حوزه خودش باید با حوزه‌ستیزی مقابله کند/ اسلام؛ دین محبت و عاطفه
کد خبر: 3750308
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:

حوزه خودش باید با حوزه‌ستیزی مقابله کند/ اسلام؛ دین محبت و عاطفه

گروه حوزه‌های علمیه ــ مرجع تقلید شیعیان گفت: برای جلوگیری از حوزه‌ستیزی و مرجع‌ستیزی باید خودمان تلاش کنیم و خودمان از ارزش‌های اسلامی و حوزه باید دفاع داشته باشیم و در آن کوتاهی نکنیم.

حوزه خودش باید با حوزه‌ستیزی مقابله کند/ اسلام؛ دین محبت و عاطفهبه گزارش ایکنا؛ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی امروز ۴ مهرماه در آغاز درس خارج خود در مسجد اعظم با بیان اینکه اسلام دین محبت و عاطفه، دوستی، ادب و انسانیت است، گفت: اسلام آئینی است که در جزئیات هم برنامه دارد، از جمله اینکه در رفتار با زیردستان گفته است که او را کنار خود بنشانید و از غذایی که می‌خورید به او هم بدهید.

وی با بیان اینکه اسلام جامعیت و مسائل عاطفی آن جاذبه دارد بیان کرد: این جاذبه همان چیزی است که پیامبر (ص) استفاده کرد و مردم را جلب کرد و مخصوصا امروز که دشمنان، اسلام را به خاطر کار‌های داعش خشن جلوه می‌دهند این مسئله حائز اهمیت است.

این مرجع تقلید تاکید کرد: البته ما داعش را مسلمان و پیرو قرآن و پیامبر (ص) نمی‌دانیم؛ زیرا اسلام دین محبت و رفتار خوب با دیگران است، ولی رفتار این گروه نسبتی با اسلام ندارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: در حالات امام رضا (ع) آمده وقتی سفره می‌انداختند دست در سفره نمی‌بردند تا اینکه همه خادمان بیایند و در کنار حضرت بنشینند و بعد غذا می‌خوردند؛ این مسئله عجیب است که خیلی‌ها آن را رعایت نمی‌کنند، ولی در سیره معصومین (ع) فراوان وجود دارد.

این مفسر قرآن اظهار کرد: امام علی (ع) هر وقت لباس می‌خریدند دو عدد می‌خریدند؛ یکی برای خود و دیگری برای قنبر می‌خریدند و اول هم به او قدرت انتخاب می‌داد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه آگاه باشید که حوزه در داخل و خارج دشمنان زیادی دارد و ما حوزویان و مراجع باید این حوزه را نگه داریم بیان کرد: ضرباتی که دشمنان از حوزه و مرجعیت خورده‌اند مهم‌ترین عامل دشمنی آنان با حوزه است؛ ضربه کسانی مانند میرزای شیرازی در تحریم تنباکو و مواضع سایر علما همچنین ضربه مرجعیت نجف به داعش و ایجاد حشدالشعبی در عراق برای دشمنان فراموش‌شدنی نیست بنابراین چرا دشمنی نکنند.

این مفسر قرآن عنوان کرد: اولین وظیفه حوزویان این است که از نظر علمی خوب پیشرفت کنند که بهانه به دشمن ندهند؛ خوب مطالعه و مباحثه کنید و تقریر بنویسید و درس بخوانید؛ دومین وظیفه ما آشنایی با مسائل روز است که برخی نگویند در حوزه مسائل روز بازگو نمی‌شود در حالی که کتب ما مملو از مسائل روز است.

وی با بیان اینکه حوزویان باید متخلق به اخلاق حوزه باشند بیان کرد: محبت، دل‌سوزی، کمک به دیگران و ... باید در رفتار حوزویان دیده شود تا دشمن نتواند بهانه پیدا کند؛ باید مانند پیامبر (ص) و ائمه (ع) عمل کنیم که این همه خوش رفتاری داشتند.

آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان کرد: وظیفه دیگر ما هم‌دردی با مردم است؛ الان داد مردم از گرانی بلند است و ما هم باید به مسئولان بگوئیم که ناراحت و نگران هستیم و تذکر می‌دهیم البته گاهی گوش شنوا نیست و گاهی نمی‌توانند مشکل را حل کنند و گاهی می‌توانند و نمی‌خواهند، ولی ما باید خودمان را با انتقاد منطقی از وضع موجود، تبرئه کنیم.

این مرجع تقلید تصریح کرد: وضع عجیبی شده و قیمت‌ها ساعتی تغییر می‌کند و کسانی که دستشان در کسب‌های مهم مانند تجارت است از این وضع سود می‌برند، اما کارمندان و بازنشستگان و طلاب و ... گرفتار مشکل هستند و به خصوص طلاب در ردیف آخر هم هستند؛ باید به مردم بگوئیم که همدرد شما هستیم و از گرانی‌ها و قیمت‌های جهنده ناراحت هستیم.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از حوزه‌ستیزی و مرجع‌ستیزی باید خودمان تلاش کنیم و خودمان از ارزش‌های اسلامی و حوزه باید دفاع داشته باشیم و در آن کوتاهی نکنیم.

انتهای پیام

captcha