کشتار حافظان قرآن در افغانستان؛ واقعیت یا دروغ؟+عکس
کد خبر: 3703252
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶
ایکنا گزارش می‌دهد؛

کشتار حافظان قرآن در افغانستان؛ واقعیت یا دروغ؟+عکس

گروه بین‌الملل – در روزهای اخیر اخبار گوناگونی در محافل رسانه‌ای منتشر شد که حکایت از حمله نیروهای دولتی افغانستان به مدرسه حفظ قرآن در ولایت قندوز افغانستان داشت.

کشتار حافظان قرآن در افغانستان؛ واقعیت یا دروغ؟!+عکسبه گزارش ایکنا؛ این اخبار که در رسانه‌های داخلی با عنوان حمله به مدرسه دینی ولایت قندوز در شمال افغانستان و بررسی این حمله از سوی گروه حقیقت‌یاب سازمان ملل منتشر شد، نشان می‌داد که نیروهای دولتی افغانستان به منظور سرکوب نیروهای طالبان عامل آن بوده‌اند.

این حادثه کشته‌شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان را که بنا به گزارش پایگاه خبری الاهرام مصر در بین آنان حافظان قرآن هم بودند، در پی داشت، در حالی که ارتش افغانستان کشتار غیر نظامیان را تکذیب و اعلام کرد که نیروهای وابسته به طالبان در حمله به قندوز به هلاکت رسیده‌اند.

تحلیل الاهرام در این زمینه بدین شرح است:

در این فاجعه که در پی حمله هوایی نیروهای دولتی حمایت‌شده از سوی گروه‌های ائتلاف بین‌المللی غربی روی داد، جوانان و کودکان حافظ قرآن ولایت قندوز در شمال افغانستان که برای شرکت در مراسم تجلیل از برترین‌های مسابقه «ختم قرآن» در مدرسه حفظ قرآن قندوز گرد هم آمده بودند، کشته شدند. در واقع حافظان قرآن به جای تجلیل، به شهادت رسیده و به سوی پروردگارشان شتافتند.

دولت افغانستان این هجوم وحشیانه را به بهانه حضور اعضای وابسته به گروهک تروریستی طالبان توجیه و اعلام کرد گردهمایی رهبران طالبان را هدف قرار داده است که این نشان می‌دهد اطلاعات مربوط به مکان حادثه، به اشتباه به دولت افغانستان و نیروهای ائتلاف غربی مخابره شده است.

طبق گزارش‌های اولیه در این فاجعه، 10 نفر از گروه‌های سنی مختلف از 5 تا 20 سال کشته شدند و مسجد مدرسه حفظ قرآن از جسد پاکشان پر شده بود. تعداد مجروحان نیز به گفته «نصرالدین سعدی»، قائم‌مقام منطقه دشت ارچی(منطقه وقوع حادثه) 50 نفر اعلام شد و وی تأکید کرد به احتمال قوی تعداد قربانیان افزایش خواهد یافت.

کشتار حافظان قرآن در افغانستان؛ واقعیت یا دروغ؟!+عکس

بنا به اعلام مقامات افغانستان، بازرسان سازمان ملل برای روشن‌شدن ابهامات حمله، به محل حادثه اعزام شدند و روستاییان در اقلیم قندوز تأکید کردند که ده‌ها تن از قربانیان این حمله هوایی به دست نیروهای دولتی در منطقه تحت سیطره طالبان(قندوز) را، دفن کردند و سازمان ملل آن را «ناراحت‌کننده» خواند.

این واقعه، خطرات استخدام نیروهای هوایی در افغانستان به موجب استراتژی جدید سال گذشته ایالت متحده آمریکا(برنامه آمریکا برای تجهیز نیروی هوایی افغانستان) به بهانه مجبورکردن طالبان به حضور در پای میز مذاکره را به وضوح نشان داد.

سیدجان، از ساکنان دشت ارچی نیز در این باره گفت: من در مراسم تشیع دسته جمعی حدود 40 نفر شرکت کردم و این حمله که با هلیکوپتر(بالگرد) انجام شد، در مراسمی دینی به  مناسبت جشن پایان حفظ قرآن توسط جوانان، به وقوع پیوست و به گفته شاهدان عینی حدود هزار نفر در این مراسم حضور یافته بودند.

هیات امدادرسان سازمان ملل متحد در افغانستان نیز اعلام کرد: بازرسان این هیئت گزارش‌هایی نگران‌کننده دریافت کرده‌اند که نشان از خسارت‌های شدید به غیرنظامیان دارد.

در حالی که بسیاری از منابع بیشتر قربانیان را از غیرنظامیان اعلام کرده‌اند، مسئول ارشد وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد: این حمله هوایی طی گردهمایی افراط‌گرایان روی داد و به کشته‌شدن دست کم 35 نفر  از طالبان و مجروح‌شدن شمار زیادی از آنان شد.

این مقام افغانستانی با نفی هر گونه خسارت به غیر نظامیان(اعم از کشته و مجروح) گفت: در بین کشته‌شدگان دو رهبر ارشد طالبان هم بوده‌اند.

کشتار حافظان قرآن در افغانستان؛ واقعیت یا دروغ؟!+عکس

 از سوی دیگر ویدئوی منتشره در اینترنت از سوی طالبان، جسد چهار کودک پیچیده در کفن را نشان می‌دهد و تصاویر دیگری از کودکان و بزرگسالان در حال معالجه در بیمارستان نیز منتشر شده است.

طالبان همچنین با اعلام این که این حمله هوایی کشته‌شدن 150 تن از علما و غیرنظامیان را در پی داشته است، حضور نیروهای خود در مکان حادثه را تکذیب کرد.

کشتار حافظان قرآن در افغانستان؛ واقعیت یا دروغ؟!+عکس

کشتار حافظان قرآن در افغانستان؛ واقعیت یا دروغ؟!+عکسکشتار حافظان قرآن در افغانستان؛ واقعیت یا دروغ؟!+عکس

کشتار حافظان قرآن در افغانستان؛ واقعیت یا دروغ؟!+عکس کودک مجروح در حمله هوایی به قندوز در بیمارستان(عکس از رویترز)

انتهای پیام

captcha