اندیشمندان جهان اسلام رابطه سیاست و دیانت حج تمتع را دریابند
کد خبر: 3730663
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۴

اندیشمندان جهان اسلام رابطه سیاست و دیانت حج تمتع را دریابند

گروه جامعه ــ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه فلسفه حج این است که امت اسلامی در یک زمان مشخص گرد هم آیند و به مشکلات جهان اسلام رسیدگی کنند، گفت: اندیشمندان جهان اسلام باید رابطه سیاست و دیانت حج تمتع را دریابند و با گرد هم آمدن برای جهان اسلام چاره‌اندیشی کنند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت امروز ۲۵ تیرماه، با حضور در یک برنامه تلویزیونی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که امروز در دیدار با دست اندرکاران حج امسال داشتند اشاره و عنوان کرد: مقام معظم رهبری خلف صالح امام امت هستند و اندیشه ایشان با امام خمینی(ره) در قضیه حج و سایر موارد مرتبط با مسائل دینی بسیار نزدیک و همسان است به نحوی که اگر نظری بر آنچه امام و رهبری در طول سالیان بعد از انقلاب در مورد حج داشتند، بیافکنیم شاهد خواهیم بود هدف بلندی را ترسیم کردند که اگر به آن دست یابیم می توان مشکلات یک امت را رفع کرد.

وی به سخنرانی که امروز مقام معظم رهبری داشتند اشاره و بیان کرد: معظم‌له از خدمتگزاران حج تشکر کردند و به تبیین ارزش این خدمت رسانی پرداختند. در روایات نیز آمده است که امام سجاد(ع) در اوج عرفان دینی یکی از کارهایی که انجام می‌دادند، این بود که در کاروان‌های حج به صورت ناشناس حضور پیدا می‌کردند و به ارائه خدمت به حجاج می‌پرداختند؛ این امر نشان می‌دهد، علاوه بر این‌که حج جایگاه رفیعی دارد، خدمت به حجاج نیز از ارزش والایی در مکتب اسلام برخوردار است.

وی به تجربه‌ای که طی سال‌های متمادی داشته است اشاره و عنوان کرد: طی سال‌های خدمتم افراد بسیاری را دیدم که مقام‌های علمی و مسئولیتی خود را کنار گذاشته و به ارائه خدمت شبانه روزی به حجاج پرداختند.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر به شبهه‌ای که برخی از متحجرین جهان اسلام مطرح و بیان می‌کنند که حج صرفا جنبه عبادی دارد و استدلال آنان برخی آیات قرآن کریم است، اشاره و عنوان کرد: فلسفه حج این است که امت اسلامی در یک زمان مشخص گرد هم آیند و به مشکلات جهان اسلام رسیدگی کنند. خداوند اهداف بلندی را در فریضه حج لحاظ کرده است که از جمله آنها می‌توان به رسیدگی کردن به امور مسلمانان اشاره کرد.

وی سیاست را همان تدبیر امور دانست و تعریف سیاهی که برخی از سیاست ارائه می دهند را به دلیل عدم فهم معنی این لغت برشمرد و گفت: چطور می توان گرد کعبه گشت و پشت مقام ابراهیم نماز خواند اما به فکر جامعه اسلامی نبود، مسلمانان امروز از سوی دشمنان تحت ظلم و ستم هستند و فریضه حج باید برای این امر چاره اندیشی کند.

وی به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه کعبه اختصاص به یک کشور خاص ندارد، بلکه تمام مسلمانان باید از آن بهره مند شوند و صرفاً ایجاد نظم آن بر عهده یک کشور خاص است، اشاره کرد و گفت: محور تمام برنامه های زندگی ما به سمت کعبه است، پس چطور می توان حج را خارج از سیاست دید و به طور کلی اگر حج خارج از سیاست دیده شود چه فایده ای از آن برای ما باقی می ماند. اندیشمندان جهان اسلام باید گرد هم بیایند و در این زمینه چاره اندیشی کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تأکید بر اینکه باید از دشمنان اسلام بیزاری جست، تصریح کرد: به فرموده مقام معظم رهبری اگر جایگاه حج را به درستی نفهمیم تحول روحی و اخلاقی ایجاد نمی‌شود.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر همچنین به مذاکرات انجام گرفته اشاره و عنوان کرد: در مورد مسئله شهدای مسجدالحرام و منا مذاکرات زیادی را برای احقاق حقوق خانواده ها دنبال کردیم و قول پرداخت دیه را نیز گرفته ایم اما طرف مقابل هنوز به قول‌های داده شده عمل نکرده و ما شرمنده مردم شده‌ایم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه سخنان خود به بیان توصیه هایی برای حجاج به منظور داشتن سفری معنوی و تأثیرگذار پرداخت و عنوان کرد: فردی که قصد سفر معنوی حج تمتع را دارد باید ابتدا به چند پرسش پاسخ دهد تا از این سفر بهره معنوی کافی را ببرد.

وی اولین سوال را درک «من به کجا می روم» دانست و گفت: اگر حجاج پاسخ را بیابند و هدفمند حرکت کنند، می توانند به برکات حج نیز دست یابد. سفر حج فرصتی برای نزدیک شدن به خداوند، فاصله گرفتن از گناه و آغاز زندگی جدید در مسیر انبیا است. حجاج باید بدانند به مکانی می‌روند که اولین خانه برای عبادت در آنجا بنا شده است، پس باید متوجه حق باشند و عاشقانه گرد خانه خدا بگردند. درک این مطلب که حجاج در شهری هستند که شش تن از ائمه معصومین(ع) در آنجا مدفون هستند و اولین حکومت اسلامی در آنجا شکل گرفته است، افراد را برای حجب مقبول تر آماده می کند.

وی دومین سوال که حجاج باید متوجه آن باشند را «چگونه باید بروم» برشمرد و گفت: برای رفتن به این سفر نیاز به آداب جسمی و روحی خاصی داریم که از جمله آداب جسمی آن پرداختن به سلامت تن و آداب معنوی آن از بین بردن کدورت ها و کینه ها است.

حجت الاسلام قاضی عسکر «چگونگی حضور در محضر حق» را سوال دیگری دانست که حجاج باید به آن توجه کنند و عنوان کرد: حضور در کنار کعبه و در محضر پیامبر(ص) و ائمه بقیع(ع) آداب و ادبی دارد که باید رعایت شود که از جمله آن می‌توان به غسل کردن، حرکت آرام، ذکر گفتن و اذن خواستن اشاره کرد.

وی از حجاج خواست تا در طلب دعا از خداوند اکرم الاکرمین با بصیرت و آگاهی بیشتری عمل کنند و گفت: حجاج در برابر خدایی حضور پیدا می کنند که ارحم الراحمین است، بنابراین باید با دقت بیشتری به بیان خواسته‌های خود بپردازند و به امور کوچک و صرفاً مادی محدود نشوند.

وی در ادامه سخنان خود «چگونگی بازگشتن از سفر معنوی حج تمتع» را نیز از اهمیت به سزایی برخوردار دانست و گفت: نشانه قبولی حج این است که رفتارهای غلطی که فرد در گذشته انجام می داده است را کنار بگذارد و با دریافت انرژی معنوی از کعبه و مسجد النبی(ص) به جامعه بازگردد و آن را به شهر تزریق کند که در این صورت تحول و نورانیت جامعه را فرا می‌گیرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در بخش پایانی سخنان خود از حجاج خواست تا با چشم دل به فضای اطراف خود بنگرند و تصور کنند در فضایی هستند که در زمان‌های گذشته پیامبر اکرم(ص)، ائمه معصومین(ع) و بسیاری از انبیای خدا حضور داشتند، چرا که با چنین تصوری می‌توان درک عمیق‌تری از محیط داشت و معقول‌تر عبادت کرد.

انتهای پیام

captcha