نخستین تجربه حضورم در مسابقات قرآن ایران بود/ آموزش 50 قرآن‌آموز در زیر سایه درختان
کد خبر: 3709330
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹
قاری روشندل اهل کشور چاد:

نخستین تجربه حضورم در مسابقات قرآن ایران بود/ آموزش 50 قرآن‌آموز در زیر سایه درختان

گروه بین‌الملل ــ «محمد بن محمد حامد» قاری روشندل اهل کشور چاد گفت: تاکنون در هیچ مسابقه قرآنی شرکت نکرده‌ام و حضور در مسابقات قرآن ایران نخستین تجربه‌ام در مسابقات قرآنی است و از این بابت بسیار خوشحالم.

 هیچ امکاناتی در کشور چاد برای نابینایان نیست

«محمد بن محمد حامد» نماینده کشور چاد در رشته قرائت مسابقات قرآن روشندلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: وقتی خداوند نعمت بینایی را از من گرفت جای آن نعمت حفظ قرآن را به من عطا کرد. در حفظ قرآن هیچ مشکلی نداشتم اما از نبودن امکانات برای نابینایان در کشورم رنج می‌برم.

این قاری 31 ساله درباره انگیزه‌اش برای یادگیری قرآن افزود: در 4 سالگی در اثر یک بیماری بینایی‌ام را از دست دادم و وقتی نابینا شدم، پدرم من را به تلاوت قرآن تشویق می‌کرد. من هم به توصیه پدرم عمل کردم. وقتی او از دنیا رفت تنها دو جزء از قرآن از سوره ملک تا سوره ناس را حفظ کرده بودم. بعد از فوت پدرم وصیت او را انجام دادم و خداوند به من کمک کرد تا کل قرآن را حفظ کنم. پدرم معتقد بود که اگر قرآن را حفظ کنم از هر حادثه‌ای درامان خواهم بود و خداوند در دنیا و آخرت به من کمک خواهد کرد.

وی درباره سابقه‌ شرکت در مسابقات قرآنی گفت: تاکنون درهیچ مسابقه قرآنی شرکت نکرده‌ام و این نخستین تجربه من است. از این که برای نخستین بار در مسابقات ویژه نابینایان شرکت کردم، بسیار خوشحالم. من از شرکت در این مسابقات درس‌هایی گرفتم و با شرکت‌کنندگان دیگر از آسیا، اروپا و آفریقا آشنا شدم. ما با هم به بحث و گفت‌وگو و تبادل آراء و افکار پرداختیم و همه این تجربیات برای من ارزشمند است.

این حافظ چادی در خصوص شیوه آموزش قرآن در کشورش گفت: قبلا قرآن در مساجد تدریس می‌شد اما در حال حاضر مردم از محافل قرآنی برای حفظ قرآن بهره می‌برند و تعداد حافظان قرآن هم به سبب وجود این محافل قرآنی زیاد شده است. البته به طور کلی در جامعه به مسأله حفظ قرآن توجه خاصی نمی‌شود.

وی درباره نحوه حفظ قرآن بیان کرد: هر روز صبح نزد معلم می‌رفتم و از او یک یا دو آیه یاد می‌گرفتم و تا برگشتن به خانه با خودم تکرار می‌کردم. یک نوار از قرائت استاد منشاوی داشتم که آن را گوش می‌دادم تا قرآن را حفظ کردم.

محمد بن محمد حامد درباره آرزویش گفت: دوست دارم همه نابینایان کشورم قرآن راحفظ کنند. از کودکی آرزو داشتم مدیر یکی از محافل قرآنی باشم و الحمدلله الان مدیر یکی از آن‌ها هستم. در حال حاضر یک محفل قرآنی در خانه‌ام دارم و به 50 نفر از کودکان، نابینایان و حتی بینایان قرآن یاد می‌دهم. آیات و احادیث را یکی یکی برای آن‌ها می‌خوانم و به آن‌ها آموزش می‌دهم.

وی در پایان تأکید کرد: از مجلس عالی امور دینی دولت چاد مجوز گرفته‌‌ام، اما چون دولت هیچ حمایتی از محافل قرآنی نمی‌کند اکنون زیر سایه درختان در خانه‌ام قرآن را آموزش می‌دهم. البته قصد دارم در آینده مکانی را برای برپایی محافل قرآنی ایجاد کنم.

انتهای پیام

captcha