مهم‌ترین و اصلی‌ترین راهبرد قرآنی بسیج/ طرح «صراط» رونمایی شد
کد خبر: 3750158
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
در مراسم معارفه رئیس دارالقرآن بسیج تشریح شد؛

مهم‌ترین و اصلی‌ترین راهبرد قرآنی بسیج/ طرح «صراط» رونمایی شد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ جانشین رئیس سازمان بسیج در مراسم معارفه رئیس دارالقرآن بسیج کشور، ساخت امت اسلامی را بزرگ‌ترین تکلیف این نهاد عنوان کرد و گفت: براساس نظام فکری مقام معظم رهبری در پرورش نیروی انسانی باید دو اتفاق رخ دهد، نخست اینکه کار و فعالیت‌ها رنگ الهی داشته باشد و در ادامه نیز خواص زندگی علوی داشته باشند.

مهم‌ترین و اصلی‌ترین راهبرد قرآنی بسیجبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم معارفه محمد ذوالفقاری، رئیس دارالقرآن بسیج کشور صبح امروز سوم مهرماه با حضور جمعی از مدیران قرآنی کشورمان و جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد.
در ابتدای این مراسم حمیدرضا احمدی‌وفا، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و پس از آن کلیپی‌ از بیانات مقام معظم رهبری پخش شد. در ادامه نیز حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی جیحونی، معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین به بیان سخنانی پرداخت.
وی با اشاره به قدمت دارالقرآن بسیج و فعالیت آن در سه دهه گذشته، گفت: فعالیت مرکز دارالقرآن بسیج به بیش از بیست و هفت سال می‌رسد که در این، بین مدیریت این مرکز طی 18 سال با حوزه نمایندگی ولی فقیه در بسیج و پس از آن معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین بوده و منشأ خیرات و خدمات ماندگاری بوده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در دوره جدید فعالیت مرکز دارالقرآن بسیج به معاونت تعلیم و تربیت واگذار شده است، به بیان فلسفه این تغییر ساختار پرداخت و افزود: چند ماه بعد از انتصاب سردار «جعفری» در سپاه به تدبیر ایشان در مورد جایگاه ساختاری و ماموریتی مرکز قرآنی بسیج در معاونت تعلیم و تربیت تصمیم‌گیری و سپس اجرایی شد.
جیحونی به یکی از مباحث شهید مطهری در مورد ادوار بشری که به سه بخش کودکی، بلوغ و تکامل تقسیم شده است، اشاره و اظهار کرد: در این تقسیم‌بندی دوران کودکی از بدو تا ختم نبوت، دوران بلوغ از ختم نبوت تا امامت و دوران تکامل شامل دوران امامت و ولایت می‌شود. اگر ما این را قبول داشته باشیم که در تعابیر حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری نیز هم وجود دارد، دوران امامت و ولایت که دوران تکامل یافته بشر است، نسخه عینی و عملی تجلی یافته این روش در چهار دهه اخیر از انقلاب اسلامی شروع شده است و گام‌های دیگری همچون نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی داشته باشد تا به تمدن اسلامی ختم شود. نخ تسبیحی که می‌تواند این چهار گام را از گردنه‌ها عبور دهد، تحقق نظام ولایی است.
جیحونی با تأکید بر اینکه تربیت انسان «طراز» هدف نهایی این نظام است، تصریح کرد: تربیت انسان نیاز به سازوکار دارد و مهمترین سازوکار بعد از شناخت این است که بدانیم سنت الهی در تربیت انسان چه بوده است که در یک نگاه به سلسله انبیاء الهی می‌رسیم. این دوره یک‌ متن ‌و ‌یک ‌مربی ‌داشته است که متن آن قرآن و مربی نیز پیامبر(ص) بوده است.
معاون تعلیم و تربیت رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه حتماً باید راهی برای تحقق این شعارها در نظر گرفته شود، گفت: ما اگر این را قبول کنیم که بحث محتوا در تربیت انسان علاوه بر متن نیاز به یک عالم که آن را تبیین کند، دارد، یعنی باید عترت(ع) را در کنار قرآن داشته باشیم. با این فلسفه جانمایی دارالقرآن بسیج در معاونت تعلیم و تربیت شکل گرفت و جای هیچ سوالی را باقی نخواهد گذاشت.
وی اذعان کرد: در این عرصه حتماً محتوای ما برگرفته از قرآن کریم و تبیین‌کنندگان واقعی این متن نیز عترت(ع) است. این اتفاق در کنار هم شاید به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین راهبرد بسیج بوده باشد. یکی از دستاوردهای ما که با همت همکاران در مجموعه معاونت تعلیم و تربیت به دست آمده است، تشکیلاتی با عنوان «صالحین» بوده است. نگاه ما این است که شبیه این تشکیلات شاید در بین بسیاری از مجموعه‌های قرآنی و غیر قرآنی کم باشد.
در ادامه این مراسم نیز حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سخنانی گفت: براساس تأملاتی که صورت گرفته است معتقد هستم، اگر‌ دو ‌دستگاه کار خود در امر قرآن درست انجام دهند نه تنها مشکلی نخواهیم داشت، بلکه قرآن در تمام عرصه‌ها حضور معناداری پیدا خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه یکی از این دو دستگاه بسیج و دیگری آموزش و پرورش است، گفت: بسیج با توجه به مخاطب عام و سازوکار مردمی که دارد، اگر موفق شود فعالیت‌های قرآنی نظام موفق خواهد بود و اگر عملکرد آن موفقیت‌آمیز نباشد، امیدی به موفقیت دیگر بخش‌ها هم نخواهد بود.
محمدی با تأکید بر اینکه سازمان بسیج را یک سازمان فرهنگی و مردمی می‌دانیم تا یک سازمان نظامی، تصریح کرد: درست است که در مواقع لازم این نیرو به عنوان یک نیروی نظامی وارد صحنه می‌شود و حتی در سال 88 بسیار اثرگذار ظاهر شد، اما بسیج در حال حاضر یک سازمان فرهنگی است. این نیرو با توجه به تنوع مخاطبی که در جای جای کشور و در سنین متنوع دارد، ظرفیت عظیمی را می‌تواند در امر مأموریت قرآن به دوش بکشد.
در بخش دیگری از این مراسم سردار محمدحسین سپهر، جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین طی سخنانی به تشریح فعالیت‌های راهبردی بسیج پرداخت و گفت: در هر مسئله‌ای که می‌خواهیم ورود داشته باشیم نیاز به اسناد راهبردی آن کار داریم، این در حالی است که با گذشت چهل سال از انقلاب فقدان اسناد علمی و مستند و راهبردی در کلان موضوع مشاهده می‌شود. در بحث اقتصاد نقشه راهبردی نداریم، در بحث فرهنگ این نقشه وجود دارد، اما به آن عمل نمی‌شود در بحث دفاعی هم نقشه و راهبرد عالی وجود دارد و هم مدیر کاردانی وجود دارد و وجود همین‌ها باعث شدت تا در ناامن‌ترین منطقه دنیا کشوری امن داشته باشیم.
سردار سپهر با تأکید بر اینکه اساس کار انقلاب بر معیارهای گفتمانی امامین انقلاب و تحقق فرآیند انقلاب اسلامی است، بیان کرد: ما باید جامعه اسلامی، دولت اسلامی ‌و ‌تمدن اسلامی که آرمان همه انبیاء بوده است، بسازیم. اما پیش از آن باید از خود این سوال را بپرسیم که نسبت فرد فرد ما با این انتظاری که انبیاء در طول تاریخ بیان کرده‌ و منتظر تحقق آن هستند، چیست؟ سهم ما در تحقق تمدن امام زمانی(عج) چگونه است؟
جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ادامه به بیان این موضوع که همه سازوکارهای عالم باید به سمت تحقق تمدن امام زمانی حرکت کند، پرداخت و در تکمیل آن، گفت: باید مشخص شود که جامعه قرآنی کشور چه سهمی در این زمینه دارد؟ اگر این سهم مشخص نشود هر کاری صورت بگیرد، خوب است، اما عالی نیست. ما اگر قرار است کار قرآنی کنیم، باید به خروجی آن تحقق این موضوع و رسیدن به تمدن اسلامی باشد.
سردار سپهر در ادامه صحبت‌های خود به بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد فعالیت‌های سپاه و بسیج که باید با دیگر دستگاه‌ها تفاوت داشته باشد اشاره کرد و گفت: در زمان حضرت علی(ع) هر عملی که از سوی کارگزاران انجام می‌شد، مطابق با قرآن بود، اما آیا در حال حاضر نیز اینگونه است؟
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه بسیج برای تمامی مشکلات کشور نسخه شفابخش دارد، گفت: بسیج در حال حاضر بیش از 740 مرکز علمی دارد که می‌تواند برای تمامی مشکلات کشور نسخه داشته باشد.
جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ادامه به معرفی برخی اهداف تحقق تمدن اسلامی اشاره و اظهار کرد: ارتقاء علم و فناوری، اقتصاد، عدالت اجتماعی، معنویت و اخلاق، تحقق زندگی مطلوب و ... ازجمله اهداف تمدن اسلامی است. همچنین پیش نیازهای شکل‌گیری این تمدن نیز مواردی همچون شناخت صحیح چالش‌ها، مواجهه شایسته با چالش‌ها و ... است. در حال حاضر تمام رسانه‌ها تنها به چالش‌های موجود در کشور اشاره می‌کنند و به آنها می‌پردازند، اما هیچ‌کدام به دنبال نسخه‌ای برای این چالش‌ها نیستند.
سردار سپهر با اشاره به اینکه پیامبران الهی اولین کاری که انجام دادند، تربیت نیروی انسانی بوده است، گفت: تولید فکر ‌و ‌علم و تربیت نیروی انسانی از الزامات تمهیدی اساسی برای تحقق تمدن اسلامی نوین است. ما در دارالقرآن بسیج باید این کار را انجام دهیم. براساس نظام فکری مقام معظم رهبری در پرورش نیروی انسانی باید دو اتفاق رخ دهد، نخست اینکه کار و فعالیت عوام رنگ الهی داشته باشد و در ادامه نیز خواص با روحیه زندگی علوی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه اگر با طراز مقام معظم رهبری 50 نفر در جهان اسلام داشته باشیم، دولت و نظام و تمدن اسلامی محقق می‌شود، گفت: برای داشتن افرادی با چنین طرازی باید تربیت نیروی انسانی را جدی بگیریم. بسیج باید انسان طراز زمان امام زمان(عج) تربیت کند.
جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه عرصه فعالیت در بسیج عرصه علم، فرهنگ، خدمت‌رسانی، دفاع و امنیت است، بیان کرد: علم و دانشی که در این عرصه مدنظر است، باید با اخلاق عجین باشد در غیر این صورت ارزش زیادی نخواهد داشت.
سردار سپهر در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مراسم معارفه رئیس جدید مرکز دارالقرآن بسیج کشور، به بحث نظام‌سازی اشاره و اظهار کرد: در کشور نظام مهندسی دینی، نظام اجتماعی، نظام اقتصادی و‌ ... نداریم، بنابر این باید نظام‌سازی بر این اساس را مد نظر قرار داد.
وی در بخش پایانی صحبت‌های خود بزرگترین تکلیف بسیج مستضعفین را ساخت امت اسلامی عنوان کرد و گفت: اگر ما این امت را ساختیم مقدمات شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی را فراهم کرده‌ایم.
در بخش دیگری از این مراسم که با حضور محمدحسین محمدزاده، رئیس شبکه قرآن و معارف سیما، محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت و جمعی دیگر از مدیران قرآنی کشورمان برگزار شد، از طرح قرآنی «صراط» رونمایی شد. در مورد جزئیات این طرح در این مراسم توضیحی ارائه نشد.
بخش دیگری از این مراسم صحبت‌های محمد ذوالفقاری، رئیس دارالقرآن سازمان بسیج بود. وی در صحبت‌هایی به حادثه تروریستی اهواز و محکومیت آن اشاره کرد و گفت: دارالقرآن بسیج باید در شأن قرآن و بسیج اقداماتی را رقم بزند. راه ما بسیار روشن است و نیاز به تعریف مباحث جدید نداریم؛ چرا که تمامی مباحث و نقشه راه توسط مقام معظم رهبری مشخص شده است.
وی در پایان از تشریح برنامه‌های قرآنی سازمان بسیج در آینده خبر داد.

انتهای پیام

captcha