«قانون» اولین کتابی که پس از انجیل به چاپ رسید
کد خبر: 3741195
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱

«قانون» اولین کتابی که پس از انجیل به چاپ رسید

گروه فرهنگی ــ مصحح کتاب قانون عنوان کرد: قانون جزء اولین کتاب‌هایی است که پس از انجیل به چاپ رسید، این کتاب از قرن 11 میلادی ابتدا به اسپانیایی و سپس به فرانسوی ترجمه شد.

«قانون» بوعلی‌سینا اولین کتابی است که پس از انجیل به چاپ می‌رسد

به گزارش ایکنا از همدان، نجف‌قلی حبیبی، محقق و پژوهشگر فلسفه اسلامی و مصحح کتاب قانون، شنبه، 3 شهریورماه ضمن گرامیداشت روز پزشک در اولین جشنواره ملی طب سینوی اظهار کرد: کتاب قوانین طب با نام «قانون» تألیف بوعلی سینا در 5 بخش جمع آوری شده است که هرکدام یک کتاب است.
وی افزود: کلیات، داروهای گیاهی، شناخت بدن و بیماری‌ها، بیماری‌ها و دارو‌های مرکب 5 بخش کتاب قانون است، شیخ بوعلی سینا این کتاب را در سن 35 سالگی به قلم تحریر درآورده است که بخش اعظم آن در همدان و اصفهان بوده است.
حبیبی اضافه کرد: کتاب قانون برگرفته از تجربیات شخصی شیخ و آموخته‌های دیگران است که جمع بندی و سازمان دهی علمی علوم پزشکی در آن زمان تنها در این کتاب و توسط بوعلی سینا انجام گرفته است به عبارنی ایشان نظم دهنده به این علم بوده اند.

نگهداری و چیدمان دارو‌های گیاهی در کانون توجه دانشجویان این رشته قرار گیرد
این پژوهشگر اسلامی ادامه داد: با ورود این کتاب، همه کتاب‌ها به فراموشی سپرده شد، قانون جزء اولین کتاب‌هایی است که پس از انجیل به چاپ می‌رسد، این کتاب از قرن 11 میلادی ابتدا به اسپانیایی و سپس به فرانسوی ترجمه می‌شود.
وی گفت: کتاب قانون در سال 1294 قمری در مصر و سپس 2 سال بعد در تهران به چاپ می رسد پس از آن با آغاز حکومت پهلوی چاپ متوقف می‌شود، گفتنی است بنیاد فرهنگی بوعلی بر آن شد تا تصحیح این کتاب را به اینجانب واگذرد.
این مصصح کتاب قانون گفت: با بهره‌گیری از نسخه‌های قدیمی چاپ شده قانون و 2 چاپ انجام گرفته در مصر و تهران، تصحیح این کتاب را آغاز نمودم، گفتنی است بخشی از این کتاب به دارو‌های گیاهی اختصاص دارد.
این محقق ادامه داد: در بخش گیاهان دارویی کتاب قانون، شیخ توجه ویژه‌ای به نگهداری و چیدمان دارو‌ها در کنار هم دارد که این مهم می‌تواند مورد توجه دانشجویان این رشته تخصصی قرار گیرد.
انتهای پیام

captcha