پایان ماجرای طبقه نهم ساختمان شرکت ارتباطات زیرساخت/ اثری از سرورهای‎ هاتگرام و طلاگرام نبود
کد خبر: 3730668
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۹

پایان ماجرای طبقه نهم ساختمان شرکت ارتباطات زیرساخت/ اثری از سرورهای‎ هاتگرام و طلاگرام نبود

گروه فناوری اطلاعات ــ بعد از حضور خبرنگاران در طبقه نهم ساختمان مرکز امام(ره) وزارت ارتباطات، مشخص شد که سرورهای هاتگرام و طلاگرام در این طبقه وجود ندارند و این پایانی بر این ماجرا بود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ چند روز پیش بود که عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستانی کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اعلام کرد که تعداد ۳۰ میلیون و یکصد هزار نفر از طریق فیلترشکن‌های هاتگرام و تلگرام طلایی فیلتر تلگرام را دور می‎زنند و اینترنت بدون فیلتر این شبکه‌های اجتماعی را وزارت ارتباطات تامین می‌کند. بعد از این سخنان، روز گذشته سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل در خصوص سرورهای نسخه‎های فارسی شبکه اجتماعی تلگرام گفته بود: متأسفانه کمترین حمایتی از شبکه‌های داخلی نشده و سرورهای تلگرام، در اختیار هاتگرام و طلاگرام قرار گرفته است؛ در صورتی که می‌توانستند آنها را به پیام‌رسان‌های‌داخلی بدهند.

وی همچنین اعلام کرده بود سرورهای هاتگرام و طلاگرام در طبقه نهم ساختمان مرکز امام(ره) وزارت ارتباطات قرار دارند و شما با مراجعه به طبقه نهم ساختمان دیتاسنتر مرکز امام خمینی(ره) می‌توانید ببینید سرورهایی که برای تلگرام بوده، در اختیار هاتگرام و طلاگرام قرار گرفته است؛ در صورتی که می‌توانستند آنها را به شبکه‌های اجتماعی بومی بدهند، اما ندادند.

بعد از اعلام این سخنان بود که روابط عمومی وزارت ارتباطات واکنش نشان داده و ظهر امروز 25 تیرماه با ارسال دعوتنامه‌ای از رسانه‌ها خواست تا از مرکز مخابراتی امام خمینی بازدید و خودشان در مورد ادعای وجود سرورهای نسخه‌های غیررسمی تلگرام از جمله هاتگرام و طلاگرام در طبقه نهم ساختمان شرکت ارتباطات زیر ساخت، از این جریان اطلاع کسب کنند؛ بازدیدی که در آن مشخص شد سرورهای پیام‌رسان‌های غیررسمی تلگرام در طبقه نهم این مرکز وجود ندارد.

سهراب آق‌بیات، مدیرکل کنترل و پایش شرکت ارتباطات زیرساخت، در این بازدید از ساختمان شرکت ارتباطات زیرساخت، میدان امام خمینی(ره)، که با حضور خبرنگاران برگزار شد، گفت:‌ طبقه نهم ساختمان ارتباطات زیرساخت محل استقرار سوئیچ تلفن‌های ثابت و بین‌المللی است؛ به شکلی که سرور پیام‌رسان‌های غیررسمی داخلی که ادعای نصب آنها در این طبقه مطرح شده بود، در این مکان وجود ندارد.
در ابتدای این بازدید از بخش‌های مختلف طبقه نهم این ساختمان ازجمله سالن سوئیچ تلفن‌های ثابت بازدید به عمل آمد. این سالن وظیفه ارتباط تلفنی بین‌شهری میان تهران و سایر شهرها را پشتیبانی می‌کرد.

در ادامه این بازدید، آق‌بیات با بیان اینکه سالانه حدود یک میلیارد دقیقه ارتباط بین‌شهری در این مرکز پشتیبانی می‌شود، اظهار کرد:‌ بسته به ایام مختلف سال، میزان ارتباط بین‌شهری متفاوت است و این مرکز مجموع سوئیچ ارتباط بین‌شهری را حمایت می‌کند.

وی در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران مبنی بر امکان جابه‌جایی سرور پیام‌رسان‌های داخلی، گفت:‌ در طبقه نهم این مرکز، سرور هیچ یک از پیام‌رسان‌های بومی مستقر نبوده و امکان جابه‌جایی سرورها نیز به آسانی وجود ندارد؛ جای تعجب است که مقام مسئولی این سخن را گفته باشد.
 
فوری//پایان ماجرای طبقه نهم ساختمان شرکت ارتباطات زیر ساخت/ اثری از سرورهای‎ هاتگرام و تلگرام نبود

مدیرکل کنترل و پایش شرکت ارتباطات زیرساخت، در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر جابه‌جایی سرورهای آی بی ام در سال گذشته، گفت:‌ جابه‌جایی سرورها شدنی است، اما به آسانی امکان‌پذیر نیست. آنچه در این بازدید مهم است، نبود سرور پیام‌رسان‌های غیرسمی است و شما هم می‌توانید از تمامی قسمت‌های این طبقه که ادعای وجود سرور پیام‌رسان‌ها در آن وجود دارد، بازدید کنید.

در انتهای این بازدید، بخش غربی طبقه نهم این ساختمان نیز به خبرنگاران نشان داده شده که در آن سوئیچ بخش‌های ارتباط بین‌الملل وجود داشت و در این مورد نیز مدیرکل کنترل و پایش شرکت ارتباطات زیرساخت بخش‌های مختلف این سالن را برای خبرنگاران تشریح کرد که در این بخش نیز خبری از سرورهای نام‎برده شده نبود و این بازدید نشان داد که هیچ سروری در طبقه نهم این ساختمان وجود ندارد. البته بازدید از سایر طبقات برای خبرنگاران ممکن نبود و گفته شد که برای بازدید از طبقات دیگر نیاز به مجوز است و تنها این طبقه که اعلام شده بود در آن سرورهای طلاگرام و هاتگرام وجود دارد بر روی خبرنگاران بازگشایی شده بود.

البته این موضوع‌ امروز واکنش محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را هم به دنبال داشت. وی در حاشیه مراسم تفاهم‎نامه وزارت ارتباطات با کمیته امداد درباره تامین مالی کسب و کارهای نوپا، ضمن رد این ادعاها با طعنه به صحبت جلالی درباره ماجرای دزدیده شدن ابرها گفت: شاید نشود دزدی ابرها را ثابت یا رد کرد، اما نبودن سرور در طبقه نهم ساختمان امام(ره) را می‌شود، ثابت کرد. ما امروز از روابط عمومی خواسته‌ایم ساعت ۱۴، از خبرنگاران دعوت کند تا بروند و طبقه نهم ساختمان امام را بازدید کنند و نتیجه را به قضاوت افکار عمومی بگذارند.

جهرمی درخصوص اظهارات مطرح‌شده نسخه‌های غیررسمی تلگرام نیز بیان کرد: برخی یک بار می‌گویند سرور در طبقه نهم است؛ یک بار می‌گویند اینترنتش را وزارت ارتباطات تامین می‌کند. خوب، همه اینترنت کشور را ما تامین می‌کنیم. نمی‌شود حرف‌های بی‌ربط بزنیم و صحبت‌هایی مطرح کنیم که مبنایی نداشته باشد. در بحث نسخه‌های غیررسمی هم کسانی که در این مسئله در مرکز ملی ورود کردند، گفته‌اند اینها در دوران گذار باشند تا توانمندی لازم ایجاد شود. این به ما برنمی‌گردد، ما نظرات خودمان را شفاف گفته‌ایم. نمی‌دانم چرا آقایان هر از چندگاهی می‌آیند و صحبت‌های این گونه مطرح می‌کنند، فضاسازی می‌کنند و با اهداف سیاسی این حرف‌ها را می‌زنند.

انتهای پیام
captcha