برگزاری۱۲ کارگاه فلسفه اخلاق و ۱۰ نشست دین و اخلاق تا پایان سال
کد خبر: 3750314
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰

برگزاری۱۲ کارگاه فلسفه اخلاق و ۱۰ نشست دین و اخلاق تا پایان سال

دبیرعلمی مؤسسه خانه اخلاق پژوهان جوان گفت: در ۶ ماه آینده ۱۲ کارگاه فلسفه اخلاق و ۱۰ نشست دین و اخلاق برگزار خواهد شد.

به گزارش ایکنا، حوزه نوشت: مهرداد اطمینان دبیر علمی مؤسسه خانه اخلاق پژوهان جوان اظهار داشت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری «مدظله العالی» یکی از سه رکن تمدن سازی، ساخت پایه های اخلاقی جامعه می باشد و از همین رو پرداختن به بحث اخلاق و شاخه های آن به یقین از اهداف زیربنایی انقلاب می باشد.

وی با اشاره به اینکه خانه اخلاق پژوهان جوان یک تشکل مردمی است که از سال ۱۳۹۳ فعالیت رسمی خود را با مدیریت حجت الاسلام میثم غلامی آغاز نموده است، گفت: این مجموعه مقدمه ای بر شروع ساختاری مهم و بزرگ در راستای مرجع سازی در امر اخلاق خصوصا در ساحت نظری و حوزوی است.

دبیرعلمی مؤسسه خانه اخلاق پژوهان جوان با بیان اینکه فعالیت های خانه اخلاق پژوهان تاکنون در سه قالب آموزشی، پژوهشی، ترویج و فضاسازی سازماندهی شده است افزود: به مرور شاخه های دیگر نیز بدان افزوده خواهد شد.

برگزاری کارگاه های فلسفه اخلاق

وی به تشریح برخی برنامه های این مؤسسه پرداخت و تصریح کرد: یکی از اقداماتی که دنبال می شود کارگاه های فلسفه اخلاق با هدف ترویج اخلاق پژوهی بین طلاب و دانشجویان است و تا کنون 40 کارگاه فلسفه اخلاق با موضوعات مختلف و با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه برگزار شده است.

اطمینان با بیان اینکه کارگاه های فلسفه اخلاق با موضوعات مختلفی چون رابطه میان اخلاق و ادبیات، سنجش اخلاق، مفهوم صداقت و کمال و بررسی رابطه میان این دو، مکتب تفکیک راه حل هایی برای اخلاقی تر شدن و نظریه تکامل در مورد اخلاق، برگزار شده است ادامه داد: مخاطب اولیه و اصلی کارگاه‌های فلسفه اخلاق، دانشجویان گرامی و طلاب حوزه های علمیه هستند.

مهرداد اطمینان دبیر علمی مؤسسه خانه اخلاق پژوهان جوان

توجه به بزرگان اخلاق نظری و آشنایی طلاب و دانشجویان با آن ها

وی با تأکید بر اینکه یکی از اهداف مجموعه خانه اخلاق پژوهان جوان از برگزاری این کارگاه ها ترویج بحث اخلاق پژوهی و همچنین توجه به بزرگان فلسفه و اخلاق نظری است تا به این وسیله طلاب و دانشجویان با اینگونه مباحث و صاحب نظران این عرصه بیشتر آشنا شوند گفت: یکی از جلسات کارگاه فلسفه اخلاق با موضوع  شاخص های کلیدی در اخلاق پژوهی معاصر با حضور آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه برگزار گردید.

این اخلاق پژوه عنوان کرد: در سال تحصیلی جدید نیز این کارگاه های فلسفه اخلاق دنبال می شود و در 6 ماه آینده هر ماه دو کارگاه در مجموع 12 کارگاه فلسفه اخلاق برگزار خواهد شد.

وی خبر داد نخستین کارگاه فلسفه اخلاق در سال تحصیلی جدید 16 مهر ماه با موضوع مسئله شناسی جنسیتی در باب فلسفه  اخلاق برگزار می شود.

برگزاری 10 نشست دین و اخلاق تا پایان سال تحصیلی

اطمینان با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه هایی که در این مرکز دنبال می شود نشست های دین و اخلاق است توضیح داد: تا کنون 6 نشست در این رابطه با حضور اساتید بزرگ حوزه و دانشگاه برگزار شده است و در این نشست ها مباحثی که مربوط به حوزه دین واخلاق می شود مورد بررسی قرار می گیرد و تا پایان سال نیز 10 نشست دیگر دین و اخلاق را برگزار خواهیم کرد.

برگزاری 12جلسه نقد کتاب تا پایان سال

وی با بیان اینکه تا کنون چندین نقد کتاب را برگزار کردیم از جمله نقد کتاب «نظریه اعتدال در اخلاق اسلامی» نوشته حسین اترک و  کتاب «درآمدی به فلسفه عمل» تالیف مهدی ذاکری افزود: حدود 12 جلسه نقد کتاب دیگر نیز تا پایان سال خواهیم داشت که نخستین آن 22 مهر ماه با نقد کتاب «فرا اخلاق» خواهد بود.

دبیر علمی مؤسسه خانه اخلاق پژوهان جوان با اشاره به اینکه فقه اخلاق، علمی است که پرسش های بنیادین اخلاق را با روش و منبع فقهی بررسی کرده و پاسخ می دهد افزود: یکی از مباحث جدید که دنبال می شود همین بحث های فقه اخلاق است که هر دوشنبه با حضور حجت الاسلام امیر غنوی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در خانه اخلاق پژوهان جوان برگزار می شود.

برگزاری کلاس های فلسفه اخلاق با حضور معاون فرهنگی وزیر ارشاد

وی خبر داد: از آبان ماه امسال نیز کلاس های فلسفه اخلاق دکتر محسن جوادی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر گروه فلسفه اخلاق دانشگاه قم که  در زمینه‌های فلسفه اسلامی، فلسفه اخلاق و کلام اسلامی صاحب تخصص اند هرهفته در خانه اخلاق پژوهان جوان برگزار خواهد شد.

اطمینان مطرح کرد: یکی از اقداماتی که به همت خانه اخلاق پژوهان جوان انجام گرفت و می توان آن را به نوبه خود بی نظیر خواند برگزاری نشست دو روزه اخلاق برای نوآموزان بوده است که در اسفند ماه سال گذشته برگزار گردید؛ امسال نیز حد اقل دو دوره نشست فلسفه اخلاق و اخلاق کاربردی را خواهیم داشت.

وی به برگزاری کرسی های نظریه پردازی اشاره کرد و گفت: نخستین جلسه از این کرسی ها ‌با موضوع«اخلاق در میانه فلسفه و کلام» بود که با حضور محسن جوادی و حجت الاسلام محمدتقی سبحانی برگزار گردید؛ این کرسی ها در سال تحصیلی جدید هم ادامه خواهد داشت و در آذر ماه امسال نیز کرسی نظریه پردازی با موضوع اخلاق اسلامی با حضور دکتر علی شیروانی و دکتر علیرضا آل بویه برگزار می شود.

دبیر علمی مؤسسه خانه اخلاق پژوهان جوان تصریح کرد: یکی از کارهای بسیار خوبی که انجام گرفت متن خوانی کتاب «الذریعه الی مکارم الشریعه» با تدریس استاد محمد حسین حشمت پور در خانه اخلاق پژوهان جوان بود.

وی افزود: تا کنون سه دیدار نوروزی با اساتید حوزه اخلاق داشتیم که این دیدار ها با حضور طلاب و دانشجویان علاقمند به مباحث فلسفی و اخلاقی با هدف هم‌افزایی و صمیمیت میان اخلاق پژوهان  برگزار می‌شود.

اطمینان برگزاری درس های سنتی اخلاق و ساماندهی اطلاع رسانی دروس اخلاق حوزه علمیه را از دیگر اقدامات خانه اخلاق پژوهان جوان برشمرد.

مهرداد اطمینان دبیر علمی مؤسسه خانه اخلاق پژوهان جوان

تشکیل حلقه های مطالعاتی با حضور طلاب و دانشجویان

وی خاطرنشان کرد: تقریبا هرهفته یکشنبه ها در خانه اخلاق پژوهان جوان حلقه های مطالعاتی با حضور طلاب و دانشجویان برگزار می شود و هر هفته یکی از موضوعات فلسفه اخلاق و اخلاق اسلامی در آن مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد که خروجی آن تا کنون دو کتاب شده است.

این پژوهشگر حوزه اظهار کرد: ما به معرفی کتاب هایی که در حوزه اخلاق تازه منتشر شده و کتاب های قوی هستند اهتمام داریم و تا کنون 40 کتاب در این زمینه را به جامعه اخلاقی و دوستداران کتاب معرفی نمودیم.

وی گفت: در سایت ما به نشانی http://ethicshouse.ir کتابخانه مجازی را راه اندازی کردیم که حدود 12 هزار جلد کتاب های انگلیسی درحوزه مباحثی اخلاقی در آن در اختیار علاقه مندان قرار داده شده است.

لزوم همکاری بیشتر با مراکز علمی و پژوهشی حوزه

اطمینان به همکاری با دانشگاه ها و دیگر مراکز آموزشی پرداخت و توضیح داد: در سال 93 با همکاری دانشگاه قم همایش علامه طباطبایی(ره) را برگزار کردیم و امسال نیز در دستور کار خود همکاری و ارتباط بیشتر با مراکز علمی و پژوهشی حوزه را قرار داده ایم.

وی گفت: در تدارک برگزاری نشستی دو روزه با همکاری دانشگاه قم و با حضور مهمانان خارجی و داخلی با موضوع دین و اخلاق هستیم که امیدواریم در اسفند ماه انجام شود.

دبیر علمی مؤسسه خانه اخلاق پژوهان جوان با بیان اینکه دراین مرکز یک جمع صمیمی طلبگی و دانشجویی برقرار است افزود: این خانه  از جهت مالی به جایی یا شخصی وابسته نیست و با کمک های مالی علاقه مندان و کمک های معنوی اساتید حوزه اداره می شود.    

توجه بیشتر به مباحث اخلاق پژوهی در حوزه

وی بر اهمیت بحث های اخلاق در حوزه و اینکه باید این مباحث بیشتر دنبال شود تأکید کرد و  ابراز داشت: گرچه بحث های اخلاق عملی و اخلاق موضعی دنبال می شود؛ اما باید اخلاق پژوهی و بحث های ناظر به پژوهش اخلاق در حوزه بیشتردنبال شود و اهمیت داده بشود.

فعالیت های خانه اخلاق پژوهان جوان به نوبه خود بی نظیر است

اطمینان با بیان اینکه مرکزی که به صورت مستقل و مردم نهاد به بحث های اخلاق بپردازد و آن را دنبال نماید و رسالتش تحقیق،پژوهش و آموزش مباحث اخلاقی باشد وجود ندارد تصریح کرد: فعالیت خانه اخلاق پژوهان جوان به نوبه خودش بی نظیر است.

وی افزود: کسانی که در حوزه اخلاق کار می کنند و علاقه به این مبحث دارند، خانه اخلاق پژوهان جوان برایشان چون پاتوقی است که می توانند از آن بهره ببرند و از امکانات آن استفاده کنند و علاوه بر آن این خانه یک راه ارتباطی برای پیوند اخلاق پژوهان با اساتید اخلاق است.

این محقق و پژوهشگر با اشاره به اینکه با گسترش شبکه های مجازی در این فضا نیز فعالیت داریم و مباحث اخلاقی را با مخاطبین به اشتراک می گذاریم بیان کرد: علاوه بر تجهیز و راه اندازی کتابخانه مجازی، کتابخانه فیزیکی را برای سال تحصیلی جدید آماده و راه اندازی خواهیم کرد.

وی در پایان از مدیریت حوزه علمیه به جهت حمایت های معنوی که داشته است تشکر کرد و خواستار تداوم این حمایت ها شد.

انتهای پیام

captcha