آیا زائران حج تمتع می‌توانند به وضعیت اقتصادی کشور بی‌‌توجه باشند
کد خبر: 3730502
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰

آیا زائران حج تمتع می‌توانند به وضعیت اقتصادی کشور بی‌‌توجه باشند

گروه جامعه ــ حج امری واجب است و نمی‌توان آن را با کارهای خیر دیگر جایگزین کرد، اما هر زائر می‌تواند در مقدمات و مؤخرات سفر حج کارهای خیری به نفع محرومان جامعه انجام دهد که زمینه مقبولیت حج وی در بارگاه الهی را فراهم کند.

به گزارش ایکنا؛ خرید سوغات فرهنگ سفر مردم ایران است. فرهنگی دیرینه که قرن‌ها در کنار زیارت، شیرینی پایان دوری عزیزان سفر کرده بود. اما طی سال‌های اخیر مسئله خرید سوغات توسط زائران حج تمتع مورد انتقاد قرار گرفته است، البته قدر مسلم خرید سوغات امری شخصی و مبتنی بر تصمیمی فردی است، اما زائران حج تمتع هرگز نباید نسبت به مسائل مبتلابه جامعه خود بی‌توجه باشند، حجاج نمایندگان یک جامعه برای حضور در بیت‌الله‌الحرام هستند و باید به مسائل جامعه خود حساس باشند.

در حالی که شرایط اقتصادی کشور نامناسب است، برگزاری مراسم‌های آنچنانی ولیمه و خرید کالاهای خارجی با قیمت کلان شایسته حاجی ایرانی که فقر و مشکلات مردم جامعه خود را می‌بیند نیست و قدر مسلم مسلمانی که به فکر برادر مسلمان و نیازمند خود نباشد قدر مسلم حج مقبولی هم نخواهند داشت.

جای خوشحالی دارد که تعدادی از زائران کشورمان در حرکتی جمعی هزینه ولیمه و سوغات خود را صرف تهیه جهیزیه برای زوج‌های جوان کرده‌اند، چنین اقداماتی را می‌توان برای کمک به بیماران نیازمند که هزینه درمان و داروی آنها افزایش یافته، تأمین هزینه تحصیل کودکان و بسیار دیگر از نیازهای مهم‌تر مردم صرف کرد و سوغات را به آب زمزم و خرما که در اسلام هم توصیه شده محدود کرد.

و البته اگر همچنان زائران حج تمتع کشورمان بخواهند برای نزدیکان و بستگان درجه اول خود سوغات تهیه کنند تمهیداتی از سوی سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری برای خرید با تخفیف کالاها برای زائران در نظر گرفته شده است تا هدایای سفر خود را از داخل کشور تهیه کنند.

حج فریضه‌ای واجب است و تا فرد مستطیع این فریضه را انجام ندهد از گردن وی ساقط نمی‌شود و با هیچ عمل خیری هم نمی‌توان آن را جایگزین کرد اما به غیر از اصل فریضه، می‌توان در مقدمات و مؤخرات حج اقدامات خیر ارزشمندی را برای رضای خدا و خلق خدا انجام داد. قدر مسلم این اقدامات حجاج در تلطیف فضای عمومی جامعه نسبت به حج و قبول حج در بارگاه الهی تأثیرگذار خواهدبود.

در همین خصوص حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی‌عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه چند سالی است که موضوع ساماندهی خرید سوغات از داخل را شروع کرده‌ایم، عنوان کرد: در دو، سه دهه قبل، زائران وسایل و اقلام حجیم مانند یخچال، تلویزیون و ... از عربستان می‌آوردند ولی با کار گسترده‌ای که انجام گرفت ورود کالای حجیم به ایران منتفی شد و امروز دیگر از خرید‌های آنچنانی خبری نیست.

وی ادامه داد: بدنبال اعلام شعار سال و بیانات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از کالای ایرانی، کارگروهی متشکل از مسئولان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت هم از اواخر سال 96 تشکیل شده تا برای زائران حج 97 این امکان را فراهم‌کند با استفاده از توان موجود در کشور و با بهره‌گیری از فضای مجازی سوغات خود را از داخل تهیه‌کنند. همچنین با مسئولان شرکت‌هایی که در فضای مجازی در این زمینه فعال هستند جلسه برگزار شد و در برنامه‌ریزی‌ها ساماندهی خرید سوغات زائران مورد توجه قرارگرفت.

امیدوار هستیم زائران خریدهای خود را بیشتر از داخل انجام دهند

حجت‌الاسلام قاضی عسکر عنوان کرد: در صورت تحقق این هدف و ایجاد بستر مناسب برای تامین سوغات می‌توان ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور به دستاوردهای مختلفی نیز دست یافت. همچنین با توجه به شعار سال نیاز است رونق اقتصادی و اشتغال در داخل بیشتر مورد توجه قرارگیرد و با اقداماتی که صورت گرفته امیدوار هستیم که زائران خریدهای خود را بیشتر از داخل انجام دهند و از فرصت یکماهه حضور در سرزمین وحی حداکثر استفاده معنوی را ببرند.

وی افزود: البته ما قصد نداریم در حریم خصوصی افراد دخالت کنیم و همیشه هم گفته‌ایم سوغات مستحب است لیکن در مورد تسهیلات فراهم شده به زائر توضیح می‌دهیم و تحمیلی درکار نیست، بنظر می‌رسد با توجه به شعار سال حتما مردم نظر مقام معظم رهبری را مورد توجه جدی قرار می‌دهند. از طرف دیگر سفر حج سفری است که ممکن است دیگر تکرار نشود بنابراین زائران نباید فرصت‌های معنوی این سفر را از دست بدهند، کالاها همه جا هست ولی حرم شریفین هیچ کجا نیست و می‌توان خرید را در ایران انجام‌ داد و از فرصت حضور در سرزمین وحی و بیت‌الله‌الحرام حداکثر بهره را برد و از بازارگردی پرهیزکرد.

عروسک‌های ساخت یک کشور غیر مسلمان متبرک نیست

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به نتایج نظرسنجی‌های صورت گرفته از حجاج، گفت: در نظرسنجی که از زائران در خصوص دلایل خرید از عربستان صورت گرفته آنها پاسخ‌های مختلفی داده‌اند از جمله جبران سوغات‌هایی که از دیگران گرفته بودند یا متبرک بودن آن، پاسخ ما این بود که آب زمزم و خرمای عجوه که مورد علاقه پیامبر بود می‌تواند سوغات متبرک قلمداد شود اما مثلا عروسک‌های ساخت یک کشور دیگر که حتی مسلمان نیست، به سوغات متبرک ربطی ندارد لذا نیاز به کار فرهنگی گسترده است و به نظر می‌رسد سطح فکر و معلومات و بینش مردم ما به شدت افزایش یافته و آنها با درک موقعیت کنونی بدنبال دستیابی به اهداف معنوی حج هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری برای حمایت از عرضه کنندگان کالاهای داخلی در ایام مراسم حج امسال چه اقداماتی انجام داده‌اند؟ اظهار کرد: بسترسازی مناسب برای تامین سوغات زائران نیاز به همکاری‌های گسترده‌ دارد سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری با برخی شرکت‌های فعال در فضای مجازی در این خصوص رایزنی‌‌هایی انجام داده‌اند. رویکرد ما حمایت از کالای با کیفیت ایرانی است تا زائران بتوانند نیاز خود را از بازار داخل تهیه کنند.

ارائه محصولات با تخفیف 50 درصد به زائران حج تمتع

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته، فهرستی از کالاهای ایرانی برای زائران تهیه و اطلاع رسانی شده و انواع سوغات با قیمتی مناسب و کیفیتی مطلوب با تخفیف تا 50 درصد به اضافه پنج درصد به زائران ارائه شده‌است.

وی ادامه داد: بعضی از شرکت‌ها هم که فروش اینترنتی دارند وارد کار شده‌اند و مردم می‌توانند کالاهای مورد نیاز خود را در سایت این شرکت‌ها مشاهده و قیمت‌ها را مقایسه کرده و بعد به شکل اینترنتی خرید کنند و آن کالا بعد از سه یا چهار روز در منزل تحویل زائر خواهدشد. این کار روان و ساده و خوبی است که در دنیا نیز مرسوم است، بنظرم این تجربه خوبی است و حتی در موسم حج نیز اگر زائران می‌خواهند خریدی انجام دهند، بلافاصله می‌توانند از طریق همان سایت قیمت‌ها را مقایسه کرده و خرید کنند. البته این کار باید در سال‌های آینده توسعه یابد و تلاش شود با ورود شرکت‌های مختلف بازار رقابت نیز ایجاد و کالاهای متنوع عرضه شود.

قاضی عسکر در پایان گفت: راه اندازی هر چه سریعتر ترمینال حج و فراهم کردن امکان خرید کالا برای زائران در این ترمینال نیز از مواردی است که می‌تواند در کنار استفاده از ظرفیت‌ بازار‌های دیجیتالی، به ساماندهی سوغات زائران کمک کند.

انتهای پیام

captcha