ثریا قاسمی بازیگر سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار
ایکنا با بیان اینکه «ویلاییها» روایت زندگی زنان در جنگ است اظهار کرد: اتفاقی که برای «ویلاییها» در فروش رخ داد را نباید به بیعلاقگی تماشاگران نسبت به چنین موضوعاتی مربوط دانست؛ زیرا داستانی که این فیلم داشت تابع شرایط خاص بود. این شرایط به نوعی ایجاب میکرد چنین اتفاقی برای فیلم رقم بخورد، آن هم در وضعیت فعلی که فیلمهای سخیف متاسفانه در زمان اکران فروش خوبی دارند. نکته دیگر اینکه فیلمی نظیر «ویلاییها» مخاطب خاص خود را داشت که به نظرم در همان اندازه توانست تاثیرگذاری لازم را داشته باشد.
وی افزود: «ویلاییها» از دیدگاه من قصه زنی بود که میتوانست در هر گوشه جهان زندگی کند، بنابراین من این فیلم را نه کاری درام و نه اثری دفاع مقدسی میدانم، بلکه معتقدم این فیلم سینمایی در حوزه کارهای اجتماعی – خانوادگی جا میگیرد. زنی که در «ویلاییها» تصویر میشود قربانی جنگ افروزانی است که در هر گوشه جهان وجود دارند و تنها به ایران یا کشورهای منطقه خلاصه نمیشوند، در سراسر جهان زنان همیشه از قربانیان اصلی جنگ بودهاند.
بازیگر فیلم «قاتل اهلی» ادامه داد: متاسفانه این اتفاقات ناخوشایند باز هم رخ خواهد داد، چون همیشه کشورهای استعمارگری وجود دارند که میخواهند سرزمینهای دیگر را قربانی جاهطلبی خود کنند. سلطهگران روح انسانی ندارند و تمسک به خشونت در باور آنها رسوخ کرده است، در ضمن زنان ستم دیده در سراسر دنیا از قابهای پنجره همچنان چشم به راه عزیزانشان هستند تا از جبهههای نبرد باز گردند.
این بازیگر درباره اثرات بینالمللی این فیلم گفت: سال گذشته این فیلم در سالروز بمباران اتمی هیروشیما در ژاپن به نمایش در آمد، عجیب اینکه این فیلم با استقبال بسیار خوب آنها مواجه شد. این اتفاق نشان میدهد وقتی رویکرد و پیام فیلم رفتارهای انسانی است دیگر برای آن جغرافیای خاصی را نمیتوان در نظر گرفت، بلکه سراسر جهان بیننده آن خواهند بود. استقبال از این کار همچنان ادامه دارد. برای مثال ماه گذشته من برای بازی در این کار جایزه جشنواره آسیا پاسیفیک را دریافت کردم، البته مطمئنم افتخار آفرینی این کار همچنان ادامه دارد.
بازیگر سریال «صاحبدلان» در پاسخ به این پرسش که چرا جامعه پذیرای کارهای مانند ویلاییها نیست، اما از آثاری که اصطلاحاً طنز نامیده میشوند استقبال میکند؟ گفت: اتفاقات بسیاری رخ داده تا ما چنین وضعیتی را در سینما پیدا کنیم. این موضوع تنها به هنر ختم نمیشود، بلکه عرصههای دیگر اجتماع هم به نوعی درگیر آن هستند. برای مثال به پوشش مردم توجه کنید که در زمانی به یک نوع خاص و ویژه بود و در زمان حال شکلی دیگر به خود گرفته است. تغییرات به وجود آمده نیز تنها به ایران ختم نشده، بلکه کل جهان را در بر میگیرد این تغییرات بیانگر آن است که اگر از این فیلم فروش مورد انتظار را نداشت صرفاً به علاقه مردم مربوط نیست زیرا ذائقه تماشاگران در این چند دهه تغییر کرده و به سمت کارهایی متمایل شده که به شیوههای دیگر درصدد جذب مخاطب هستند.
قاسمی با بیان اینکه برایش بیش از هر چیز این قصه و فیلمنامه است که اهمیت دارد، گفت: گاهی اوقات از من سوال میشود که چگونه حاضر میشوم به راحتی با کارگردانان فیلم اولی کار کنم؟ جواب من به این سوال این است که من از حضور در این قبیل کارها متضرر نشدهام چون اگر کار خوب باشد آن فیلمساز شکوفا میشود و کارهای نخست یک کارگردان آتیه او را در فیلمسازی مشخص میکند.
این بازیگر در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا زبان طنز هم میتواند محلی برای بیان ارزشهای دفاع مقدس باشد؟ تاکید کرد: اینکه فکر کنیم تصویرگری از ارزشهای دفاع مقدس با زبان طنز امکان پذیر نیست اشتباه محض است، حتی میتوان گفت این تفکر چشم پوشی از ظرفیتی است که میتواند برای ما در این حوزه بسیار کارکرد داشته باشد. بهترین مثال هم در این زمینه فیلم سینمایی «لیلی با من است» ساخته کمال تبریزی است. در این کار ما به زیبایی و طنازی ارزشهای دفاع مقدس را مشاهده کردیم بدون اینکه فکر کنیم، ارزشهای مورد نظر کوچک شمرده شدهاند.
وی در پایان درباره ارتباط جوانان با موضوعات دفاع مقدسی گفت: برخیها مدعی هستند که نسل امروز چندان به موضوعات دفاع مقدسی علاقه ندارد، زیرا این حوزه را درک نکردهاند؛ این نگرش به هیچ وجه پذیرفته نیست چون بیش از هر چیزی این متن و فیلمنامه است که اهمیت دارد. گواه بارز این ادعا هم فیلم «ویلاییها» است. من بارها بعد از تماشای این فیلم دیدم که چگونه جوانان و حتی نوجوانان جذب این کار شدهاند و بعد از تماشای این فیلم با چشمان اشکبار از ما برای حضور در این کار تشکر کردهاند، گاهی ما به دلیل همین برداشتهای شخصی در ورطه گمراهی گرفتار آمدهایم.
گفتوگو از داود کنشلو
انتهای پیام