اعتبارات برنامه‌های قرآنی اندک است/ ایثارگران به موضوع قرآن حساس هستند
کد خبر: 3684611
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴
حجت‌الاسلام کاویانی‌ راد:

اعتبارات برنامه‌های قرآنی اندک است/ ایثارگران به موضوع قرآن حساس هستند

گروه جهاد و حماسه: معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در دومین جشنواره فیلم ایثار، آثار موضوعات ایثارگری را در 16 محور به صورت جزیی و ویژه مورد بررسی قرار داده‌ایم و همچنین ایثارگران نسبت به موضوع قرآن حساس هستند و ما برای برگزاری برنامه‌های قرآنی با محدودیت اعتبارات روبرو هستیم.

 به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)؛ نشست خبری دومین جشنواره ملی فیلم ایثار پیش از ظهر امروز با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن کاویانی راد، معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران و حسینی مدیر کل امور هنری معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در سالن شهید سلیمانی بنیاد شهید برگزار شد.

حجت‌الاسلام کاویانی راد با اشاره به این موضوع که حضرت زینب(س) نقش بسزایی در انتقال و حفظ پیام و فرهنگ شهدا نقش بسزایی داشت گفت: شما اهالی رسانه هم چنین نقشی را دارید. نقشی که حضرت زینب(س) ایفا کرد و توانست قیام عاشورا را به عنوان یک خبر اعجاب‌انگیز به جامعه بشری منتقل کند.

وی افزود: مهمترین شاخصه انقلاب بُعد آرمانی، ارزشی و فرهنگی است که توسط امام(ره) پایه‌گذاری شد و اصیل‌ترین و ارزشمندترین بعد فرهنگ در هر جامعه‌ای در قالب فرهنگ، ایثار، از خودگذشتگی، جانبازی و شهادت است.

وی افزود: ملت ایران بیش از 150 هزار شهید و بیش از 200 جانباز دارند  و با این حال باز هم افتخار می‌کنند و هنوز با استقامتشان آماده هستند.

وی بیان کرد: مهمترین ماموریت بنیاد شهید و امور ایثارگران موضوع حفظ، انتشار و تعالی فرهنگ ایثار و شهادت است. اگر چه بنیاد شهید در فرهنگ ایثار مسئولیت‌های دارند اما حوزه معاونت فرهنگی به‌صورت ویژه در این عرصه خطیر و دشوار نقشی را ایفا می‌کند که پر هزینه است.

وی بیان کرد: 157 هزار دانشجواز جامعه ایثاری و 211 هزار دانش آموز بر اساس طرح شاهد تحت حمایت بنیاد شهید هستند همچنین در زمینه فرهنگی شاهد برگزاری همایش، کنگره ملی، تولید یادمان، نمایشگاه‌های مختلف با موضوع ایثار هستیم.

وی افزود: بیش از سه هزار ایثارگر تحت آموزش روایتگری قرار گرفته‌اند و آنها با عنوان پیام آوران ایثار در صحنه‌های مختلف اجتماعی به تبلیغ و دفاع از عرصه فرهنگ ایثارگری مشغول هستند. همچنین انتشارات بنیاد شهید چهار ماهنامه و بیش از 1500 کتاب منتشر کرده است. فعالیت 4 سایت اطلاع رسانی با عنوان سایت قربانیان ترور، جانبازان شیمیایی، نوید شاهد و نوید ایثار در حال فعالیت هستند.

وی افزود: نگهداری، ترمیم، حفظ و بهره برداری مناسب و تولید و فناوری اسناد شهدا و ایثارگران براساس ماده 66 قانون جامع در حال تحقق است. ما تلاش می‌کنیم تا اسناد را از خانواده‌های شهدا جمع آوری و آنها را ترمیم کنیم هم اکنون بیش از 9 میلیون سند مکتوب در آرشیو معاونت قرار گرفته شده است. و بیش از 90 درصد شهدا مجموعه آثاری را از خود برجایی گذاشته‌اند که حدود 217 هزار سند از شهدا در اختیار مجموعه است.

 وی بیان کرد: حفظ تاریخ ایثارگری از جامعه ایثارگری 70 درصدی در حال توسعه است همچنین جمع آوری تاریخ شفای جانبازان به صورت حرفه‌ای و جمع آوری و ثبت خاطرات والدین شهدا از دیگر برنامه‌های اجرا شده و در حال انجام است. باید گفت 150 هزار والدین در حال حاضر به علت کهولت سن داریم که در حال از دست آنها هستیم ما باید تلاش کنیم تا خاطراتشان را از آنها جمع آوری و به ثبت برسانیم که پیشنهادم به رسانه‌ها این است که ما را در این زمینه یاری کنند.

وی یاد آور شد: فعالیت‌های قرآنی معاونت در قالب آموزش، مسابقات و شناسایی استعدادهای افراد بوده که تحقق آنها نیازمند اعتبارات گسترده است.

وی افزود: از انجا که ابزار هنر ارزشمندترین ابزار برای بیان انتقال فرهنگ است در بخش امور هنری موفق به تولید 10 فیلم سینمایی، 5 سریال، هزار برنامه رادیو در سال گذشته و تولید مجموعه‌های مستند و تولید سنفونی ایثار در چهار مرحله بودیم که امسال بخش چهارم سمفونی ایثار در حال برگزار است.همچنین با برگزاری مسابقات فیلم سازی هنرمندان را تشویق به استفاده از مجموعه اطلاعات، سوژه‌ها و اسناد انقلاب می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌ها با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم ایثار تصریح کرد: شاید برگزاری این جشنواره مسئولیت‌ اصلیش بر عهده وزارت ارشاد و دیگر نهادها باشد اما معتقدیم در مقوله فرهنگی هر کسی قدمی پیش ببرد توفیق در کار را خواهد یافت از این رو ما این جشنواره را با همکاری شبکه مستند سیما و با شعار ترویج فرهنگ ایثار با رویکرد ارتباط معقوله با افزایش امنیت و آرامش برگزار خواهیم کرد.

وی با اشاره به اهداف جشنواره گفت: تشویق و ترغیب فیلمسازان به تولید آثار با موضوع ایثار و شهادت و ایثار اجتماعی، تحکیم ارتباطات و مبادلات فرهنگی با موضوع ایثار و شهادت در سطح کشور، ترقیب و تشویق جوانان هنرمند جامعه اسلامی به ترویج فرهنگ ایثار با بهره‌گیری از ابزارهای هنری از اهداف جشنواره به شمار می‌رود.

وی افزود: موضوعات جشنواره شامل ایثار و شهادت، ایثار اجتماعی، ایثار و بصیرت، ایثار و سبک زندگی اسلامی ایرانی با محوریت زندگی شهدا، جانبازان و آزادگان، ایثار و اقتصاد مقاومتی، ایثار و جنگ نرم، ایثار و آسیب‌های اجتماعی، ایثار و شهدای مدافع حرم، ایثار و کار آفرینی، ایثار بیداری اسلامی و مقابله با اسلام هراسی، ایثار و زنان جانباز، ایثار و همسران جانبازان، ایثار و امید به آینده،ایثارگران و فضای مجازی، ایثارگران مشارکت‌های اجتماعی و اقدامات خیر خواهانه و ایثار و انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به تفاوت‌های این دوره از جشنواره نسبت به دوره قبل گفت: توجه به مقوله ایثار اجتماعی و افزودن موضوع فیلمنامه به دومین جشنواره از جمله ویژگی‌های متمایز این دوره به شمار می‌رود.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه چرا به جای برگزاری این جشنواره بخشی را در جشنواره فیلم جشنواره فجر اختصاص نداده‌اید گفت: در این جشنواره موضوعات را به صورت ریزتر و جزئی‌تر در موضوعات جشنواره قرار داده‌ایم و جشنواره فیلم فجر کلی است اما سال گذشته و امسال بخش داوری ویژه تولیدات ایثار و شهادت را بر عهده داریم تا جایزه ویژه را به صاحب اثر اهدا کنیم همچنین این روند در جشنواره تئاتر فجر هم محقق شده و خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه‌های قرآنی معاونت در بنیاد شهید گفت: قرآن مقوله خاصی است و جامعه ایثارگری نسبت به موضوع آن حساسیت دارد و ما در این بخش قرائت، حفظ و تلاوت قرآن را مد نظر قرار داده‌ایم و با برگزاری مسابقات قرآنی در سطوح استانی و کشوری به شناسایی استعدادها می‌پردازیم همچنین در این بخش دوره‌های تخصصی برای حافظان و قاریان و تربیت مربی مد نظر است. همچنین برگزاری محافل قرآنی و معرفی چهره‌های قرآنی ایثارگری در حال اجرا است .

در ادامه حسینی مدیر کل امور هنری معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: داوران جشنواره ملی فیلم آثار از مدیران صدا و سیما و مستند سازان شاخص و اساتید دانشگاهی هستند.همچنین آثار شاخص جشنواره از شبکه یک و دیگر شبکه‌های تلویزیونی پخش خواهد شد همچنین برای سومین دوره جشنواره برنامه ریزی کرده‌ایم تا آنها را در سینما اکران کنیم.

وی در پایان گفت: آرشیوهای دفاع مقدس را می‌توانیم در اختیار هنرمندان قرار دهیم تا آنها را در تولیداتشان یاری دهیم.

captcha