گرایش دانشجویان شاهد و ایثارگر به دوره‌های آزاد و شبانه بیشتر است/ لزوم حمایت بیشتر از دوره‌های روزانه
کد خبر: 3730490
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲
مجتبی صدیقی:

گرایش دانشجویان شاهد و ایثارگر به دوره‌های آزاد و شبانه بیشتر است/ لزوم حمایت بیشتر از دوره‌های روزانه

گروه دانشگاه ــ رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: متاسفانه گرایش دانشجویان شاهد و ایثارگر به دوره‌های شبانه، غیرانتفاعی و آزاد بیشتر شده، بنیاد شهید باید از دانشجویان روزانه حمایت بیشتری داشته باشد.

گرایش دانشجویان شاهد و ایثارگر به دوره‌های آزاد و شبانه بیشتر است/ لزوم حمایت بیشتر از دوره‌های روزانه
به گزارش ایکنا، مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گردهمایی مدیران کل شاهد و ایثارگر دانشگاه‌ها که امروز، ۲۵ تیرماه در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: همه تلاش ما در آموزش عالی کشور حمایت مهم و هدفمند از دانشجویان شاهد و ایثارگر در دانشگاه همراه با تکریم و عزتمندی است. حضور ما در دانشگاه باید عزتمند و هدفمند باشد. بر این اساس، توجه به هدایت تحصیلی دانشجویان در بدو ورود، از مهمترین مسائلی است که از ابتدا مورد توجه قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: تلاش برای توانمندسازی و نظارت بر وضعیت تحصیلی دانشجویان مسئله دیگری است. سال گذشته آماری از دانشگاه‌ها برای وضعیت تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر درخواست کردیم که برخی از دانشگاه‌ها این آمار‌ها را ارائه دادند و بعضی از دانشگاه‌ها به دلیل اینکه این آمار‌ها ممکن است به ضرر آن‌ها باشد ارائه ندادند. این آمار‌ها داخلی است و فقط برای برنامه ریزی‌های بهتر استفاده می‌شود.

صدیقی با بیان اینکه حمایت از این دانشجویان باعث تقویت بهتر آن‌ها می‌شود، گفت: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر داریم افزایش آمار این دانشجویان در دوره تحصیلات تکمیلی است با توجه به اینکه این دوره‌ها کوتاه است اگر مراقبت ایجاد نشود و کم کاری صورت بگیرد مشکلات جدی برای دانشجویان ایجاد می‌شود به ویژه در مقطع دکتری که در حال حاضر اکثریت دانشجویان در بحث زبان انگلیسی با مشکل مواجه هستند. لازم است آخرین ابزار برای کمک به این دانشجویان استفاده از تسهیلات آموزشی باشد.

رئیس سازمان امور دانشجویان با با ابراز نگرانی از علاقه‌مندی دانشجویان شاهد و ایثارگر به شرکت و تحصیل در دوره‌های غیرانتفاعی، شبانه و آزاد، ادامه داد: بر اساس ماده ۶۶ حمایت از این دانشجویان، شهریه دانشجویان شاهد و ایثارگر در دوره شبانه غیرانتفاعی و آزاد توسط بنیاد شهید پرداخت می‌شود و این سبب شده تمایل این دانشجویان به سمت دانشگاه‌های غیردولتی بیشتر باشد. حمایت بنیاد شهید از دانشجویان باید به گونه‌ای باشد که دانشجویان تمایل به حضور در دوره‌های روزانه دانشگاه‌ها باشند.

وی ادامه داد: باید تفاوتی هم بین درجات ایثارگری وجود داشته باشد و نباید به گونه‌ای عمل کنیم که مورد بی‌مهری قرار بگیریم امیدواریم در سیاست گذاری‌ها توجه به این مورد بیشتر شود و آن‌هایی که ایثارگری بیشتری دارند تکریم بالاتری از آن‌ها صورت گیرد.

در این گردهمایی همچنین فداحسین محمدی، دبیر اجرایی همایش تجلیل از دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه‌های سراسر کشور و مدیرکل امور شاهد و ایثارگر سازمان دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن ارائه آماری از دانشجویان شاهد و ایثارگری اظهار کرد: اهداف این اداره‌کل، تربیت و تهذیب و رشد دانشجویان شاهد و ایثارگر است. کمک به این دانشجویان با حفظ کرامت آن‌ها و شناسایی و تقدیر از دانشجویان ساعی و ممتاز، از جمله مهمترین فعالیت‌های این اداره کل است.

وی با بیان اینکه ارتقای وضعیت تحصیلی، علمی و فرهنگی این دانشجویان دارای اهمیت است تا بتوانیم مدیران لایق پرورش دهیم، ادامه داد: در مجموع ۶۶ هزار و ۷۷۲ دانشجوی شاهد وایثارگر در کل کشور وجود دارد که ۳۶ هزار و ۷۴۴ نفر آن‌ها در دانشگاه‌های دولتی و ۱۱ هزار و ۶۰۰ نفر در دانشگاه پیام‌نور تحصیل می‌کنند. همچنین تعداد ۵ هزار و ۷۵۶ نفر در دانشگاه‌های غیرانتفاعی و ۱۵ هزار و ۹۴۲ نفر در دانشگاه‌های جامع علمی-کاربردی مشغول تحصیل‌اند.

محمدی یادآور شد: از این میان تعداد ۴ هزار و ۱۱۹ نفر در رشته‌های علوم پایه، ۱۳ هزار و ۸۰۳ نفر در رشته‌های علوم انسانی، ۲ هزار و ۱۹۶ نفر در رشته‌های کشاورزی، یک‌هزار و ۵۹۴ نفر در هنر و کمتر از ۱۳ هزار نفر آن‌ها در رشته‌های علوم پزشکی تحصیل می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر ۱۵۰ دانشجوی جانباز ۵۰ درصد و بالاتر در دانشگاه‌های سراسر کشور تحصیل می‌کنند. همچنین تعداد ۸۳ دانشجوی آزاده، ۳۲۶ دانشجوی رزمنده و ۲ هزار و ۲۴۲ دانشجو از خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران در دانشگاه‌های کشور مشغول تحصیل‌اند.

انتهای پیام
captcha