مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ دوم اردیبهشت‌ماه؛ آغاز دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب
کد خبر: 3706578
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ دوم اردیبهشت‌ماه؛ آغاز دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب

گروه فعالیت‎های قرآنی ــ «آغاز دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب از دوم اردیبهشت‌ماه»، «هجدهمین دوره طرح هزاران ختم قرآن کریم برگزار می‌شود» و «اختصاص بیش از ۷۰ ساعت برنامه تلویزیونی به مسابقات بین‌المللی قرآن»، از جمله مهم‎ترین اخبار صفحات معارفی رسانه‌ها در روز جاری هستند.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ دوم اردیبهشت‌ماه؛ آغاز دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز سه‎شنبه 28 فروردین 97 اخبار متعددی را انتشار داده‌اند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.
فارس
صفحه فعالیت‌های برگزاری فارس در روز جاری تعداد شش خبر منتشر کرده و از جمله در گفت‎وگویی با حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در درباره دلایل تأخیر در تشکیل اتحادیه مدغم قرآنی آورده است: با توجه به اینکه هنوز نمایندگان استانی مشخص نشده‌اند و بر اساس قوانین باید یک ماه قبل از نمایندگان استانی برای حضور در مجمع عمومی کشوری دعوت به عمل آید، زمان برگزاری مجمع اتحادیه کشوری به تعویق افتاده است.
وی با بیان اینکه اتحادیه کشوری 31 خرداد و اول تیرماه برگزار می‌شود، افزود: ما برای سال 1397 برنامه‌هایی را در حوزه‌های مختلف قرآنی طراحی کرده‌ایم بر همین اساس طبق سال‌های گذشته به کمیسیون‌های مرتبط برنامه‌ای را ارائه کرده‌ایم.
محمدی با اشاره به اینکه اتحادیه تشکل‌ها فعالیت‌هایی را اجرایی می‌کند و پس از ادغام، ادامه فعالیت‌ها توسط اتحادیه مدغم صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: ما در کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم بر اساس تکلیف و وظایف در زمینه تحقق مطالبه رهبری در عرصه قرآن، نگاه ویژه‌ای به حفظ قرآن کریم داشتیم به طوری که فعالیت در زمینه حفظ را در اولویت قرار داده و دوره‌ها تربیت مربی و معلم حفظ و همچنین کلاس‌های 3659258 حفظ نیم جزء تا 30 جزء و حفظ شبانه‌روزی قرآن در یک‌سال را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه بر اساس برنامه‌‌ها اعتباراتی نیز پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: سال گذشته مقرر شد حداقل نیمی از اعتبارات قرآنی از طریق مؤسسات هزینه شود که امیدواریم با عملیاتی شدن این اتفاق مبارک شاهد رشد بیشتر مؤسسات قرآنی در سال جاری باشیم.
این صفحه در خبری دیگر با عنوان «اختصاص بیش از ۷۰ ساعت برنامه تلویزیونی به مسابقات بین‌المللی قرآن» به نقل از روابط‌عمومی سازمان اوقاف آورده است: محمدحسین محمدزاده مدیر شبکه قرآن و دبیر شورای معارف سیما با اشاره به برنامه‌های رسانه ملی برای پوشش رسانه‌ای مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، گفت: باتوجه به ارتباط ما با کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی مسابقات بین‌المللی منشور جامعه رسانه‌ای در انعکاس مسابقات تهیه شده تا از حداکثر ظرفیت صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها بهره‌برداری شود.
وی ادامه داد: در زمینه تبلیغات محیطی و شهری و فضای مجازی هم در قالب ۶ محور فعالیت صورت می‌گیرد، بنابراین نگاه ما کاملاً حالت تمرکز‌زدایی دارد و تلاش داریم پوشش رسانه‌ای ما معطوف به یک شبکه و یا یک رسانه نباشد. به همین منظور با تمام مدیران شبکه‌های سیما که می‌توانند به شکل مؤثر پوشش مسابقات را داشته باشند. هماهنگ شده و در این زمان باقی مانده تا برگزاری مسابقات هماهنگی‌ها ادامه خواهد داشت.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما تصریح کرد: شبکه‌های سیما در طول یک هفته برگزاری مسابقات بیش از ۷۰ ساعت برنامه خواهند داشت که شبکه قرآن هر روز با ۸ ساعت برنامه و دیگر شبکه‌های سیما روزانه با ۲ تا ۳ ساعت برنامه به روی آنتن خواهند رفت.
هجدهمین دوره طرح هزاران ختم قرآن کریم برگزار می‌شود، مشکلات مرکز شبانه‌روزی حفظ قرآن ولیعصر(عج) حل می‌شود، ۳ قاری مشهدی گواهی اجازه قرائت خود را از استاد مصری دریافت کردند و ترتیل صفحه ۳۵۵ قرآن کریم باصدای استاد پرهیزکار+صوت و متن آیات، دیگر اخبار این صفحه در روز جاری هستند.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران در روز جاری صرفا یک خبر منتشر کرده که مربوط به انتشار فراخوان چهارمین دوره جشنواره خاتم است. براساس این گزارش، فراخوان چهارمین دوره جشنواره ادبی خاتم (داستان کوتاه، ویژه پیامبر رحمت) از سوی دبیرخانه این جشنواره منتشر شد. مهلت ارسال آثار تا 30 دی‌ماه سال جاری تعیین شده است.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر در روز جاری، پرکار بوده و تعداد 9 خبر منتشر کرده است. این خبرگزاری در خبری با عنوان «دومین مسابقات بین‌المللی قرآنی طلاب جهان اسلام برگزار می‎شود» آورده است: حجت‌الاسلام سیدمصطفی رضوی، از برگزاری دومین مسابقات بین المللی قرآنی طلاب جهان اسلام در قم همزمان با سی وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در مصلی تهران خبر داد و گفت: این مسابقات با برگزاری افتتاحیه رسمی از شنبه دوم اردیبهشت ماه سال جاری در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم آغاز خواهد شد.
وی با بیان این مطلب که این مسابقات دارای دو مرحله است، اظهار داشت: مرحله مقدماتی آن متسابقین 45 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران در سه رشته «حفظ»، «قرائت» و «خطابه قرآنی» برگزار خواهد شد و برگزیدگان مراحل مقدماتی برای شرکت در مرحله اصلی وارد قم خواهند شد.
مدیر قرآن و حدیث معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه ابراز داشت: برگزیدگان ایرانی شرکت کننده در این مسابقات، جناب آقای زاهدی در رشته قرائت، جناب آقای نوروزی در رشته حفظ و جناب آقای قرباوی در رشته خطابه قرآنی بوده و همراه با 67 شرکت کننده دیگر از 45 کشور در این مسابقات شرکت خواهند کرد.
اختصاص بیش از ۷۰ ساعت برنامه تلویزیونی به مسابقات بین المللی قرآن، مسابقات بین المللی قرآن به تقویت سیاست خارجی ایران کمک می کند، ساخت سریال «حضرت معصومه (س)»/خط قرمزهای بی‌رحمانه در «آنام»، کارگاه ارتقای کاتبان ممتاز برگزارمی شود/برنامه های سال جدید، دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی برگزار می‌شود، تنها ۱۰ درصد از بودجه قرآنی سال گذشته تخصیص یافته است و برگزاری دوره نمایندگان حفظ و قرائت ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن، دیگر اخبار این صفحه در روز جاری هستند.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا در روز جاری صرفا یک خبر با عنوان « ساخت سریال «حضرت معصومه (س)»/خط قرمزهای بی‌رحمانه در «آنام»» منتشر کرده که در مورد ویژگی‌های سریالی درباره حضرت معصومه است.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری ایرنا در روز جاری صرفا دو خبر منتشر کرده و از جمله در خبری با عنوان «قاریان فیلیپینی در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران شرکت می‎کنند» آورده است: سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در روزهای 30 فروردین تا 6 اردیبهشت سال جاری در مصلی بزرگ امام خمینی تهران برگزار می‌شود. مسئولان برگزارکننده این مسابقات پیشتر اعلام کردند ایران درسال جاری میزبان حدود 370 میهمان قرآنی از 84 کشور جهان در جریان مسابقات بین‌المللی قرآن در بخش‌های ویژه مردان، زنان، طلاب، دانشجویان، روشندلان و پژوهش‌های قرآنی است.
طبق این گزارش 65 داور بین المللی، رقابت‌های حافظان و قاریان شرکت کننده از کشورهای مختلف جهان را در سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قران کریم را ارزیابی و داوری می‌کنند. امسال به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فیلیپین نیز دو نفر از قاریان فیلیپینی برای شرکت در این مسابقات بین المللی به ایران اعزام خواهند شد.
خبر دیگر این صفحه درباره انتشار فراخوان چهارمین جشنواره خاتم است.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم در روز جاری با انتشار هفت خبر معارفی، یکی از روزهای پرکار خود را پشت سر گذاشته است. این صفحه، امروز در خبری با عنوان « فراخوان «تدبّر در سوره حمد و بقره» منتشر شد» آورده است: موسسه فرهنگی تدبّر در قرآن و سیره، فراخوان «دوره عمومی تدبّر در قرآن» را ویژه خواهران منتشر کرد. این دوره به همت واحد خواهران موسسه فرهنگی تدبّر در قرآن و سیره در 4 واحد درسی طی 32 جلسه برگزار می‌شود.
این دوره ویژه خواهران است و علاقه‌مندان تا پایان فروردین‌ماه فرصت دارند از طریق تماس با شماره 05138580222 یا با به صورت حضوری به قم، میدان ده دی، خیابان رازی غربی 8 مراجعه کنند. قرار است از اول اردیبهشت‌ماه (شنبه‌ها) کلاس‌های این دوره آغاز شود. در پایان کلاس‌ها نیز از شرکت‌کنندگان این دوره، آزمونی گرفته خواهد شد و به نفرات برتر گواهی پایان دوره اهداء می‌شود.
دیگر اخبار منتشر شده در این صفحه در روز جاری شامل «جشن ولادت سرداران کربلا در خانه مداحان برگزار می‌شود»، «گزارشی از فعالیت‌های پویش «هر هیأت یک روستا» در کرمانشاه»، «دوم اردیبهشت‌ماه؛ آغاز دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب»، «تعداد قاریان مشهدی صاحب اجازه قرائت به ۷ نفر رسید»، «مسابقه بزرگ داستان کوتاه با عنوان نماز برگزار می‌شود» و «شاعران در زمینه تبلیغ قرآن رسالت دارند» است.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان در روز جاری اساسا به روز نشده و آخرین خبر این صفحه مربوط به روز یکشنبه هفته جاری است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان در روز جاری در گفت‌‎وگویی با حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی دبیر سی و پنجمین دوره از مسابقات بین المللی قرآن کریم درخصوص روند برگزاری این مسابقات آورده است: به لطف خداوند متعال سی و پنجمین دوره از مسابقات بین المللی قرآن کریم، از سی‌ام فروردین تا لغایت ششم اردیبهشت ماه، در جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد. ما در این دوره از مسابقات شاهد برگزاری 5 رشته مسابقه قرآنی با حضور بانوان، آقایان، نابینایان، دانشجویان و طلاب علوم دینی هستیم. همچنین با توجه به سابقه سال گذشته در دیدار با مقام معظم رهبری، یک جشنواره بین المللی در حوزه شعرقرآنی با حضور اُدبا و شاعران ملیت‌های مختلف در کنار مسابقات قرآن برگزار خواهیم کرد.
وی در ادامه بیان کرد: همچنین در بخش حضور طلاب علوم دینی، رشته خطابه قرآنی به مسابقات اضافه شده است، و امسال نیز یازدهمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی را کنار این مسابقات داریم. البته باید درنظر داشت که امسال 257 شرکت کننده از 84 کشور و 4 قاره جهان در این دوره از مسابقات حضور دارند. مسابقاتی که بخش بانوان، آقایان و نابینایان در تهران برگزار می شود و دیگر مسابقات طلاب را در شهر قم و دانشجویان را در جوار حرم رضوی مشهد مقدس خواهیم داشت.
دیگر اخبرا منتشر شده در این صفحه در روز جاری شامل آغاز هجدهمین دوره طرح هزاران ختم قرآن کریم از اول شعبان، دومین مسابقات بین‌المللی قرآنی طلاب جهان اسلام در قم برگزار می‌شود، ساخت برنامه‌های نشاط آور و امیدبخش در دستور کار شورای معارف سیما، اعمال شب و روز اول ماه شعبان، زندگی نامه شهید محمد اسماعیل لو و خطا کار را چگونه مجازات کنیم؟ هستند.
روزنامه کیهان
صفحه معارف روزنامه کیهان، امروز سه شنبه 28 فروردین، گزارشی با عنوان «رفاه و رفاه‌زدگی از نگاه قرآن» منتشر کرده که در بخشی از این گزارش آمده است: از نظر قرآن، اقتصاد به شرطی می‌تواند ستون اصلی اجتماع باشد که فلسفه آفرینش را تامین کند؛ بنابراین، اگر این شرط با اقتصاد تامین نشود، اقتصاد نه تنها مایه حفظ و صیانت از اجتماع نیست، بلکه عامل بزرگترین و خطرناک‌ترین رفتارهای اجتماعی می‌شود؛ زیرا هر چیزی به همان میزان اهمیت و جایگاه خودش می‌تواند زیانبار و خطرساز باشد. بر همین اساس، قرآن، رفاه زدگی را به عنوان یک رفتار اقتصادی خطرساز معرفی می‌کند و از مردمان می‌خواهد تا از آن رفتار اقتصادی اجتناب کنند؛ زیرا چنین رفتاری نه تنها به اقتصاد به عنوان ستون اصلی و قوام بخش اجتماع ضربه می‌زند، بلکه رفتارهای اجتماعی را تحت تاثیر مستقیم خود قرار داده و عامل فروپاشی اجتماع از طریق جرم و جنایت و ایجاد و تقویت نابهنجاری اجتماعی می‌شود.
هر چند رفاه‌زدگی یک فعالیت اقتصادی در عرصه مصرف و چگونگی بهره‌مندی از امکانات است، ولی شکی نیست که اقتصاد سالم، اقتصادی است که در همه مراحل از توزیع منابع مالی تا تولید تا توزیع محصول تا مصرف از سلامتی برخوردار باشد که نشان‌دهنده دستیابی به اهداف و فلسفه آفرینش از جمله بهره مندی از فعالیت‌های اقتصادی باشد؛ از نظر قرآن، رفاه‌زدگی به یک معنا آسیب بزرگ در بخش توزیع منابع مالی است؛ بنابراین باید به عنوان یک ناهنجاری و بیماری شناسایی و از آن اجتناب کرد. در مطلب حاضر دیدگاه قرآن درباره رفاه و رفاه‌زدگی و آثار منفی رفاه‌زدگی بررسی شده است.
زن مرد؛ مایه آرامش زندگی، فلسفه دعا و علت عدم استجابت آن(حکایت خوبان)، شاخص‌های ایمان (چراغ راه)، راهکارهای رسیدن به خوشبختی(2)(پرسش و پاسخ)، استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی و تذکر امام برای ساده‌زیستی ائمه جمعه، دیگر اخبار منتشر شده در این صفحه در روز جاری هستند.
انتهای پیام

captcha