انعکاس مبانی اقتصاد مقاومتی در آیینه قرآن کریم
کد خبر: 3709418
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵
حجت‌الاسلام اختری تبیین کرد:

انعکاس مبانی اقتصاد مقاومتی در آیینه قرآن کریم

گروه اندیشه ــ حجت‌الاسلام اختری با تاکید بر اهتمام دین مبین اسلام بر مسئله اقتصاد عنوان کرد: بیش از یک سوم آیات قرآن در خصوص نیازمندی‌های انسان و نظام‌مندی آفرینش است.

انعکاس مبانی اقتصاد مقاومتی در سراسر آیات وحی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ همایش «اسلام و ارزش‌های متعالی با تاکید بر اخلاق اهل بیت (ع)» صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام اختری، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع)، حجت‌الاسلام مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نوید ادهم، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، و لگنهاوزن، اندیشمند آمریکایی و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در دانشگاه شهید رجایی برگزار شد.

در این نشست یک روزه ارائه بیش از ۱۳۰ عنوان مقاله در قالب برگزاری ۱۰ پنل تخصصیِ همزمان با عناوین معماری، سلامت، علوم تربیتی، سبک زندگی، الهیات، سیاست و حقوق، ادبیات، خانواده، اخلاق، «اهل بیت(ع) به زبان‌های غیر فارسی»، مدارا، عقلانیت و اخلاق اهل بیت(ع) پیش‌بینی شده بود.

حجت‌الاسلام اختری که به عنوان سخنران کلیدی مراسم افتتاحیه در این مراسم حضور داشت به بحث پیرامون اقتصاد مقاومتی بر مبنای آموزه‌های قرآن کریم و سیره اهل بیت (ع) پرداخت و عنوان کرد: این عنوانی که برای همایش در نظر گرفته شده است عنوانی کلی است و قرار بود به طور خاص بر روی موضوع مقاومت تمرکز شود. با توجه به شرایط جامعه ما و محیطی که در آن حاکم است، عنوان مقاومت و اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری بر روی آن تاکید دارند و آن را به عنوان یکی از راهکار‌های اساسی و اصولی برای حفظ هویت و استقلال و پرورش استعداد‌ها و برون‌رفت از مشکلات جامعه مطرح فرمودند و مورد توجه و اهتمام قرار داده‌اند، موضوع بسیار ارزشمند و پراهمیتی است.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) ادامه داد: اگر در این زمینه سخن گفته شود شاید بتوان به صورت کاربردی از افکار اندیشمندان در این زمینه استفاده کرد و آن‌ها را مورد بهره‌برداری قرار داد. من امیدوارم دستاورد این نشست بتواند در این امر ما را هدایت کند و نتیجه‌بخش باشد. ممکن است نتایج متعددی برای این همایش متصور باشد: نخست، آشنایی و آگاهی خود ما خصوصا دانشجویان نسبت به موضوع مقاومت به عنوان راه علاج و برون‌رفت از مشکلات کشور. دوم، کسانی که از این گفت‌وگو‌ها مطلع می‌شوند از اهتمام اسلام به عنوان کامل‌ترین دین و شریعتی که می‌خواهد جهان را به سعادت و کمال راهنمایی کند و شریعتی که باید در زمانی که خداوند تعیین می‌فرماید به دست منجی حقیقی می‌افتد، نسبت به موضوع اقتصاد مقاومتی مطلع می‌شوند.

اختری خاطرنشان کرد: این گروه خواهند دانست اسلام در این زمینه راهکار‌هایی را پیش‌بینی کرده است و این سخنان ادعای محض نیست بلکه یک نظریه علمی و دانشی و تحقیقی است که می‌تواند محقق شود. دین اسلام و قرآن کریم نه‌تن‌ها از نظر نظری و تئوری به این موضوع پرداخته‌اند بلکه سبک زندگی ائمه اطهار (ع) تحقق بخش آن نظریات بوده است. ایشان عملا در زندگی خود نشان دادند که این افکار و اندیشه‌ها قابل تحقق است. این می‌تواند سرمایه‌ای باشد برای بحث‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که در آینده می‌توانیم از آن استفاده کنیم. در این فرصتی که در اختیار دارم ابتدا در خصوص اهتمام و جایگاه اقتصاد در پیشگاه خداوند برای انسان سخن خواهم گفت. سپس به آنچه در سیره ائمه (ع) در این زمینه وجود دارد که می‌تواند به عنوان رهنمود مطرح شود اشاره می‌کنم. قسمت سوم سخنان در خصوص این است که عناصر اصلی اقتصاد در جامعه چیست.

وی ادامه داد: خداوند در نظام آفرینش و خلقت انسان را آفرید و برای این انسان نیازمندی‌هایی را قرار داد؛ یعنی طبیعت خلقت انسان یک موجود نیازمند است. خداوند هم نیاز‌ها را در وجود انسان قرار داده است و هم راه رفع و برآورده شدن این نیاز‌ها را به او آموخته است. این انسان می‌تواند بر اساس توانمندی‌ها و امکاناتی که خداوند برایش قرار داده است نیازمندی‌های اساسی خود را برآورده کند که البته تبیین این موضوع بسیار مفصل است.

حجت‌الاسلام اختری اظهار کرد: اگر قرآن کریم را نگاه کنید از آیات اول سوره بقره خداوند به مسئله زندگی، زکات و انفاق توجه کرده است. من بررسی عددی نداشته‌ام، اما شاید یک‌سوم آیات قرآن و اگر همه جوانب را در نظر بگیریم بیش از یک‌سوم آیات راجع به بحث آفرینش، نیازمندی و نظام‌مندی آن است؛ به عنوان مثال آیه ۲۲ سوره بقره می‌فرماید: «الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَکُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْدَادًا وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ؛ همان [خدایى]که زمین را براى شما فرشى [گسترده]و آسمان را بنایى [افراشته]قرار داد و از آسمان آبى فرود آورد و بدان از میوه‌ها رزقى براى شما بیرون آورد پس براى خدا همتایانى قرار ندهید در حالى که خود می‌دانید.» ما آیات متعددی در قرآن کریم در این رابطه داریم.

وی در ادامه تصریح کرد: مسئله دیگری که قرآن کریم بدان توجه می‌دهد بحث بهره‌بردای و چگونگی بهره‌مندی از این سرمایه‌ها است. این سرمایه‌ها باید در اختیار چه کسانی قرار بگیرد؟ آیه ۵ سوره نساء می‌فرماید: «وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَکُمُ؛ و اموال خود را به سفیهان ندهید». اموال باید دست انسان‌های کاردان و دانایان باشد تا بتوانند درست استفاده کنند. مسئله بعدی این است که خداوند روش به‌کارگیری این سرمایه‌ها را نیز در قرآن معرفی کرده است. به عنوان مثال اگر آیاتی که در خصوص سیره پیامبران در قرآن وجود دارد را نگاه کنید خواهید دید که همه ایشان یا خیاط و نجار بوده‌اند، یا کشاورز و دامدار. هیچ پیامبری نمی‌نشست تا دیگران به او روزی بدهند.

انتهای پیام
captcha