استفاده صحیح از نغمات، مفهوم را به خوبی منتقل می‌کند
کد خبر: 3709248
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹
داور کویتی در گفت‌وگو با ایکنا:

استفاده صحیح از نغمات، مفهوم را به خوبی منتقل می‌کند

گروه بین‌الملل ــ «عبدالله احمد ابل» داور کویتی رشته لحن تأکید کرد: اگر مقامات و نغمات در قرائت قرآن به درستی به کار رود معنا و مفهوم هم به شکل درست‌تری به مخاطب منتقل می‌شود اما به شرطی که حالت غنایی به خود نگیرد و از چهارچوب تجوید خارج نشود که در این صورت جایز و درست نیست.

امیدوارم رشته تفسیر هم به این مسابقات اضافه شود

«عبدالله احمد ابل» داور مسابقات بین‌المللی در رشته لحن از کشور کویت در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره سطح شرکت‌کنندگان گفت: الحمدلله شرکت‌کنندگان در لحن، صوت و تجوید در سطح بسیار خوبی بودند؛ در کل در این دوره از مسابقات شاهد سطح‌های مختلف شرکت‌کنندگان بودیم.

احمد ابل در خصوص شیوه حفظ و آموزش قرآن در کویت گفت: در کویت هم شیوه‌های سنتی آموزش قرآن وهم شیوه‌های جدید وجود دارد. بعضی از مدارس با استفاده از تکنولوژی‌های جدید به آموزش قرآن می‌پردازند به این شکل که دانش‌آموزان با استفاده از هدفون آیات را به شکل صحیح همراه با تلاوت قاری تکرار می‌کنند. در این نوع از آموزش معمولا از صدای استاد منشاوی و شیخ حُصَری استفاده می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که تاکنون در چه مسابقاتی به عنوان داور حضور داشته است، بیان کرد: داور چند مسابقه در کویت و کشورهای خلیج بودم. امسال و سال گذشته نیز درمسابقات بین‌المللی ایران حضور داشتم. همچنین به عنوان متسابق در مسابقات مالزی، اندونزی، لبنان، ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس شرکت و چندین بار رتبه نخست را کسب کرده‌ام و گاهی هم رتبه‌های دوم، چهارم و پنجم را به دست آورده‌ام.

این داور کویتی درباره فراگیری قرآن از طریق شبکه‌های مجازی و اینترنت تأکید کرد: آموزش قرآن از طریق فضای مجازی برای کسانی‌که دسترسی به استاد ندارند روش مناسبی است؛ این خیلی خوب است که شخص در خانه‌اش بنشیند و با استادی در کشوری دیگرارتباط برقرار کند اما اگر کسی بخواهد مجوز قرائت بگیرد بهتر است رو در رو باشد.

وی درباره سطح آموزش قرآن در دانشگاه‌های کویت گفت: در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش قرآن، تنها تمرکز بر حفظ و قرائت نیست و بلکه  تدبر و تفسیر نیز مدنظر گرفته می‌شود.

احمد ابل درباره تدبر در قرآن و فهم این کتاب آسمانی گفت: وقتی به سخنان امیرالمومنین (ع) توجه می‌کنیم درمی‌یابیم که تدبر در قرآن و عمل به آن از مسایل مهم است. ما هم دانشجویان را بدان فرا می‌خوانیم. در قرآن هم بر این مسأله تأکید شده: «أفلایتدبرون» و «کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ مُبارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیاتِهِ».

این داور کویتی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما آیا می‌شود جمعیت بین‌المللی قرآن کریم داشت، تأکید کرد: با دعوت کردن از دولت‌های مختلف می‌توان یک کمیته مرکزی تشکیل داد. از مزایای تشکیل این کمیته، متمرکز شدن فعالیت‌ها و تبادل تجارب است.

وی در بیان خاطره‌ای درباره یکی از مسابقات قرآن در ایران گفت:  تقریبا 12 سال پیش که به عنوان متسابق در مسابقات قرآن ایران شرکت کرده بودم با «احمد عامر» قاری شهیر مصری دیداری داشتیم. در این دیدار یکی از قاریان قرآن خواند و نغمه‌ای بیشتر از حدود احکام تجوید داشت، شیخ در جلسه‌ای خصوصی به او تذکر داد و گفت: همیشه نغمه را باید با تجوید رعایت کنی؛ این نکته مهمی بود که از این قاری بزرگ یاد گرفتم.

عبدالله احمد ابل در پایان از جمهوری اسلامی ایران و مسئولان و دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن تشکر و قدردانی کرد و این مسابقات را موجب اتحاد مسلمانان دانست.

انتهای پیام

captcha