين مشترك غرب كارون ۶۷ ميليارد بشكه است،‌ گفت: توليد از فاز ۱ توسعه ميدان مشترك غرب كارون به ميزان ۵۳۵ هزار بشكه در روز برنامه ريزي شده است. همچنين پتانسيل نهايي (فاز۲) توليد با ظرفيت يك ميليون و دويست و بيست (۱۲۲۰هزار) بشكه در روز لحاظ گرديده است.
در اين گزارش با اشاره به تأثير سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي بر توسعه ميادين مشترك غرب كارون تصريح شد: از آثار پيشرفت اين طرح ها تجهيز منابع مالي كشور و حداكثر سازي استفاده از ظرفيت ها، توجه به استفاده از توان ساخت داخل ، تاثير مستقيم بر افزايش اشتغال و تاكيد بر دانش بنياني بوده است.
نماينده وزارت نفت با بيان اينكه در جهت بكارگيري فناوري هاي روز دنيا با هدف افزايش ضريب بازيافت از ميادين مذكور قراردادهايي با موسسات معتبر داخلي و خارجي منعقد شده است،‌ گفت: براي اجراي توسعه ميادين مشترك در غرب كارون بالغ بر ۷۰ درصد از پروژه ها توسط پيمانكاران، مشاوران و سازندگان داخلي اجرا گرديده است.
همچنين وزارت نفت در راستاي مسئوليت هاي اجتماعي منطقه در قالب طرح كمك در بخش هاي بيمارستان و درمانگاه، بهداشت، آب و فاضلاب، مدرسه سازي،‌راه و شهرسازي، بيابان زدايي،‌ ورزش و جوانان .... اعتباراتي بالغ بر ۴۹۰۰ ميليارد ريال لحاظ نموده است.

captcha