حفظ تخصصی یک ساله قرآن برای عموم مناسب نیست
کد خبر: 3729828
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱

حفظ تخصصی یک ساله قرآن برای عموم مناسب نیست

قره شیخلو، رییس سازمان دارالقرآن در خصوص حفظ تخصصی قرآن کریم در یکسال گفت: من فکر میکنم حفظ تخصصی یکساله فراگیری عمومی ندارد و برای یکسری از افراد خاص با استعداد های ویژه ممکن مناسب باشد.

حفظ تخصصی یک ساله قرآن برای عموم مناسب نیست

به گزارش ایکنا؛ مهر نوشت: مهدی قره شیخلو در خصوص حفظ یکساله قرآن گفت: یکی از ضعف هایی که ما در کشور داریم عدم   نظارت بر عملکرد فعالیت های قرآنی و بررسی نتایج آنهاست. در این میان  هر کس برای خودش تولید، اجرا و طراحی می کند و ما یک واحد مشخصی که استاندارد فعالیتها را تعریف کند، نداریم.

وی با اشاره به اینکه این مسأله بشدت حساس بوده و بررسی آن احساس می شود اضافه کرد: اگر بخواهیم کتاب قرآنی بنویسیم باید بدانیم چه ویژگی هایی باید داشته باشد تا اجازه نوشتن داده شود. 

رییس سازمان دراالقرآن کریم ادامه داد: ما به  موسسات مجوز فعالیت های قرآنی  می دهیم ولی جزییات برنامه ها و فعالیت های آن ها را  ارزیابی نمی کنیم. آنها در کلیت از ما مجوز گرفته اند ولی اینکه برنامه هایی که اجرا می کنند مثل طرح حفظ یکساله آیا استاندادر های لازم را دارد یا نه هنوز بررسی نشده است.

قره شیخلو عملکرد ضعیف در این حیطه را از ضعف های دستگاه های قرآنی برشمرد و عنوان کرد: اینکه این طرح واقعاً می تواند شامل حال اکثریت جامعه باشد باید بررسی شود که عدم کنکاش در این موضوع  یکی از ضعف های فعالیت های قرآنی است و علت آن عدم تمرکز صحیح در حوزه های قرآنی است. یعنی حوزه های مختلفی در بخش های گوناگون به فعالیت های قرآنی می پردازند.

وی با بیان اینکه جمع زیادی از فعالان قرآنی حفظ یک ساله را روش مناسبی می دانند و عده ای دیگر آن را همراه با آسیب هایی بر می شمارند، افزود: من امیدوارم در هیات رسیدگی به امور موسسات که بحث نظارت، حمایت و صدور مجوز را دارد بعد از پشت سر گذاشتن مباحث ساختاری وارد بررسی عملکرد موسسات شود که آیا چنین برنامه هایی درست است  و واقعا آسیب نمی زند یا خیر؟

قره شیخلو با بیان نظر شخصی خود نسبت به این روش گفت: من فکر می کنم حفظ تخصصی یک ساله فراگیری عمومی ندارد و برای یکسری از افراد خاص با استعداد های ویژه ممکن مناسب باشد اما برای عموم مناسب نیست و ما باید روی آن کار کرده و آن را بررسی کنیم.

وی با تأکید بر خلا نظارت و بررسی ادامه داد: این طرح باید بررسی شود تا اگر نتایج خوب بود این طرح را درست و بیشتر حمایت کرده و اگر نتایج بررسی این بود که مناسب نیست باید محدود تر شده و سازو کارش مشخص شود ولی آنچه که مشخص است خلا نظارت و بررسی در برنامه های قرآنی وجود دارد.

قره شیخلو در پایان با اشاره به وظیفه هیات رسیدگی به امور موسسات ادامه داد: هیات رسیدگی وظیفه اش نظارت بر عملکرد موسسات است و این هیات  در حال حاضر درگیر موضوعاتی چون شکلی اعمم از آیین نامه ای ساختار و ادغام است و اگر از این مباحث فارغ شود باید به  نظارت بیشتر بر عملکرد موسسات بپردازد.

انتهای پیام

captcha