قرآن بر خلاقیت و شکوفایی ذیل آیه «لعلکم تفلحون» تاکید کرده است/ فلاح مستلزم فضای امن و آزاد
کد خبر: 3684497
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶
رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی:

قرآن بر خلاقیت و شکوفایی ذیل آیه «لعلکم تفلحون» تاکید کرده است/ فلاح مستلزم فضای امن و آزاد

گروه سیاسی: رئیس جمهور با بیان اینکه خلاقیت و شکوفایی مردم مورد تأکید قرآن کریم است، گفت: هدف بالا برای همه عبادات و دستورات الهی «لعلکم تفلحون» است و «فلاح» همان شکوفایی همه استعدادهاست و این شکوفایی در یک فضای آزاد، آرام و امن امکان پذیر است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور، امشب، 2 بهمن ماه در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی ضمن تبریک فرارسیدن میلاد حضرت زینب(س) و همچنین روز پرستار به سؤالات رضا رشیدپور، مجری این گفت وگوی زنده تلویزیونی پاسخ داد.
اولین پرسش این گفت‌وگو مربوط به حادثه غرق شدن نفت‌کش سانچی و کشته شدن 32 دریانورد و متخصص کشور بود که رئیس جمهور در این زمینه گفت: این اتفاق، حادثه تلخی بود که در آن، 32 نفر از عزیزمان را از دست دادیم و بسیار تأثربرانگیز بود.
وی افزود: ساعاتی بعد از این حادثه، مطلع شدم که کشتی نفت‌کش با کشتی چینی برخورد کرده و ابعاد حادثه روشن نبود؛ با مسئولان صحبت کردم و صبح فردا مسئولان مربوطه را خواستم و کمیته‌ای تشکیل شد تا مسئولیت این امر را به عهده بگیرند؛ وزارت خارجه نیز به طور منظم با مسئولان چینی و کشورهای اطراف در تماس بودند تا کمک‌های لازم به این عزیزان بشود.
وی با بیان اینکه همه تلاش صورت گرفت تا عزیزان نجات پیدا کنند، اظهار کرد: هرچند بر اساس گزارش‌ها از همان ابتدا امیدها کم بود، اما با این حال همه تلاش‌ها برای نجات این عزیزان شکل گرفت.
وی گفت: وزیر کار به دلایلی به چین اعزام شد و قبل از اعزام وزیر، دو تیم به این کشور عازم شدند و تیمی را از نیروی دریای ارتش را برای نجات این عزیزان اعزام کردیم که متأسفانه این عزیزان از بین رفتند.
وی ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار، اظهار کرد: به همه مقامات مسئول دو مسئله را گوشزد می‌کنم؛ اول اینکه پیگیر ماجرا باشند و از نظر حقوقی مسئله را پیگیری کنند و دوم اینکه به خانواده‌های داغدار رسیدگی کنند.
رئیس جمهور تصریح کرد: دولت یک روز را به دلیل شهادت این عزیزان عزای عمومی اعلام کرد و آنها را شهید راه خدمت لقب داد.
روحانی در واکنش به سؤال مجری مبنی بر شعاری بودن اعلام روز عزای عمومی و شهید خطاب کردن آنها گفت: این دو مسئله شعاری نیستند؛ وقتی دولتی به طور رسمی روزی را عزای عمومی اعلام می کند، به معنای اهمیت مسئله است و ثانیاً تشفی برای قلوب عزیزانی که در این حادثه عزادار شده‌اند.
رئیس جمهور گفت: قبل از اینکه این روز اعلام شود، نمایندگانی را برای دیدار خانوادگان عزادار اعزام کردیم و آنها خواسته‌هایی داشتند از جمله اینکه این عزیزان شهدای خدمت باشند؛ بنابراین، این مسئله خواست خانواده‌های آنها و مردم است و ارزش معنوی بسیار بالایی برای این عزیزان دارد؛ علاوه بر این مقامات مسئول باید به مسائل و گرفتاری‌های خانواده‌های داغدار رسیدگی کنند.

وی افزود: این مسئله نشان می‌دهد که این عزیزان در مسیر خدمت به ملت همه تلاش خود را کرده و جان خود را فدا کرده اند.

رئیس جمهور در ادامه این گفت وگوی زنده تلویزیونی در مورد زلزله های اخیر به ویژه زلزله کرمانشاه گفت: زلزله یکی از مسائل مهم ماست؛ زلزله کرمانشاه حادثه کم سابقه‌ای بود و به دلیل اینکه قبل از آن پیش لرزه ای آمده بود، باعث شد بسیاری از مردم از خانه خارج شوند وگرنه تلاف ما بیشتر از این بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه در زلزله کرمانشاه اقدامات خوبی انجام شد، اظهار کرد: دقایق اول که نزدیک به ساعت 22 بود با وزیر کشور صحبت کردم و همان وقت کمیته ای برای رسیدگی به این مسئله تشکیل شد و بلافاصله، شب هنگام تیمی به کرمانشاه اعزام شد و مسئولان این استان فعال شدند.

وی افزود: بخش امداد کار بزرگی انجام داد و 7817 نفر مصدوم را نجات داد و به بیمارستان ها منتقل کرد؛ من هم فردای آن روز، یعنی دوشنبه به کرمانشاه رفتم؛ در این حادثه بعضی افراد می گفتند چند روز دیگر بروید چرا که هنوز وضعیت مشخص نیست و بی نظمی است و مسائل ناامنی وجود دارد اما در عین حال از وزیر کشور و وزیر بهداشت خواستم به کرمانشاه بروند و من هم فردای آن روز به کرمانشاه رفتم.

روحانی ادامه داد: جایی در سر پل ذهاب مشخص شده بود که آنجا پیاده شوم و صحبت کنم اما در مسیر یکی از ساختمان ها را دیدم که فرو ریخته بود و همان جا از ماشین پیاده شدم و در کنار همان ساختمان با مردم صحبت کردم و بعد به سر پل ذهاب رفتم. در آنجا محلی پیش بینی شده بود که نمی توانستم همه جمعیت را ببینم برای همین به داخل ماشین رفتم و از آنجا با مردم صحبت کردم.

وی گفت: پس از آن جلسه شورای کرمانشاه را تشکیل دادیم و به بیمارستان ها رفتم و به مجروحان سر زدم؛ در بیمارستان ها کار بزرگی انجام شده بود و 600 عمل جراحی در آن مدت کوتاه انجام شد که جا دارد از همه نیروهای امدادگر، هلال احمر، ارتش و سپاه تشکر کنم.

رئیس جمهور اظهار کرد: برای چادرها، اسکان موقت و اضطراری اقدماتی خوبی صورت گرفت و بلافاصله بودجه ای تخصیص داده شد.

وی در مورد تلاش دولت در حوزه مسکن و ترمیم بافت‌های فرسوده گفت: در بافت فرسوده محله ای است که مردم در آن زندگی می کردند و مدرسه و مسجد و بهداری و امکانات دارد؛ قرار است خانه هایی که در کوچه های باریک وجود دارند و امکان خدمات رسانی به آنها مشکل است، تخریب شوند و شرایط ایجاد ساختمان و مسکن جدید در اختیار آنها قرار گیرد و نمی گذاریم شرایط از نظر فرهنگی و محله ای تغییر کند.

 روحانی در مورد قیمت بالای دلار گفت: وعده دولت دوازدهم این بود که ارز مورد نیاز مردم را تامین کند؛ در این دولت خوشبختانه درآمد ارزی مان بیشتر از مخارج ارزی است؛ به طور حدودی تا پایان سال 96، 90 میلیارد دلار درآمد نفتی و غیر نفتی پیش بینی شده است و مخارجی که ما داریم اعم از واردات قانونی و حتی غیر قانونی و خدمات مخارج ما حدود 70 میلیارد خواهد بود.

وی در مورد عزم جدی دولت برای مقابله به قاچاق اظهار کرد: برای مبارزه با انواع قاچاق ها و فسادها اقدمات متنوعی باید انجام بگیرد؛ همین که در 4 سال توانسته‌ایم 20 میلیارد قاچاق را به 12 میلیارد رسانده ایم نشان می دهد که اقدمات خوبی انجام گرفته است و یک موفقیت نسبی بوده است و باید این راه را ادامه دهیم.

رئیس جمهور در مورد افزایش قیمت دلار و شایعه ای مبنی بر تلاش دولت برای رفع کسری بودجه از طریق این افزایش قیمت گفت: حتما دولت به دنبال این نیست؛ هیچ وقت به نفع دولت نیست که قیمت دلار را در بازار بالا ببرد که مخارجش تامین شود؛ پیش بینی های بودجه ای دولت روشن است و به صراحت می گویم دولت هیچ گاه به دنبال افزایش نرخ ارز برای تامین کسری بودجه خود نیست.

وی تصریح کرد: این نوسانات اثرات بسیار ناپسندی را در زندگی و اقتصاد مردم می گذارد؛ اساس برنامه ما و قولی که از اول دولت دوازدهم دادیم، امنیت، آرامش، آزادی و پیشرفت بوده و پای این قولی که به مردم داده ایم ایستاده ایم.

روحانی با تأکید بر اینکه می خواهیم جامعه آرام باشد، گفت: ما می خواهیم زندگی مردم، زندگی راحت باشد و نمی خواهیم در کشور ناامنی باشد؛ اعتراض و انتقاد اشکال ندارد و اگر مردم در چارچوب قانون بیایند و تظاهرات کنند اشکالی ندارد اما چیزی که مردم را نگران می کند ناامنی و تنش‌های بی مورد در جامعه است.

وی افزود: می خواهیم کشور آرامی داشته باشیم که اینگونه است و ایران در میان همه کشورهای منطقه آرام ترین کشور است و آرامش در کشور وجود داشته و همیشه آرام بوده اما نوسانات جزئی ممکن است در برخی مسائل پیش بیاید و تمام شود اما هدف ما آرامش، امنیت و آزادی بیشتر مردم است به همین دلیل می گوییم فضا باید روز به روز آزادتر باشد تا مردم بتوانند خلاقیت بیشتر داشته باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه خلاقیت و شکوفایی مردم مورد تأکید قرآن کریم است، گفت: هدف بالا برای همه عبادات و دستورات الهی «لعلکم تفلحون» است و «فلاح» همان شکوفایی همه استعدادهاست و این شکوفایی در یک فضای آزاد، آرام و امن امکان پذیر است.

وی در مورد سؤالی مبنی بر ریزگردها و آلودگی هوا اظهار کرد: این مشکلی واقعی و مهمی است که برای مردم اهواز و خوزستان به دلیل ریزگردها وجود دارد و در تهران و کلان شهرها به خاطر آلودگی است و این مسئله به ما هشدار می دهد که به محیط زیست خود برسیم؛ ما نمی توانیم محیط زیست خود را رها کنیم و مدارس را تعطیل کنیم و سلامت را تهدید کنیم.

روحانی افزود: ما از سال گذشته شروع کردیم برای اینکه منشأ داخلی ریزگردها را از بین ببریم؛ البته برخی مسائل زمان بر است یعنی ما نمی توانیم صدها هزار هکتار را در عرض چند ماه نهال کاری کنیم و تالابی که خشک شده را به فوریت آب برسانیم اما کارها را آغاز کرده ایم.

وی در مورد مشکلات مردم در رابطه با صندوق‌های مالی اعتباری غیر مجاز نیز گفت: مردم باید بدانند که هر بانک یا صندوقی خلاف وضعیت متعارف، قول سود بالا را داد احساس خطر کنند؛ این مسئله برای این است که مردم را به خود جذب کنند و قول سود بالا را می دهند بنابراین حواس مردم جمع باشد.

رئیس جمهور افزود: مردم به هر دلیل به صندوق ها اعتماد کردند و مشکلی پیش آمده است؛ دولت باید این مشکل را حل کند؛ وقتی می گوییم دولت حل کند، یعنی از جیب مردم تامین کند؛ یادمان نرود که دولت پولی ندارد و پولی که در اختیار دولت است برای مردم است بنابراین وقتی می گوییم دولت قرار است پول بدهد، به این معناست که مردم بیایند و مشکل را حل کنند.

وی گفت: بانک مرکزی بیش از 11 هزار میلیارد تومان پول گذاشته تا بتواند 98 درصد مشکلات سپرده گذاران حل شود و این کار انجام گرفته است؛ این یک فشار بسیار زیادی به دولت است.

رئیس جمهور در پایان سخنان خود در گفت وگوی زنده تلویزیونی گفت: در دوران تبلیغات انتخابات علاوه بر چهار اصل امنیت، آرامش، آزادی و پیشرفت، دو وعده مهم در مورد اشتغال و تلاش مضاعف برای رفع فقر مطلق دادم که این دو هدف در بودجه 97 آورده ام و از نمایندگان ملت می خواهم که با تصویب این موارد دولت را در این زمینه کمک کنند.

captcha