چراغ‌های تا صبح روشن مجتمع قضایی غدیر؛ ضرورت یا تافته‌ای جدابافته؟
کد خبر: 3727350
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵

چراغ‌های تا صبح روشن مجتمع قضایی غدیر؛ ضرورت یا تافته‌ای جدابافته؟

گروه جامعه ــ آنچه طی هفته گذشته نظر برخی شهروندان تهرانی را به خود جلب کرده است چراغ‌های تا صبح روشن مجتمع قضایی غدیر، دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران است؛ چراغ‌های این ساختمان در طبقات متعدد خارج از ساعات اداری و تا نیمه‌های شب روشن است.

ی

 به گزارش ایکنا؛ صرفه جویی و دوری از اسراف از تأکیدات دین مبین اسلام است که در آیات و روایات مختلف نیز بدان اشاره شده است؛ از جمله می‌توان به آیه 31 سوره اعراف که می‌فرماید: «کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفينَ؛ بخورید و بیاشامید ولى اسراف نکنید که خدا اسرافکاران را دوست ندارد. و آیه 43 سوره غافر «وَ أَنَّ الْمُسْرِفينَ هُمْ أَصْحابُ النَّارِ؛ اسراف كنندگان اهل آتشند» اشاره کرد.

اسلام نه تنها با اسراف موافق نیست، بلکه همواره از خساست نیز افراد را بر حذر داشته و با در پیش گرفتن مشی اعتدال و میانه روی انسان‌ها را به بهره‌مندی از نعمات دعوت کرده است به نحوی که امام صادق(ع) فرمودند: قصد (يعنی ميانه روی در همه امور حلال و ترك كارهای حرام) چيزی است كه خـداوند عزوجل، آن را دوست دارد و اسراف و زياده روی، كاری است كه خداوند آن را دوست ندارد، حتی هسته خرما را اگر فايده‌ای داشته باشد نبايد دور انداخت و باقيمانده آبی را كه می‌نوشيم نبايد دور بريزيم. (كافی، ج4، ص52)

خداوند نعمت را بر انسان تمام کرده و بنده خود را در میان دریایی از نعمات قرار داده است که از جمله آنها نیز منابع انرژی همچون برق و آب و گاز هستند. در این میان وظیفه انسان‌ها برای شکر نعمت، استفاده بهینه و مطلوب از نعمات خداوند است، این امر در مورد منابع انرژی که امانتی در دست نسل‌ها است تا آن را به نسل‌های بعدی نیز انتقال دهند بسیار مهم و حیاتی به شمار می‌آید.

طی سال‌های گذشته مسئولان امر به طور مکرر افراد را به صرفه جویی در مصرف گاز در زمستان و مصرف برق و آب در تابستان تشویق می‌کنند، اما گویا نه مردم بنای صرفه جویی دارند و نه مسئولان امر تدبیری برای به روز کردن تجهیزات و صرفه جویی در مصرف منابع انرژی در زمینه‌های مختلف دارند.

این موضوع تا جایی پیش رفت که طی روزهای گذشته شاهد کمبود آب شیرین در مناطق جنوبی کشور و قطع مکرر برق در تهران بودیم به نحوی که اعلام شد تأسیسات برق رسانی در بخش توزیع و فوق‌توزیع، در ساعات پرمصرف، توان مصرف افسارگسیخته شهروندان تهرانی را ندارند و از مدار خارج‌شدن فیدرها زیر شدت بار شبکه، عامل قطعی‌های متعدد و بعضاً طولانی برق در تهران بوده است.

در این راستا وزیر کشور نیز طی ابلاغیه‌ای استانداران سراسر کشور به خصوص استاندار تهران را مکلف به پیگیری صرفه‌جویی و نظارت بر نحوه مصرف آب و برق در دستگاه‌های اجرایی کرد و صراحتا نیز اعلام شد که در صورت نیاز به اختیارات بیشتر تمامی اختیارات لازم جهت اجرایی کردن این امر به استانداران محول می‌شود و مقرر شد در صورت عدم رعایت صرفه جویی در دستگاه‌ها، استانداران نسبت به قطع آب و برق آن‌ها اقدام کنند.

بدین منظور استاندار تهران پیشنهادی را طرح و با اشاره به اینکه پیک مصرف برق بین ساعات ۱۳:۳۰ تا ۱۶ است، گفت: در این زمان هرچه بتوانیم از سیستم‌های سرمایشی و برق به طور کلی کمتر مصرف کنیم قطعا کمک می‌کند خاموشی‌ها به حداقل برسد. لذا این پیشنهاد را مطرح کرد که پس از ساعت ۱۳:۳۰ سیستم‌های سرمایشی در دستگاه‌های دولتی خاموش شود! همچنین دستگاه‌های دولتی موظف شدند ۱۰ درصد مصرف برق خود را کاهش دهند و همچنین ۲۰ درصد کاهش مصرف آب در دستور کار قرار دهند. اما این موضوع به پیشنهاد محدود نشد و در قالب بخشنامه‌ای قطع سیستم‌های سرمایشی از ساعت ۱۳:۳۰ به همه دستگاه‌های استان تهران ابلاغ شد.

مسئولان امر قصد دارند صرفه جویی را از درون دولت و نظام آغاز کنند تا مردم نیز به تبعیت از آنان عمل کنند، اما آنچه طی روزهای گذشته رخ داده است قطعی‌های مکرر برق در محیط‌های خانگی و اداری است، به نحوی که انجام امور اداری در برخی نهادها و سازمان‌ها را با مشکل روبرو کرده است.

حال این سوال مطرح است که برای قطعی‌های برق چه ملاکی در نظر گرفته شده است؛ آیا به واقع دستگاه‌ها و ادارات پر مصرف در صدر قطع برق هستند و آیا برخوردی با نهادهای مسرف در زمینه مصرف برق صورت می‌گیرد؟ مشاهدات ما اما گویای آن است که در برخی موارد نهادهای قدرتمندی در زمینه مصرف راه خطا را می‌پیمایند اما .....

برق

برق

 آنچه حداقل طی هفته گذشته نظر برخی شهروندان تهرانی را به خود جلب کرده است چراغ‌های تا صبح روشن مجتمع قضایی غدیر، دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران واقع در میدان هروی، خیابان وفامنش است. چراغ‌های این ساختمان در طبقات متعدد خارج از ساعات اداری و تا نیمه‌های شب روشن است. در برخی ادارات برق در گرم‌ترین ساعات روز قطع و کار اداری مختل می‌شود، اما در این ساختمان در ساعات غیراداری نیز برق‌ها روشن است!

برق

برق

صرفه جویی امری شرعی، عقلی و اخلاقی است و وضع قانون اگر منطقی باشد به ایجاد نظم و فرهنگ‌سازی می‌انجامد، اما در جایی که قوانین ریشه در حکمت نداشته باشند و در اجرای قانون نیز عدالت رعایت نشود نه تنها فرهنگی شکل نمی‌گیرد بلکه نارضایتی مردم و عملکرد متناقض آنان را نیز به همراه دارد.

انتهای پیام

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مخاطب ایکنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۳ - ۱۰:۱۴
0
0
باسلام و سپاس از انتشار گزارش به جا و خوب رسانه شما
captcha