ارزیابی 314 اثر در مرحله نهایی جشنواره «خوشنویسی آیات»/برپایی نمایشگاه با 143 اثر خوشنویسی
کد خبر: 3709255
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲

ارزیابی 314 اثر در مرحله نهایی جشنواره «خوشنویسی آیات»/برپایی نمایشگاه با 143 اثر خوشنویسی

گروه هنر ــ براساس اعلام رسمی دبیرخانه نخستین جشنواره بین‌المللی «خوشنویسی آیات» روند داوری آثار ارسالی به این جشنواره در دو مرحله به انجام رسیده است که جمع آثار راه یافته به مرحله داوری نهایی این جشنواره 314 اثر در 4 رشته نستعلیق، شکسته، نسخ و ثلث بوده است.

5 شنبه///ارزیابی 314 اثر در مرحله نهایی جشنواره «خوشنویسی آیات»/برپایی نمایشگاه با 143 اثر خوشنویسی

به گزارش ایکنا؛ در حالی که مراسم اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی «خوشنویسی آیات» قرار است، پنج‌شنبه 13 اردیبهشت در مشهد مقدس برگزار شود، آمار آثار ارزیابی شده این جشنواره در 4 رشته نستعلیق، شکسته، نسخ و ثلث به قرار زیر اعلام شده است:

نستعلیق

از مجموع آثار رسیده به دبیرخانه، 202 اثر در مرحله نخست داوری انتخاب شدند که از این میان نیز 151 اثر در مرحله نهایی از سوی هیئت داوران مورد ارزیابی قرار گرفتند.

براین اساس در رتبه‌های اول تا سوم، یک هنرمند برای دریافت جایزه در اختتامیه معرفی شده و 13 هنرمند نیز شایسته‌تقدیر شناخته شدند.

همچنین در بخش نمایشگاهی نیز 56 اثر در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار گرفته‌اند.

هیئت داوران این بخش نیز امیراحمد فلسفی، علی شیرازی، صداقت جباری، محمد شهبازی، قاسم توکلی بودند.

شکسته

از مجموع آثار رسیده به دبیرخانه، 91 اثر در مرحله نخست داوری انتخاب شدند که از این میان نیز 71 اثر در مرحله نهایی از سوی هیئت داوران مورد ارزیابی قرار گرفتند.

براین اساس در رتبه‌های اول تا سوم، یک هنرمند برای دریافت جایزه در اختتامیه معرفی شده، 4 هنرمند نیز شایسته‌تقدیر شناخته شدند و 31 اثر نیز در این بخش به فضای نمایشگاهی راه یافتند.

هیئت داوران این بخش را یدالله کابلی خوانساری، محمدحسین عطارچیان، مجتبی ملک زاده و عباسعلی صحافی‌مقدم تشکیل دادند.

نسخ(عربی و ایرانی)

عربی

از مجموع آثار رسیده به دبیرخانه، 14 اثر در مرحله نخست داوری انتخاب شدند که با الحاق آثار خارجی در مجموع 16 اثر در مرحله نهایی از سوی هیئت داوران مورد ارزیابی قرار گرفتند.

در این ماده از خط نسخ، دو هنرمند به عنوان رتبه اول و یک هنرمند نیز به عنوان رتبه سوم برای تقدیر در مراسم اختتامیه معرفی شدند و این بخش فاقد رتبه دوم بود.

همچنین 4 هنرمند نیز شایسته تقدیر شناخته شده و 15 اثر نیز امکان حضور در فضای نمایشگاهی را نیز پیدا کردند.

ایرانی

از مجموع آثار رسیده به دبیرخانه، 62 اثر در مرحله نخست داوری انتخاب شدند که از این میان 47 اثر در مرحله نهایی از سوی هیئت داوران مورد ارزیابی قرار گرفتند.

در این ماده از خط نسخ، یک هنرمند حائز رتبه دوم، سه هنرمند حائز رتبه سوم شدند که اسامی آنها برای تقدیر در مراسم اختتامیه معرفی خواهند شد و در این بخش هیچ هنرمندی حائز رتبه نخست نشد.

همچنین 4 هنرمند شایسته تقدیر شناخته شدند و 19 اثر نیز به فضای نمایشگاهی راه پیدا کردند.

ثلث

از مجموع آثار رسیده به دبیرخانه، 36 اثر در مرحله نخست داوری انتخاب شدند که از این میان 29 اثر در مرحله نهایی از سوی هیئت داوران مورد ارزیابی قرار گرفتند.

براین اساس در این رشته یک هنرمند حائز رتبه نخست، یک هنرمند حائز رتبه دوم و دو هنرمند نیز مستحق دریافت جایز سوم جشنواره شدند.

همچنین 4 هنرمند در این رشته شایسته تقدیر شناخته شده که برای اعلام اسامی آنها در مراسم اختتامیه معرفی شده و 22 اثر نیز جواز حضور در بخش نمایشگاهی جشنواره را نیز از آن خود کردند.

داوران آثار نسخ و ثلث این دوره از جشنواره را نیز عدنان قزاز از کشور عراق، سیدرضا بنی‌رضی، احمد عبدالرضایی، علی رضائیان و فرهاد شیرخانی به عهده داشتند.

آمار کلی

و اما آمار کلی آثار ارزیابی شده نخستین جشنواره بین‌المللی «خوشنویسی آیات» به شرح زیر است:

ارزیابی 405 اثر در مرحله نخست داوری جشنواره(این آثار از میان 1025 اثر ثبت نام شده در جشنواره مورد گزینش قرار گرفته‌اند.)

ـ ارزیابی 314 اثر در مرحله نهایی داوری جشنواره

ـ معرفی 18 هنرمند حائز رتبه‌های برتر در هر 4 رشته جشنواره

ـ معرفی 29 هنرمند شایسته تقدیردر هر 4 رشته جشنواره

ـ راهیابی 143 اثر در هر 4 رشته به بخش نمایشگاهی که در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار گرفت.

ـ همچنین 78 اثر از مجموع آثار ثبت نام شده در جشنواره مربوط به هنرمندان خوشنویس از 8 کشور اسلامی بوده‌اند که در مجموع از 4 نفر آنها به عنوان برگزیده و شایسته‌تقدیر در مراسم اختتامیه با اهدای جوایز قدردانی خواهد شد.

نمایشگاه آثار منتخب جشنواره شامل 143 اثر در هر 4 رشته این رویداد خوشنویسی نیز از 29 فروردین برپا شده است که تا 12 اردیبهشت همزمان با سالروز میلاد حضرت حجت بن الحسن(عج) به کار خود ادامه خواهد داد.

لازم به ذکر است که دبیر هنری نخستین جشنواره بین‌المللی «خوشنویسی آیات» که معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی، برگزار می‌کند، احمد عبدالرضایی است.

یادآور می‌شود، مراسم اختتامیه این جشنواره 13 اردیبهشت با حضور سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مشهد، بوستان ملت، مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا(ع) برگزار خواهد شد.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام  

captcha